TRNAVA. Novela stavebného zákona, ktorá platí od 2. januára tohto roka, prekvalifikovala všetky informačné, reklamné a propagačné zariadenia na reklamné stavby.
Od januára do konca júla plynulo takzvané preklenovacie obdobie. Všetci vlastníci takýchto zariadení museli požiadať príslušný stavebný úrad o dodatočné povolenie. Ten o nejrozhoduje. Ak stavebný úrad dodatočne nepovolí reklamnú stavbu alebo vlastník nepožiada o dodatočnú legalizáciu, takúto reklamnú stavbu možno podľa zákona odstrániť.
Viac ako 500 bilbordov
Stavebný úrad mesta Trnava v súčasnosti eviduje 534 bilbordov. Do konca júla mu zaslali žiadosť iba dvaja vlastníci, respektíve spoločnosti, išlo o deväť reklamných zariadení. Podľa Gabriely Bučányovej zo stavebného odboru mesta Trnava, tieto konania sú momentálne prerušené, pretože podané tlačivá neboli úplné. Ak sa po predložení ďalších podkladov zistí, že umiestnenie reklamných stavieb nie je v rozpore s verejným záujmom, stavebný úrad ich dodatočne povolí.
Mesto vedie evidenciu iba „odsúhlasených" bilbordov, počet ilegálnych sa odhaduje na dvadsať. Takmer všetky sú v blízkosti príjazdových komunikácií do Trnavy. „Nakoľko lehota na podanie žiadosti o dodatočné povolenie uplynula, do konca mesiaca septembra tohto roku vykoná stavebný úrad obhliadku v týchto lokalitách," spresnila Bučányová. Ak stavebný úrad zistí umiestnenie takejto reklamnej stavby po termíne 1. 8. 2015, bude postupovať v konaní o nariadení odstránenia reklamnej stavby.
V centre mesta sú všetky bilbordy už zlegalizované, respektíve majú povolenie. To, či sa novela zákona nejako premietla do reality, čo sa týka ich pribúdania respektíve poklesu množstva reklám, na mestskom stavebnom úrade nezaznamenali veľké výkyvy v porovnaní s obdobím pred novelou. „Je to krátke časové obdobie na to, aby sa dalo jednoznačne konštatovať, či je tendencia umiestňovania reklamných stavieb stúpajúca, alebo klesajúca," skonštatovala Bučányová. V rokoch 2010 až 2014 povolili priemerne 30 až 40 ročne.
Nové už v centre mesta nepovoľujú
Bilbordy, ktoré nájdete v centre, osadili ešte pred dátumom účinnosti predmetnej koncepcie. V prípade ich odstránenia sa však nové už nepovoľujú. Peter Purdeš z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií sa ešte v marci vyjadril, že reklamné zariadenia povoľuje mesto v extraviláne i intraviláne.
V extraviláne je to možné pri cestách, mimo ochranného pásma a s podmienkou, že medzi jednotlivými reklamnými stavbami musí byť minimálne dvesto metrov.
„Posudzujú sa aj konkrétne zámery výstavby v zmysle platného ÚPN mesta Trnava v jednotlivých lokalitách," vysvetlil Purdeš. V intraviláne je možné osadiť reklamné zariadenie na viacerých miestach. Napríklad pri obchodných reťazcoch, prípadne na plochách určených pre výrobu, obchod a služby.
„Vo výnimočných prípadoch sa môžu povoliť ako súčasť architektonického riešenia objektov, na oplotení pozemkov, areálov a podobne na základe posúdenia," doplnil Purdeš.
Odstránenie nelegálnej reklamy
Kto do konca júla nepožiadal o dodatočnú legalizáciu reklamnej stavby, úrad nariadi jej odstránenie.
Ak sa v predchádzajúcom období zistilo nelegálne osadenie reklamnej stavby, začal stavebný úrad mesta vždy bezodkladne konanie z vlastného podnetu, resp. rovnako konal aj v prípade podaných podnetov zo strany fyzických, resp. právnických osôb. Stavebný úrad vykonal vždy najskôr štátny stavebný dohľad (ŠSD), spísal záznam, ktorý slúžil ako podklad pre ďalší postup stavebného úradu v zmysle ustanovení stavebného zákona. Podľa novely stavebného zákona ak vlastník reklamnej stavby vtzv. preklenovacom období nepožiadal o dodatočnú legalizáciu reklamnej stavby, stavebný úrad nariadi jej odstránenie.
(PB)