TRNAVA. Trúbenie klaksónov, nervózni vodiči a zablokované autá. Tak vyzerá bežné ráno na trnavskom sídlisku Na Hlinách.
Problémy s parkovaním, ktorými je táto lokalita povestná, ešte znásobila nedávno začatá rekonštrukcia horúcovodu.
Z už aj tak nepostačujúceho množstva miest dočasne ubudlo ďalších asi sedemdesiat, teplári totiž v priestore jedného z parkovísk budú skladovať potrubia, panely, stavebné hmoty a mechanizmy.
To všetko približne do Vianoc.
Obrovské straty
Na horúcovode, ktorý je od roku 1989 umiestnený v neprieleznom kanáli, doteraz Trnavská teplárenská spoločnosť (TATAS) žiadne opravy nerobila. Neprístupný terén nahrával hlodavcom, ktoré úplne zničili izoláciu potrubia.
„Horúcovod je tiež značne zhrdzavený a hrozí jeho roztrhnutie na viacerých miestach. Je to hlavne v šachtách a priľahlých úsekoch kanálového vedenia, nakoľko bol permanentne zaplavovaný,“ hovorí lgor Pély, riaditeľ investičnej výstavby, služieb a informatiky TATAS.
Pôvodné, a poriadne zhrdzavené, sú aj armatúry a uzatváracie prvky.
„Podľa zákona sme povinní neustále znižovať straty na zariadeniach výroby a rozvodu tepla. Po rekonštrukcii sa znížia straty tepla v danom úseku a zvýši sa hospodárnosť . Teda pre potrebu vykurovania a výroby teplej vody v odovzdávacej stanici na sídlisku Na Hlinách bude potrebné dodať menšie množstvo tepla ako doteraz,“ vysvetlil Pély.
Nevedia prejsť
Celková dĺžka menenej trasy horúcovodu je podľa Pélyho 242 metrov, stáť bude viac ako 310-tisíc eur a práce sú rozplánované na 120 kalendárnych dní.
„Je potrebné tiež vymeniť zariadenia šácht a časti zariadení odovzdávacích staníc tepla na primárnej strane horúcovodnej prípojky, opraviť stavebné časti šácht a staníc, ktoré sú poškodené prírodnými silami, a v rámci rekonštrukcie preložiť križujúce siete vody, plynu, kanalizácie, IT kabeláže a elektrosiete ,“ doplnil Pély.
Autá, ktoré sa zo zablokovaného parkoviska presunuli na chodníky, zeleň i do kruhového objazdu, komplikujú život nielen vodičom, ale aj robotníkom na tejto stavbe.
„Mechanizmy majú problémy pri príchode na aj pri odchode zo staveniska a pri odvoze vyťaženého materiálu. Rozhodnutím mestského úradu máme totiž zakázané použiť pôvodný materiál na spätný zásyp spevnených plôch a zároveň sa snažíme minimalizovať zabraté plochy pre skladovanie zásypových a stavebných hmôt,“ povedal Pély.
Pevné nervy
Trpezlivosť bude na najbližších pár mesiacov na sídlisku Na Hlinách mimoriadne potrebná. Pomôcť by mohol aj ľudský prístup mestskej polície, ktorá sa tu kreatívne parkovanie snaží v čo najväčšej možnej miere riešiť dohovorom.
„Pokuty dávame len v naozaj nevyhnutných prípadoch, keď vozidlo buď blokuje premávku, alebo je pre iných nebezpečné. Vieme, aká je tu situácia, a snažíme sa byť normálni,“ povedal náčelník Mestskej polície v Trnave Igor Keleši.
Okrem parkovacích problémov čakajú miestnych aj odstávky teplej a vykurovacej vody.
Prvá, dvojdňová, bola už od utorka 29. septembra do stredy 30. septembra.
„Ďalšia odstávka bude záležať od postupu prác a bude pravdepodobne tiež trvať jeden až tri dni. Potrebná bude pre napojenie nových potrubných rozvodov a odpojenie provizórnych potrubí. Očakávame ju niekedy koncom novembra,“ povedal Pély.