Starý asfalt má nahradiť nová cementobetónová zmes.
TRNAVA. Zrolovaný a na viacerých miestach nerovný asfalt. Frekventovaná svetelná križovatka ulíc Hlboká, Rybníkova, Bučianska a špačinská vykazuje nedostatky.
Ešte pred niekoľkými rokmi sa o ulice starala Slovenská správa ciest a Trnavský samosprávny kraj. Po viacerých zámenách po otvorení severného obchvatu ich má už na starosti mesto Trnava.
Svetelná križovatka.
V lete plánuje rozbehnúť opravu tejto križovatky. Konkrétne radiacich pruhov na Rybníkovej a Bučianskej, ktoré sú zrolované asi najviac.
Asfalt nahradia novou zmesou
Problémové miesta nebudú asfaltovať, použiť majú cementobetónovú (CB) zmes. Je vraj odolnejšia ako asfalt, lepšie sa udržiava, ale je drahšia ako klasický asfalt.
„Najlepšou možnosťou využitia CB vozoviek je ich aplikácia do úsekov, ktoré sú najviac zaťaženými v cestnej doprave. V mestách sú to nepochybne úseky, kde sa často brzdí, napríklad na križovatkách, kde potom dochádza k takzvanému rolovaniu asfaltovej komunikácie," povedal pre náš týždenník Pavol Tomašovič, hovorca radnice.
Na webstránke asb.sk, odbornom stavebnom portáli, sme sa dozvedeli, že cementobetónové kryty sú vysoko odolné a zvyčajne sa používajú na vozovky, kde sa ráta s veľkým dopravným zaťažením.
Okrem rýchlostných ciest a diaľnic sa používajú aj na letiskách či parkoviskách pre ťažké stavebné vozidlá.
Pre svoju vysokú požiarnu odolnosť sú vraj vhodné aj na vozovky v tuneloch.
V Trnave ich už skúsili na viacerých miestach
CB vozovky sa v Trnave zatiaľ osvedčili. Vyššiu cenu „ospravedlňujú" nižšími nákladmi na ich údržbu. Výmenu za asfalt už v minulosti zrealizovali v križovatkách na uliciach: Šrobárova, Spartakovská, Hospodárska a Trstínska.
Podľa Tomašoviča CB vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku. Bez údržby majú vydržať 30 rokov, no vstupné náklady sú asi o 30 percent vyššie. Z dlhodobého hľadiska to považujú za výhodné aj napriek vyššej „vstupnej" cene. „Analýzy dokázali, že v horizonte 20 rokov boli celkové náklady na údržbu CB povrchov o 60 percent nižšie ako na úseky s asfaltovým povrchom," zhrnul Tomašovič. Pri zimnej údržbe CB vozoviek sa znižuje spotreba posypových materiálov a soli. Vďaka tvarovej stálosti, ktorá zabraňuje akvaplaningu na mokrých vozovkách, sa zvyšuje bezpečnosť na cestách. Počas horúcich letných dní sa netvoria koľaje. CB vozovky majú vysokú trvácnosť a nevyžadujú si časté opravy.
Realizácia bude hradená z bežných výdavkov rozpočtu mesta určených na opravu a údržbu komunikácií, vyčlenili na ňu 200-tisíc eur. S najväčšou pravdepodobnosťou ju zhotoví firma, ktorá tento druh prác pre mesto zabezpečuje.
Z hľadiska dopravnej vyťaženosti opravu plánujú rozbehnúť počas letných prázdnin, keď je doprava v Trnave podstatne redšia. V akom režime bude križovatka počas rekonštrukcie pruhov, ešte nie je presne známe.
Obnoviť plánujú aj ďalšie ulice
Opravy sa plánujú aj na neďalekej Šrobárovej a Zelenom kríčku. Z mestského rozpočtu vyčlenili pre tento rok 15-tisíc eur na spracovanie projektovej dokumentácie pre obnovu Šrobárovej ulice. Dôvodom je zlý technický stav.
Šrobárova ulica.
Zelený kríčok. FOTO: 3x (PB)
V rámci obnovy sa ráta aj s cyklotrasou po pravej strane so samostatnou lávkou cez Trnávku. Rovnakú čiastku, 15 tisíc eur, určili aj pre spracovanie projektovej dokumentácie pre Zelený kríčok. V tomto prípade má ísť o celkovú humanizáciu verejného priestranstva. Obnoviť plánujú parčík, chodníky a autobusové nástupište. Pribudnúť má zeleň, osvetlenie a mobiliár.