Od júna majú Piešťany novú webstránku. Dôvodov na jej zmenu bolo vraj viacero. Nezávislý tvorca webstránok ju označil za málo atraktívnu a nepresvedčivú, evokuje mu rok 2001.
PIEŠŤANY. Webstránka mesta Piešťany s úplne novým dizajnom funguje od 1. júna. Tá predchádzajúca mala už asi deväť rokov. Za hlavné dôvody zmeny označila hovorkyňa mesta Piešťany Eva Bereczová zastaranú technológiu, nemožnosť prejsť na novšiu verziu či rôzne obmedzenia týkajúce sa funkčnosti a veľkosti súborov.
Nová má podstatne viac možností
Naopak, nová má už aj responzívny dizajn, čo znamená, že automaticky prispôsobí webovú stránku displeju rôznych mobilných zariadení.
Pribudli aj úradná tabuľa, kalendár podujatí, zjednodušené stránky pre seniorov, hlasné čítanie obsahu, fotogalérie, automatické náhľady či oveľa väčšie možnosti pri vkladaní textov a obrázkov. A mnohé ďalšie.
Nová stránka vyšla mesto na 4463 eur. Zhotovila ju firma Galileo, ktorú vybrali v riadnom verejnom obstarávaní. Vo svojom portfóliu spoločnosť uvádza, že sa špecializuje na tvorbu kvalitných webových stránok najmä pre mestá a obce.
Hneď po spustení stránky oslovilo vedenie mesta občanov, aby vyjadrili svoj názor. Zatiaľ zaevidovali dvadsať podnetov, zrejme nie pozitívnych. Bereczová ich bližšie nekomentovala. „Nakoľko s terajším dizajnom nie je stotožnené ani vedenie mesta, určite sa v krátkej dobe budú robiť zmeny," ubezpečila stým, že plánujú úpravu grafiky. Niektoré zmeny nastanú aj v štruktúre stránky, pribudnúť by mali rôzne nové moduly.
Spýtali sme sa tvorcu webstránok
Ohľadne vzhľadu a fungovania mestskej stránky sme oslovili Martina Fojtů z trnavského štúdia Idea Machine, ktorý sa živí aj vytváraním webstránok.
Aktuálnu stránku Piešťan (www.piestany.sk) považuje za neatraktívnu a nepresvedčivú. „Ak by som sa na to pozrel najskôr z pohľadu obyvateľa či turistu, tak mi to evokuje rok 2001. Vyzerá presne ako tie weby, ktoré nutne potrebujú redizajn, lebo sa ich už dlhé roky nikto nedotkol," opísal.
Vzhľad je jemne modifikovaná šablóna, ktorú firma Galileo ponúka pre weby samospráv. Preto ten jednoduchý dizajn. Čo sa týka použiteľnosti, vytkol veľmi slabú úvodnú stránku, koncept troch stĺpcov je podľa jeho slov na mesto málo.
Dostatočne nevyužili potenciál „nástenky". „Kliknite si na úvodnú stránku sme.sk s množstvom boxov a ľahko prístupných informácií hneď z prvej strany a porovnajte to s Piešťanmi," zhrnul.
Cena je podľa neho v poriadku
Cena za nový web je podľa jeho slov OK. Prehnaná určite nie je. „Po letmom prezretí je vidno, že je tam veľa dát a informácií, čo je vždy dosť prácna záležitosť. Ďalej je tam interaktívna mapa. Ťažko povedať, ktoré funkcionality boli, ktoré sú prevzaté a ktoré museli robiť nanovo." Cena závisí od množstva zdanlivých maličkostí.
Každopádne, za ďalšie zmeny si radnica bude musieť priplatiť. „Dobrá správa je, že moderné weby sa skladajú z dvoch častí. Jedno je jadro, teda samotný kód stránky, nazývaný aj CMS, ktorý zabezpečuje chod celého webu, editáciu a ďalšie. Druhá časť je dizajn, niečo ako oblek pre web. A ten môže byť rôzny," zhrnul.
Aj každá podstránka daného webu môže byť iná. „Tento dizajn, nazývaný aj template alebo skin, sa ušije na mieru danému webu. Je to v podstate súbor pravidiel, ako sa majú správať jednotlivé komponenty, ako ma vyzerať tlačítko, fonty, odsadenia, rozloženie stránky, farby, efekty, kde sa má čo nachádzať a tak ďalej."
Aktuálny piešťanský web sa teda dá technicky veľmi ľahko „prezliecť" do iného dizajnu, ale každopádne pôjde o prácnu záležitosť. Mestu odporúča, aby si najalo nejakého dizajnéra, ktorý by navrhol a nakódoval tento „oblek".
„Aby stránka naozaj reprezentovala svoj úvodný slogan Mesto plné slnka a pohody," uzavrel Fojtů.