TRNAVA. Vyššie vstupné náklady, nízke náklady na údržbu. Starý zrolovaný asfalt na jednej z najfrekventovanejších križovatiek v Trnave menia za cemento- betónovú zmes (CB). Je vraj odolnejšia ako asfalt, lepšie sa udržiava, ale je drahšia ako klasický asfalt. Zmeny sa majú dočkať radiace pruhy na Rybníkovej a Bučianskej, ktoré sú zrolované asi najviac.
Robotníci už dnes (20. október) rozbehli práce, na križovatke platia čiastočné uzávierky. Uzavretý bude vždy jeden jazdný pás a cestná premávka bude vedená po susednom jazdnom pruhu. „Práce začali na Rybníkovej. Pokračovať budú na Bučianskej a následne na Hlbokej. Na Špačinskej ceste v predmetnej križovatke zatiaľ k rekonštrukcii nedôjde,“ píše sa na mestskej webstránke. Práce chcú stihnúť do konca novembra.
Zverejnené sú aj jednotlivé obchádzkové trasy. Pri uzávierke odbočovacieho jazdného pruhu v predmetnej križovatke na Hlbokej smerom na Bučiansku ulicu bude doprava vedená cez Starohájsku na ulicu Vladimíra Clementisa a Bučiansku. Obchádzková trasa pri uzávierke odbočovacieho pruhu na Bučianskej ulici smerom na Špačinskú cestu bude z ulice Vladimíra Clementisa a Bučianskej usmernená na Veternú ulicu, z ktorej bude obchádzka smerovať cez Okružnú ulicu na Špačinskú cestu.
Šoféri sa musia pripraviť aj na zmenu svetelnej signalizácie, ktorá bude upravená podľa jazdných pruhov.
Na realizáciu predbežne vyčlenili 200 tisíc eur, hradia ich z bežných výdavkov rozpočtu mesta určených na opravu a údržbu komunikácií. Ešte pred niekoľkými rokmi sa o ulice Bučianska a Rybníková starala Slovenská správa ciest. Po viacerých zámenách po otvorení severného obchvatu ich má už na starosti mesto Trnava.
CB vozovky v Trnave sú už na viacerých miestach a zatiaľ sa mestu osvedčili. Pribudli na križovatkách a uliciach- Šrobárova, Spartakovská, Hospodárska a Trstínska. Podľa Pavla Tomašoviča, hovorcu radnice, CB vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku. Bez údržby majú vydržať 30 rokov, no vstupné náklady sú asi o 30 percent vyššie. „Analýzy dokázali, že v horizonte 20 rokov boli celkové náklady na údržbu CB povrchov o 60 percent nižšie ako na úseky s asfaltovým povrchom," zhrnul ešte v máji Tomašovič. Pri zimnej údržbe CB vozoviek sa znižuje spotreba posypových materiálov a soli. Vďaka tvarovej stálosti, ktorá zabraňuje akvaplaningu na mokrých vozovkách, sa zvyšuje bezpečnosť na cestách. Počas horúcich letných dní sa netvoria koľaje. CB vozovky majú vysokú trvácnosť a nevyžadujú si časté opravy.