TRNAVA. Obyvatelia bytových i rodinných domov na Hospodárskej ulici v Trnave sa už niekoľkokrát zobudili na zvuk húkajúceho autoalarmu. Ten sa opakovane spúšťal počas niekoľkých hodín, privolaná policajná hliadka nič nezmohla.
Majiteľ sa nedostavil a zrejme technická porucha spôsobila, že tridsaťsekundový poplach sa opakoval, až kým sa nevybila batéria.
Sú bezmocní
„K podobným prípadom nás volajú pomerne často. Či sú to alarmy v autách, alebo v prevádzkach, polícia nemá veľa možností. Podľa poznávacej značky či adresy prelustruje hliadka majiteľa a snaží sa ho skontaktovať. Nič iné urobiť nemôžme,“ hovorí náčelník Mestskej polície v Trnave Igor Keleši.
Najčastejšie majú podobné výjazdy podľa neho na trnavské sídliská, kde zvuk autoalarmov ešte znásobuje ozvena medzi panelákmi. Pokutu však za húkajúce auto udeliť nemôžu.
„Nie je dôvod na pokutovanie. Auto je vec a veci nie je možné riešiť v rámci priestupkového konania,“ hovorí Keleši s tým, že podobne je to aj v prípade štekajúcich psov. Za ich hlasné prejavy majiteľov rovnako nie je možné postihovať.
Montujú sa menej
Odborníci na autá sa zhodujú, že zvukové výstražné systémy sú dnes na ústupe. Počet ich majiteľov klesá najmä pre bezradnosť systému, ktorý upozorňuje len na narušenie vozidla, ale nie je schopný prípadnej krádeži zabrániť.
„V dnešnej dobe vedia autičkári alarm veľmi rýchlo odstaviť. Rovnako verejnosť začala byť veľmi rezistentná voči tomu, že nejaké auto húka. Skôr ide do módy online zabezpečenia vozidla, pri ktorom je auto stále sledované,“ hovorí Rastislav Chvála z portálu auto.sme.sk.
Medzi najúčinnejšie zabezpečenie patrí podľa neho imobilizér, ktorý znemožní zlodejom s autom pohnúť. „Ak do minúty nevie s autom páchateľ odísť, väčšinou ho opúšťa,“ doplnil Chvála.
Spustí ho aj mucha
Zvukové autoalarmy sa podľa Chválových skúseností priamo v automobilkách dnes už takmer nemontujú, majitelia vozidiel si ich nechávajú nainštalovať doplnkovo.
„Najrýchlejšie vypnutie alarmu je priamo kľúčom od vozidla. Alarm môže byť kombinovaný s pagerom, pri narušení auta príde majiteľovi SMS. Pomocou SMS vie alarm potom aj vypnúť,“ povedal Chvála.
To, ako dlho alarm húka, závisí podľa neho predovšetkým od jeho typu a nastavenia. Niektoré sú také citlivé, že ich dokáže spustiť aj mucha uväznená v interiéri.
„Mucha preletí, prípadne narazí do prístrojovej dosky a alarm sa spustí. Mucha potom zostane niekde sedieť, alarm sa vypne. Pri ďalšom prelete sa znova spustí, a tak sa to môže opakovať,“ vysvetlil Chvála. Alarm môžu spustiť aj otrasy, napríklad, keď popri takto zabezpečenom aute prejde ťažký kamión.
Technické chyby
Peter Gregorčok montoval alarmy do áut niekoľko rokov. Štandardný poplach je podľa neho nastavený na tridsať sekúnd, niekedy aj na minútu. Potom sa húkanie automaticky vypne. Problém nastane vtedy, ak je narušenie systému opakované.
„Na príčine môže byť aj technická chyba, ako poškodenie vnútorných snímačov, poškodenie zámku či zatečená voda. Stáva sa to aj pri poškodení auta pri havárii,“ povedal Gregočok.
Systémy vo vozidlách bývajú podľa neho citlivé aj na silnú wi-fi sieť. Tá môže dokonca spôsobiť, že auto sa nedá otvoriť diaľkovým ovládačom.