Novostavby s technickými poruchami s rôznym stupňom nebezpečenstva možného kolapsu nie sú problémom jedného alebo dvoch projektantov, ale prejavom celého súboru problémov v stavebníctve.
BRATISLAVA. Presvedčená je o tom Stavebná komora Slovenskej republiky (SKSR), pričom poukazuje na medializovaný prípad polyfunkčnej budovy Centroom v Piešťanoch.
Mediálny hon na jedného neprofesionálneho projektanta podľa nej problém slovenského stavebníctva nevyrieši. Takéto novostavby môžeme na Slovensku za posledných 15 až 20 rokov počítať na desiatky až stovky, štatisticky možno aj viac, upozornil prezident SKSR Ivan Pauer.
Hlavné problémy stavebníctva vidí komora vo viac ako 20 rokov chýbajúcej koncepcii rozvoja, v dlhodobo zdeformovanej legislatíve a jej neustálych zmenách na riešenie aktuálneho problému. Poukázala aj na silný dosah klientelizmu a politiky na legislatívu pri minimálnom vplyve odborníkov z praxe. Chýba jej tiež príprava študentov na reálnu prax v celom spektre stavebných profesií a odborov.
Chýbajúce jasné pravidlá financovania, povinností, práv a zodpovedností v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch v stavebníctve spôsobujú prakticky nulovú vymožiteľnosť práva, zdôraznil Pauer. S tým podľa neho súvisí aj absencia pravidiel tvorby urbanistického plánovania Slovenska, jeho regiónov a zón. Situáciu komplikuje aj zdĺhavý a zložitý schvaľovací proces prípravy stavieb zaťažujúci investorov a úrady, dodal.
Ako ďalej uviedol, veľkú časť problémov stavieb spôsobuje chýbajúca kontrola správnosti projektovej dokumentácie pred začatím výstavby, ktorá je v Európskej únii a vo svete bežná. Za dlhodobý zdroj chýb považuje absentujúce vzdelávanie stavebných odborníkov počas praxe. Na Slovensku prakticky neexistuje žiadny zákon, ktorý by vyžadoval, aby stavebnú činnosť vykonávali len osoby vzdelané v niektorom stavebnom odbore alebo remesle, doplnil Pauer.
Stiahnutie návrhu nového stavebného zákona z parlamentu hodnotí SKSR pozitívne, pretože ho označila za nezrozumiteľný a nekoncepčný. Zároveň vyzvala vládu, aby nečakala na výsledok budúcoročných volieb a pripravila nový legislatívny zámer. Jeho tvorbu navrhuje zveriť úzkemu okruhu stavebných praktikov a nie veľkej skupine teoretikov, ktorí výstavbu nikdy nepripravovali.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR v reakcii uviedlo, že nový stavebný zákon dával výstavbe nové základné všeobecné pravidlá z hľadiska správneho verejného práva a pri jeho príprave bol dosiahnutý najvyšší možný konsenzus. "Žiaľ, vďaka rôznym tlakom sa ho nepodarilo uviesť do praxe," povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Zároveň upozornil, že úlohou stavebného zákona nie je úprava vzájomných vzťahov medzi fyzickými a právnickými osobami pôsobiacimi vo výstavbe, ani úprava systému nadobudnutia kvalifikácie odborníkov vo výstavbe. "Všetky spomenuté vzťahy sú predmetom úpravy občianskeho, obchodného, finančného práva a noriem školského vzdelávacieho systému. Predmet úpravy jednotlivých právnych noriem nie je možné zmiešať a vytvoriť jeden všetko upravujúci stavebný zákon," vysvetlil Kóňa.