V Trnave to policajti nekontrolujú, na Hlavnej ulici v Trnave onedlho pribudne značka.
TRNAVA, PIEŠŤANY. Na novej pešej zóne v Trnave nie je cyklochodník, hoci sa počas jej nedávnej obnovy o ňom polemizovalo. Okrem toho, že by príliš nezapadal vizuálne, radnica nechcela docieliť to, čo sa takmer každý deň deje na moste pri poliklinike.
Niektorí cyklisti si dosť „hrubým" spôsobom vyžadujú právo jazdy vo svojom pruhu. Ak sa niektorí chodec pozabudne a kráča po farebne odlíšenom cyklochodníku, dostane často vynadané.
Na pešej nakoniec zvolili alternatívu bez chodníka pre cyklistov stým, že ich budú „potichu" akceptovať. Naopak, cyklisti berú väčší ohľad na chodcov, keď nemajú vymedzenú trasu. Zatiaľ to funguje bez kolízií.
Cyklistov na pešej nekontrolujú
Trnavskí mestskí policajti cyklistov na pešej vôbec neriešia. Náčelník MsP Igor Keleši sa pre náš týždenník vyjadril, že kontrolovať to ani nemajú ako, permanentne by tam musela stáť hliadka. Na pokuty za jazdu na bicykli po pešej si preto musia zaspomínať hlavne starší Trnavčania. Pešia zóna v Trnave zatiaľ nie je označená dodatkovým dopravným značením, ktoré by povoľovalo vstup cyklistom. Radnica to plánuje v najbližšej dobe zmeniť.
Autorom plagátu je Maruška Marušíková z Trnavy.
Osadeniu značky bude podľa jeho slov predchádzať informačná kampaň, v rámci ktorej pribudnú nové tabuľky s takzvaným desatorom cyklistu v ilustrovanej podobe. Má pripomenúť, ako správne a hlavne bezpečne prejsť cez pešiu na bicykli. Ikona cyklistu na dopravnej značke Pešia zóna by mala pribudnúť už onedlho. Aj napriek tomu budú mať chodci absolútnu prednosť. Ohroziť ich nemôžu ani zásobovacie vozidlá. „Blokovať či sankcionovať cyklistov jazdiacich po pešej určite nemienime. Cyklisti však musia dbať na chodcov. Prvoradá je bezpečnosť," vyjadril sa Bročka s tým, že ak je v centre vyššia koncentrácia ľudí, treba radšej zosadnúť. Cez jarmok to býva doslova nevyhnutné.
Ikonu cyklistu zatiaľ nájdete iba na značke Pešia zóna na Hviezdoslavovej, ktorú prednedávnom dokončili. Na Štefánikovej či Hlavnej zatiaľ chýba.
V Piešťanoch sa rozdávajú pokuty
To, čo sa v Trnave už dávno nerobí, v susedných Piešťanoch stále funguje. Na pešej zóne v centre napomínajú a pokutujú mestskí policajti, na Kolonádovom moste zastavujú cyklistov aj hliadky štátnej polície. Kúpeľný ostrov si strážia zasa zamestnanci bezpečnostnej služby kúpeľov.
Po Kolonádovom moste, ktorý spája Piešťany s kúpeľmi, sa môže bicyklom jazdiť iba od desiatej večer do ôsmej ráno. Zvyšnú dobu tu pre vysokú koncentráciu kúpeľných hostí a návštevníkov mesta platí zákaz. Všetci ho dodržiavajú iba v prítomnosti „uniforiem". Cyklistov tu občas zastavujú aj štátni policajti. Nie z vlastnej iniciatívy, ale vraj na základe občianskych podnetov. Najčastejšie pri drobných kolíziách s chodcami.
„Cyklisti majú dopravnou značkou cez most prejazd zakázaný. Polícia je v zmysle zákona preto povinná riešiť každý podnet od občana a v prípade, že policajná hliadka zistí akékoľvek protispoločenské konanie, v zmysle zákona môže uložiť sankciu," dodala Mária Linkešová, krajská policajná hovorkyňa. Pravidelne tam vraj vyberať nechodia.
Aj na pešej zóne- Winterovej ulici by cyklisti mali zosadnúť. „Pešia zóna je výhradne zónou pre peších chodcov, ak nie je určené inak. Cyklisti nie sú uvedení na značeniach, ktoré sú tam umiestnené. Z toho dôvodu nemajú povolenú jazdu po pešej zóne," spresnil Marcel Mihálik, náčelník MsP v Piešťanoch. Za tento priestupok môže udeliť policajt sankciu do výšky 50 eur. Podľa náčelníka, hliadky vo väčšine prípadov iba slovne dohovárajú.
Podľa Evy Bereczovej z piešťanskej radnice tento problém nie je v centre až taký akútny, ku kolíziám s chodcami dochádza iba výnimočne. Najmä počas väčších podujatí. V letných mesiacoch spôsobujú na pešej ťažkosti hlavne deti zahraničných hostí, ktoré sa po centre naháňajú na bicykloch. Hliadky sa to snažili už viackrát riešiť, ale bezvýsledne. Nevedeli sa dohovoriť.
Zrejme aj v Piešťanoch pribudne časom na pešej zóne iba doplňujúce značenie, nad cyklochodníkom na Winterovej sa vzhľadom na jej parametre asi neuvažuje. Ulica je úzka, navyše je tam aj viacero exteriérových sedení, ktoré priestor ešte viac zužujú.
Pešia zóna
Na pešej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahujú ustanovenia o chodcoch. Vjazd do nej je povolený len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka. V pešej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V pešej zóne je státie vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nieje určené inak. V pešej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. (PB)
Do práce na bicykli 2015
Celoslovenský projekt mal úspech.
Do celoslovenskej kampane Do práce na bicykli 2015 sa zapojila aj Trnava a Piešťany. Trnavčania najazdili do zamestnania viac ako 12-tisíc kilometrov, čím zamedzili vzniku takmer3125 kilogramovC02. Piešťanci najazdili o sedemtisíc kilometrov viac, kampane sa počas mája zúčastnilo 160 jednotlivcov v rámci 46 tímov. Celkovo sa do akcie zapojilo 55 slovenských miest a približne 3-tisíc účastníkov. Konečné poradie najúspešnejších miest: Bratislava, Banská Bystrica, Martin, Trenčín a Košice. (PB)