Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Drsná ferrata môže viesť aj na nižšie kopce. Potvrdené

Via ferrata Kaiser Franz Joseph patrí medzi najnáročnejšie zaistené cesty v Rakúsku.

Via ferrata Kaiser Franz Joseph v Rakúsku.Via ferrata Kaiser Franz Joseph v Rakúsku. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Ferratovú sezónu sme tentokrát odpálili v susednom Rakúsku, iba 310 kilometrov od Trnavy. Asi za 3 hodiny sme dorazili do mestečka Eisenerz v Štajersku, ktoré je okrem iného známe ťažbou železnej rudy. A nielen ňou.

V jeho blízkosti sa nachádza viacero zaujímavých zaistených ciest. Vyskúšali sme tie najnáročnejšie. Prvý deň sme absolvovali via ferrata Kaiser Franz Joseph s obtiažnosťou D-E z päťdielnej stupnice, druhý deň Kaiserchild s obtiažnosťou E. Na základe našich skúseností a absolvovaných trás v Rakúsku či Taliansku sme "zaknihovali" dve najťažšie.

Skryť Vypnúť reklamu

V Rakúsku je zaužívaná 5-dielna stupnica, takzvaná Schallova, od autora sprievodcov Kurta Schalla. Od A po E. Na stránke ferraty.sk je obtiažnosť D označená ako veľmi ťažká. „Veľmi strmý skalný terén, miestami kolmé až previsnuté partie. Väčšinou veľmi exponované a často je istenie realizované len pomocou oceľového lana,“ píše sa na stránke. Obtiažnosť E popisujú nasledovne. „Väčšinou extrémne exponované cesty, vedené v kolmom až previsnutom skalnom teréne s minimom prirodzených stupov. Najťažšie miesta už vyžadujú použitie horolezeckej techniky a extrémne vysoké požiadavky na silu, techniku, obratnosť, odvahu a morálku." Dozvedeli sme sa tam aj to, že v poslednej dobe sa v Európe hovorí aj o obtiažnosti F a G. Existujú zatiaľ 2-3 cesty. Kde presne sa na stránke ferraty.sk neuvádza.

Skryť Vypnúť reklamu

jeden.jpg

Usadili sme sa v penzióne, ktorý niekedy slúžil pre baníkov. Eisenerz je až doteraz známe ťažbou železnej rudy. Príjemný personál, obstojné pivo Gosser a tradičný "wiener schnitzel". To je Rakúsko.

p1030297_r158.jpg

Obrovský poschodový lom dominuje mestečku. Hora Eisenberg je už takmer vyťažená.

dva.jpg

V okolí mesta sú tri ferraty. Pôvodne sme chceli dať najskôr najľahšiu. Tá však bola minulú sobotu zatvorená. Vraj pre zosuv skál. Tak sme sa rozhodli pre plán B. Náročná ferrata Kaiser Franz Joseph s obtiažnosťou D-E, ktorá vedie smerom na vrchol Hochblaser s nadmorskou výškou iba 1771 metrov. Štartuje sa z parkoviska pri jazere Leopoldsteiner. Výhodou je, že ferrata sa začína asi 15 minút od parkoviska. Stále po červenej.

tre.jpg

Križovatka. Doľava via normale na Hochblaser, vpravo via ferrata.

Skryť Vypnúť reklamu

styre.jpg

Po suti sa neišlo zle. Oveľa lepšie ako z Konigsjodlera.

pet.jpg

Prichádzame na miesto a mlčky sledujeme ľudí pred nami. Pekný úvod. Bola sobota, krásne počasie, na ferrate bolo plno. Ak niekto neodhadol svoje sily, nastal problém. Vytvárala sa zápcha. Do jednej sme sa dostali hneď v úvode.

j1.jpg

Zápchu spôsobila táto maďarská rodinka. Otec neodhadol sily jednej zo svojich dcér a tá visela pol hodinu v najnáročnejšej časti úvodu.

