TRNAVA. Podľa prieskumov dopravy z roku 2007 bola najvyťaženejšou ulicou Trnavy Rybníková. V priebehu jedného pracovného dňa tadiaľ prešlo v oboch smeroch takmer 30 tisíc vozidiel.
Viac ako 20 tisíc ich narátali aj na diaľničnom privádzači do Trnavy, na Sladovníckej, Dohnányho, Bratislavskej a Hospodárskej. Tesne pod touto hranicou skončili Tamaškovičova, Nitrianska a Trstínska.
Zaujímavé sú aj čísla z Halenárskej, ktorá je spomedzi ostatných ako jediná priamo v centre mesta. V priebehu 24 hodín po nej prešlo až 18 733 vozidiel.
Zmeny po otvorení severného obchvatu
Situácia sa zmenila po otvorení severného obchvatu mesta koncom júna 2012. Počet nákladiakov či kamiónov na niektorých trnavských uliciach začal pomaly klesať.
Naopak, po severnom obchvate ich chodí z roka na rok viac. Zatiaľ čo v priebehu jedného dňa v roku 2014 prešlo po ňom 3287 nákladiakov, v tomto roku to bolo 3534. Počet osobných a nákladných vozidiel dohromady presiahol na obchvate 11 tisíc.
Je nutné ozrejmiť, že merania sa realizovali vždy počas jedného pracovného dňa. Tie tohtoročné sa uskutočnili ešte vo februári. Ako to vyzerá s nákladnou dopravou na trnavských uliciach? Obchvat sa samozrejme odzrkadlil aj na nich. Najviac na Trstínskej.
Zatiaľ čo v roku 2012 po nej prešlo 4667 nákladiakov, v tomto roku ich bolo iba 1863. Asi o dvetisíc ich v priebehu troch rokov kleslo na Rybníkovej i Piešťanskej. Práve tieto tri ulice tvorili hlavný ťah na Záhorie.
Osobná doprava v meste neklesla
Počet osobných áut v Trnave po otvorení severného obchvatu neklesol. Práve naopak, z roka na rok stúpa. Okrem Trstínskej, iba tam klesol v priebehu posledných štyroch rokov o viac ako tisíc. Najviac, až o 1500, stúpol počet osobných vozidiel na Dohnányho a Hospodárskej.
„Po otvorení obchvatu už nie je Rybníková najzaťaženejšou komunikáciou v meste. Zabezpečil odľahčenie nielen Rybníkovej, ale aj Cukrovej, Hospodárskej, Tamaškovičovej ulice o 11 031 vozidiel za deň,“ spresnil Miroslav Kadlíček z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií.
Počet vozidiel na Rybníkovej ulici poklesol o tretinu. Najzaťaženejšou ulicou Trnavy je momentálne Dohnányho ulica, kde počet prejazdov osobných a nákladných vozidiel dosiahol 23 901. Naopak, najmenej zaťaženou ulicou je Piešťanská, kde narátali iba 11 088 nákladiakov a osobných áut.
Treba južný obchvat
Premávku na trnavských uliciach má v budúcnosti odľahčiť plánovaný južný obchvat.
„Toto chýbajúce dôležité prepojenie starej cesty v smere na Bratislavu a jestvujúceho juhovýchodného a severného obchvatu s napojením na všetky okolité cesty na Piešťany, Trstín či Nitru zabezpečí výrazné odľahčenie tranzitnej, najmä nákladnej, ale aj osobnej dopravy,“ skonštatoval Kadlíček.
Na obchvat okrem motoristov netrpezlivo čakajú aj obyvatelia sídliska Linčianska. Kamiónom z Bratislavskej káže prikázaný smer prejsť cez ulice Golianovu a Nerudovu, ktoré sa nachádzajú na okraji sídliska. Južný obchvat má odľahčiť Zelenčskú, Ulicu 9 mája, Tamaškovičovu, Dohnányho či Hospodársku. Spustenie jeho výstavby sa malo začať už na budúci rok.
Z vyjadrení Slovenskej správy ciest je však zrejmé, že v roku 2016 sa s ním určite nezačne