TRNAVA. Po prvýkrát spoplatnili vstup do areálu Fakultnej nemocnice v Trnave ešte vo februári 2011. Jedno euro vyberal vtedy vrátnik, zmeny inicioval exriaditeľ Gabriel Pavelek. Dôvodom bola regulácia dopravy a snaha zarobiť.
Pavelek sa pre náš týždenník ešte pred šiestimi rokmi vyjadril, že akýkoľvek vlastný zdroj financií je v dnešnej dobe potrebný.

Neskôr vrátnika nahradil automat a rampy, jednoeurový poplatok za jednorazový vstup vymenili za hodinové taxy.
Od júla to však už neplatí. Najskôr vedenie nemocnice zaviedlo štvorhodinové bezplatné parkovanie. Reagovalo tak na nariadenie ministra zdravotníctva Tomáša Druckera, ktorý už dávnejšie avizoval, že parkoviská majú slúžiť predovšetkým pacientom a nemá ísť o zdroj príjmu, ale o službu nemocnice.
Nízke tržby
Štyri hodiny sa však špitálu nevyplatili, nedokázali z nich pokryť ani bežnú údržbu rampového systému. Preto sa rozhodli pre radikálny krok, rampy demontovali a areál sprístupnili všetkým zadarmo počas celého dňa.

Zatiaľ čo počas letných prázdnin to nebol až taký problém, od septembra sa situácia začala zhoršovať.
„Už od rána sa hľadá miesto veľmi ťažko, premávka sa zhustila, dochádza tu často ku kolíznym situáciám,“ vyjadrila sa nemenovaná doktorka z oddelenia psychiatrie.
Jej slová nám potvrdili aj ďalší opýtaní. Autá parkujú všade, kde sa dá. Často aj na trávnikoch či chodníkoch. Pacienti i zdravotnícky personál sa im musia vyhýbať.
Viaceré sťažnosti
Komplikácie po demontovaní rámp nám potvrdilo aj vedenie nemocnice. „Evidujeme ústne sťažnosti návštevníkov a zamestnancov na nedostatok parkovacích miest,“ skonštatovala Aneta Raciková, hovorkyňa nemocnice.
Najviac áut evidujú v ranných hodinách, vedenie hovorí o zhustenej premávke. „Odstavenie rámp má za následok aj početné prejazdy areálom nemocnice z dôvodu obchádzky vyťaženej križovatky Tamaškovičova – Dohnányho,“ podčiarkla hovorkyňa.
Problémy, pre ktoré sa spoplatnenie zaviedlo, sa znova vrátili ako bumerang.

Pribudlo áut, ktoré si cez areál skracujú cestu do práce, viac je aj parkujúcich vozidiel. Mnohí šoféri ich odstavia aj tam, kde to nie je práve vhodné. „Stáva sa, že často blokujú prejazdy sanitiek a dovoz stravy pre pacientov. Z dôvodu našej polohy pri železničnej stanici v Trnave sú naše parkoviská určené pre pacientov zaplnené už v skorých ranných hodinách a uvoľňujú sa až v neskorých popoludňajších hodinách,“ doplnila Raciková.
Z toho vyplýva, že v areáli parkujú často tí, ktorí dochádzajú vlakom do práce. Železničná stanica je od nemocnice iba na skok.
Už od rána býva v areáli plno
Voľné miesta sa najťažšie hľadajú počas celého pracovného týždňa už od ranných hodín v celom areáli, najčastejšie pred pavilónom chirurgických disciplín. „Cez pracovné dni sú parkovacie miesta využité na 100 percent,“ skonštatovala Raciková. Riaditeľ trnavskej nemocnice Daniel Žitňan nám v rozhovore prezradil, že čo je zadarmo, nemusí byť vždy dobré.
Preferuje, aby sa vstup do areálu znova spoplatnil. Ministerstvu zdravotníctva už adresovali list, v ktorom poukázali na problémy, ktoré bezplatné parkovanie spôsobuje. Na odpoveď zatiaľ čakajú.
Prehodnocujú dotazníky
Nám sa na ministerstve podarilo zistiť, že aktuálne sa vyhodnocujú dotazníky spokojnosti z jednotlivých nemocníc. Predpokladajú, že analýza bude hotová do konca mesiaca.
„Vnímame, že nemocnice majú s bezplatným parkovaním rôzne skúsenosti. Ministerstvo pri zavádzaní bezplatného parkovania vychádzalo z ohlasov verejnosti. Máme záujem o to, aby parkovanie bolo nastavené tak,