j2.jpg

Začiatok je pekne hustý, no okrem lana je tam dosť pomôcok. Ale aj tak to nie je žiadna sranda.

j3.jpg

Niektorí to po niekoľkých metroch radšej vzdali a vrátili sa, kým bol ešte čas.

j5.jpg

Čakáme v zápche.

j6.jpg

Krátky prechod k ďalšiemu lanu po zemi.

j7.jpg

Cesta vedie cez túto vežu.

j9.jpg

Bolo tam veľa Čechov, pomerne dosť Slovákov, niekoľko Maďarov a samozrejme domáci Rakúšania. Plný dom.

j10.jpg

Fotiť bolo niekedy náročné. Zatiaľ stále stúpame kolmo hore.

j11.jpg

Spravíš mi jednu fotku?

j12.jpg

Tyče sú dosť ďaleko od seba, treba sa poriadne natiahnuť. A keď do toho máte ešte "precvaknúť" dve skoby. Ako sa už vyššie spomína, Franz Joseph je jedna z najnáročnejších ciest v Rakúsku.

j13.jpg

Krásne výhľady na jazero nás sprevádzajú celou cestou. Počasie je základ.

j14.jpg

Sklon ferraty bol niekde miernejší.

j15.jpg

A zase kolmo nahor, pomenovali sme ju ferratová direttissima.

j16.jpg

Dá sa ísť iba nahor, zostup by bol pre množstvo ľudí na oceľovom lane nemožný.

j17.jpg

Jeden z menej náročných úsekov. Počasie je stále vynikajúce. Slnko občas zakryje mrak. Krém sme zabudli.

j18.jpg

Vyššie a vyššie. V pozadí je jazero Leopoldsteiner.

j19.jpg

Uvoľni sa a urob nejakú pózu.

j20.jpg

To je lepšie.

j21.jpg

Vyššie je už sklon miernejší, lana sa stačí iba pridržiavať.

j22.jpg

Je tam aj viac priestoru pre oddych.

j23.jpg

Pred nami je posledný zaistený úsek a bonus, ktorý nikam nevedie.

j24.jpg

j25.jpg

Koniec zaistenej cesty. Vyťahujeme energetické tyčinky a vodu. Hlavne vody si treba na túru zobrať viac. Upozorňujú na to aj v bedekeroch. Ja som mal napríklad 2,5 litra a cestou späť som už nemal čo piť.

j27.jpg

Bonus, ktorý nikam nevedie. Most z lán je len akousi atrakciou a miestom pre fotenie. Dá sa ísť len tam a späť. Keď sú pod vami desiatky metrov prázdnoty, je to husté. Určite odporúčam.

j28.jpg

Mal som krátke lano a nemohol som sa zaistiť. Ale aktívne sa mi prihovorila mladá Češka, ktorá mi ponúkla svoje. A ako ti mám veriť, že je v poriadku? Odprisahala mi, že jej úväz je nový.

j30.jpg

A ďalší bonus, ktorý sme samozrejme neobišli. Jaskyňa Rosslochhöhlen. Najskôr sa ide asi 70 metrov kolmo dole po stene a potom traverzom do otvoru jaskyne. Všetko je zaistené.

p1030215_r7849.jpg

Most vedie do úzkeho komína, cez ktorý sa dá dostať znova hore.

p1030216_r1530.jpg

Po stenách stúpame smerom k otvoru. Čelovku netreba, svetla je tam dosť.

p1030219_r66.jpg

Skaly sú vplyvom nižšej teploty vlhšie. Treba si dávať pozor na pošmyknutie.

p1030220_r2580.jpg

Cesta na Hochblaser je potom už čistá pohoda.

p1030222_r6182.jpg

p1030224_r1460.jpg

Tradičné foto na vrchole.

p1030229_r1359.jpg

Dlho sme sa nezdržali, blížila sa búrka.

