Dvadsaťdva nových parkovacích miest dokončili začiatkom septembra na Jiráskovej.
TRNAVA. Niektorí obyvatelia sídliska Linčianska museli počas letných prázdnin strpieť stavebný ruch. Koncom júla sa rozbehla výstavba parkovacích miest pred činžiakom na Jiráskovej 14 až 16. Práce sa skončili 4. septembra, trvali presne štyridsať dní.
Dôvodom výstavby bol akútny nedostatok parkovacích miest v tejto časti. Ľudia nemali kde parkovať hlavne vo večerných hodinách. Často našli miesto až na čerpacej stanici na Bratislavskej.
Takto to vyzeralo pôvodne. foto: (PB)
A takto to vyzerá v súčasnosti. foto: 2X (PB)
Spolupracovali s miestnymi
„Toto nové parkovisko bolo vybudované z dôvodu nedostatku parkovacích miest v tejto časti sídliska. Často sa parkovalo po okrajoch miestnych komunikácií i v mieste križovatky,“ zhrnul dôvody Dušan Béreš, šéf odboru investičnej výstavby mesta Trnava.
Počas samotnej realizácie úzko spolupracovali s poslancom za danú časť Jozefom Čavojským a zástupcom majiteľov bytov vedľa stojacej troj-vchodovej bytovky Zdenom Fridrichom. „Na začiatku výstavby nás upozornili, že pri búracích prácach bol obmedzený prístup obyvateľov predmetného bytového domu cez dni pracovného voľna,“ popísal Béreš.
Robotníci krátko na to zabezpečili prechod cez stavenisko k jednotlivým vchodom. „Počas realizácie sme sa snažili riešiť operatívne s projektantom a so zhotoviteľom stavby podnety obyvateľov,“ dodal. Dvadsaťdva nových miest už slúži motoristom. Dvadsať miest je teraz priamo pred činžiakom, dve vedľa kontajnerov. Pôvodne tam bolo asi desať - dvanásť pozdĺžnych státí. Teraz je nasmerované kolmo na činžiak, na miestach bývalého chodníka. Ten zrušili a posunuli o niekoľko metrov bližšie.
Občas robili aj v nedeľu
Práce rozbehli počas prázdnin, keď je v celej Trnave menej áut. Niekedy sa robilo aj v sobotu. „Bolo to z dôvodu zabezpečenia staveniska a snahy čo najskôr urobiť spevnené plochy pred bytovým domom,“ uviedol Béreš. Zadné vstupy totiž pred niekoľkými rokmi pri kompletnom zatepľovaní činžiaku zamurovali, dnu sa dá dostať už iba z jednej strany. A niekedy robili aj v nedeľu. Prácu v obývaných častiach v nedeľu mesto nepovoľuje, robili tak bez jeho súhlasu.
Na novom parkovisku vymenili dve pouličné lampy za nové. Staré odrastené stromy zachovali, uvažovalo sa nad dodatočným výrubom jedného z nich v mieste kolízie s chodníkom. Nakoniec upravili lemovanie okolo stromu parkovacími obrubníkmi a priechod pre chodcov rozšírili na jeden a pol metra.
Podľa Béreša majú jestvujúce stromy vysoko koreňový systém a niektorým preto museli korene skrátiť a ošetriť. V rámci sadových úprav pribudli záhony, trvalky, orgovány a ďalšie, okrem nich aj zatrávnili zelené pásy.
Zmeny vyšli na 17-tisíc eur
Radnica už viackrát deklarovala, že nechce zaberať zelené plochy na úkor chodníkov či parkovísk. V prípade Jiráskovej však podľa Pavla Tomašoviča, hovorcu mesta, iné vhodnejšie riešenie vzhľadom na dané podmienky nebolo. Vedľa seba je tam totiž viacero osemposchodových činžiakov s jednou prístupovou komunikáciou.
Z rozpočtu vyčlenili na parkovisko pôvodne 55-tisíc eur, celková cena je nakoniec iba necelých 17- tisíc eur.
Na ktorom sídlisku sa bude s parkovacími plochami pokračovať, nie je zatiaľ známe. Koncepcia statickej dopravy na sídliskách a v Centrálnej mestskej zóne sa v súčasnosti prehodnocuje. „Všeobecne sa budú preferovať hromadné parkovacie zariadenia, napríklad dvojpodlažný „parking“ či parkovacie domy,“ uzavrel Béreš.