TRNAVA. Vyššie vstupné náklady, no nízke náklady na údržbu. Starý zrolovaný asfalt na jednej z najfrekventovanejších križovatiek v Trnave majú meniť za cemento- betónovú zmes (CB).
Je vraj odolnejšia ako asfalt, lepšie sa udržiava, ale je drahšia ako klasický asfalt. Zmeny sa majú dočkať radiace pruhy na Rybníkovej, Bučianskej a Hlbokej ktoré sú zrolované asi najviac.
V lete to nestihli
Z mestského odboru dopravy sme sa dozvedeli, že rekonštrukciu chceli pôvodne rozbehnúť ešte začiatkom letných prázdnin, kedy je v Trnave celkovo menej áut. Firma, ktorá ju má zrealizovať, však vzhľadom na dovolenkové obdobie počas leta nemala dostatok ľudí, aby ju rozbehla.
Výraznou mierou tomu prispelo aj počasie, vysoké teploty nevytvárali vhodné podmienky na realizáciu. Treba spomenúť aj dokončovanie a samotné otvorenie City Areny. Nový termín zahájenia opravy predbežne stanovili na druhú polovicu októbra.
Opravy budú prebiehať za plnej premávky, semafory budú riadne fungovať, pribudne aj dopravné značenie. Vozovka bude zúžená iba o tie radiace pruhy, kde bude výmena asfaltu za CB zmes práve prebiehať.
Na realizáciu predbežne vyčlenili 200 tisíc eur, hradia ich zbežných výdavkov rozpočtu mesta určených na opravu a údržbu komunikácií. Ešte pred niekoľkými rokmi sa o ulice Bučianska a Rybníková starala Slovenská správa ciest. Po viacerých zámenách po otvorení severného obchvatu ich má už na starosti mesto Trnava.
CB vozovky v Trnave sú už na viacerých miestach a zatiaľ sa mestu osvedčili. Pribudli na križovatkách a uliciach Šrobárova, Spartakovská, Hospodárska a Trstínska. Podľa Pavla Tomašoviča, hovorcu radnice, CB vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku.
Bez údržby vydržia 30 rokov
Bez údržby majú vydržať 30 rokov, no vstupné náklady sú asi o30 percent vyššie. „Analýzy dokázali, že v horizonte 20 rokov boli celkové náklady na údržbu CB povrchov o 60 percent nižšie ako na úseky s asfaltovým povrchom," zhrnul ešte v máji Tomašovič.
Pri zimnej údržbe CB vozoviek sa znižuje spotreba posypových materiálov a soli. Vďaka tvarovej stálosti, ktorá zabraňuje akvaplaningu na mokrých vozovkách, sa zvyšuje bezpečnosť na cestách. Počas horúcich letných dní sa netvoria koľaje. CB vozovky majú vysokú trvácnosť a nevyžadujú časté opravy.
Na webstránke asb.sk, odbornom stavebnom portáli, sme sa dozvedeli, že cementobetónové kryty sú vysoko odolné a zvyčajne sa používajú na vozovky, kde sa ráta s veľkým dopravným zaťažením. Okrem rýchlostných ciest a diaľnic sa používajú aj na letiskách či parkoviskách pre ťažké stavebné vozidlá.
Pre svoju vysokú požiarnu odolnosť sú vraj vhodné aj na vozovky v tuneloch.