p1030232_r4973.jpg

Zostupová cesta, stále po rakúskej červenej.

p1030237_r2924.jpg

V nižších polohách je via normale náročnejšia pre štrk na ceste a sklon terénu. Viackrát sme sa pošmykli, raz sme sa dokonca museli vyhnúť letiacim kameňom, ktoré niekto spustil nad nami. Prilby sme už samozrejme nemali na hlavách. Aspoň že zakričal, achtung, achtung.

p1030238_r2923.jpg

Nakoniec sme nezmokli, búrka sa prehnala cez vedľajšie údolie. Okruh aj s bonusmi nám trval viac ako šesť hodín.

p1030242_r2717.jpg

Takto to vyzerá, keď sa na ferratu vydáte bez rukavíc. Večer som to pekne ľutoval.

p1030243_r4733.jpg

Mapka ferraty. Lezie sa štyri hodiny, prevýšenie 860 metrov.

p1030244_r3633.jpg

Nasledujúce ráno mierime na Kaiserschild. Z parkoviska po nástup na ferratu to zaberie necelé dve hodiny.

p1030246_r7246.jpg

K ferrate sa ide normálnou výstupovou trasou, ktorú by zvládol každý turista.

p1030247_r8428.jpg

Zaistená cesta začína v pravej časti sedla.

p1030250_r1659.jpg

Cesta k nej vedie najskôr listnatým lesom.

p1030255_r1453.jpg

Neskôr popri skalách.

p1030256_r7444.jpg

p1030258_r5228.jpg

Keď sme dorazili k ferrate, práve štartoval rakúsky pár. Neskôr nás na vhodnom mieste pustil.

p1030259_r3496.jpg

Nastupujeme. Zaistená cesta Kaiserschild. Obtiažnosť E.

p1030263_r2446.jpg

Príliš veľa príležitostí na fotenie nebolo. Cesta bola kľukatá a samozrejme takmer stále viedla kolmo hore.

p1030268_r2445.jpg

p1030271_r3355.jpg

Niektoré miesta sú tak exponované, že som si opakoval: nepozeraj sa dole, nepozeraj sa dole (-: ....A zase si sa pozrel. Kompletný reset.

p1030278_r3248.jpg

p1030281_r6685.jpg

Vo finále zaistenej cesty sa nachádza asi 30 metrový úsek cez lanový most. Dá sa aj obísť.

p1030287_r299.jpg

Ale dá sa vôbec obísť takýto "zážitok" z voľnosti? Ja som musel, pretože už po ruke nebola žiadna aktívna Češka. Mal som krátke lano.

p1030292_r365.jpg

Posledné metre.

p1030293_r364.jpg

Poď, už sme hore.

p1030302_r7116.jpg

Posledné zvyšky snehu cestou na vrchol. Od ferraty po vrchol Kaiserschildu vám to zaberie ešte ďalších 20 minút.

p1030304_r2846.jpg

Kaiserschild- 2085 m. Nie príliš vysoký kopec, ale ferrata je náročná. Zvládli sme ju za 1 hodinu a desať minút.

p1030308_r6449.jpg

Cestou dole. Veľa ľudí sme v nedeľu nestretli. V porovnaní s predchádzajúcim dňom takmer nikoho.

p1030313_r2506.jpg

Na parkovisko sme dorazili v priebehu dvoch hodín. Večer sme sa pobrali domov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 331
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 549
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 174
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 178
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 178
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 871
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 382
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 834
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 403
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Testovanie na nový koronavírus.

Polícia pátra po 30-ročnom mužovi, je nezvestný viac ako desať dní

Nezvestný muž by sa mal zdržiavať v Trnave a v blízkom okolí.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V Dunajskej Strede bude 16 odberných miest, jedno mobilné

Mesto odporúča obyvateľom sledovať priebeh testovania na profile radnice na sociálnej sieti.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?