Kraj chce letisko v Piešťanoch zachovať, ale nie za každú cenu, tvrdí Tibor Mikuš.
TRNAVA. Trnavský samosprávny kraj(TTSK) prebral na seba pohľadávku svojej spoločnosti SMS TTSK voči piešťanskému letisku. Išlo o 1,5 milióna eur. Tibor Mikuš, predseda TTSK, to odôvodnil tým, že ako majoritný akcionár letiska má záujem, aby riadne fungovalo.
Po nadobudnutí pohľadávok pristúpi TTSK k jej kapitalizácii v spoločnosti formou zvýšenia základného imania nepeňažným vkladom, čím príde k percentuálnemu zvýšeniu majetkovej účasti TTSK.
Náklady letiska zatiaľ stále prevyšujú jeho zisk. „Máme potešiteľné signály z minulého roka o náraste objemu prepravovaných osôb, no stále to nestačí na to, aby sme mohli uhradiť záväzky voči akcionárom a bankovému subjektu. Prevodom pohľadávky na Trnavský samosprávny kraja a jej následnou kapitalizáciou sa snažíme zbaviť letiskovú spoločnosť záväzkov a vylepšiť finančnú kondíciu vo vzťahu k budúcim potrebám," nechal sa počuť Mikuš. Kraj vlastní v akciovej spoločnosti Letisko Piešťany 56-percentný podiel, približne po 22 percent majú mesto Piešťany a ministerstvo dopravy.
Zarobili necelých 600 tisíc
Náklady na minuloročnú prevádzku letiska presiahli sumu 1,12 milióna eur, výnosy necelých 600-tisíc, hospodárska strata predstavuje čiastku vyše 500-tisíc. Výšku celkového dlhu voči veriteľom sme sa nedozvedeli.
Riaditeľ letiska vníma krok TTSK veľmi pozitívne. „Je to jeden z nevyhnutných krokov vedúci k finančnej stabilizácii našej spoločnosti. Postupné oddlženie letiska zlepší jeho postavenie pri rokovaniach s bankami či potenciálnymi partnermi," zhrnul František Varga, výkonný riaditeľ letiska.
Voči letisku má okrem viacerých fyzických osôb pohľadávku aj mesto Piešťany. Podľa našich informácií letisko dlhuje mestu vyše 400-tisíc eur za nezaplatenú daň z nehnuteľnosti. Na obdobné kroky ako kraj sa nechystajú.
„Pohľadávku, ktorá je daňová, kapitalizovať nemôžeme. Zákon zakazuje, aby bol takýto nedoplatok kapitalizovaný. Pred pár dňami prišiel na právne oddelenie mestského úradu list z VÚC, v ktorom advokátska kancelária navrhla nejaký spôsob, akou formou by sa to dalo riešiť - a to tým, že by sa z mestského rozpočtu peniaze dali do Letiska Piešťany v tej sume, aká je pohľadávka, čím by sa navýšilo základné imanie, čiže počet akcií, a z tých peňazí by Letisko Piešťany zasa splatilo dlh, ktorý voči nám má. Zákon o majetku obcí toto povoľuje, ale je tam veľa otáznikov. Nie je to také jednoduché, ako sa to zdá. Mohol by tam vzniknúť napríklad ten problém, že my im dáme peniaze a oni nám ich nevrátia," povedal primátor Piešťan Miloš Tamajka.
Primátor vidí v oddlžení letiska aj iný rozmer: „A to politický. Letisko je dôležité pre Piešťany, osobne si myslím, že by bolo veľmi zlé, ak by piešťanské letisko nefungovalo. Asi pred mesiacom som mal stretnutie so zástupcami cestovných kancelárií Slovenska, ktoré sú v Izraeli a je tam veľký záujem, aby fungovala pravidelná linka Piešťany- Tel- Aviv."
Prevádzka stojí asi 50 tisíc mesačne
Prevádzka letiska vyjde mesačne až na 50-tisíc eur. Podľa Mikuša v najbližšom období nie je schopné splatiť svoje záväzky, hoci sa medziročne počet cestujúcich zvyšuje. „Na bežnú prevádzku a splácanie záväzkov to zatiaľ nestačí," uviedol na rokovaní krajských poslancov Mikuš.
Taktiež ich informoval, že sa črtá podpora zo strany štátu, ktorá by pomohla letisku zhruba na jeden rok.
„Dúfame a veríme, že sa nám za ten čas podarí nájsť strategického partnera," povedal s tým, že TTSK sa veľmi snaží zachovať letisko, hoci nie za každú cenu.
V minulom roku zaevidovali na piešťanskom letisku 1989 vzletov a pristátí lietadiel. Až 1449 z nich bolo výcvikových. Uskutočnili sa tam aj tri veľké festivaly, dva hudobné a jeden automobilový, za ktoré zinkasovali viac ako 37-tisíc eur bez DPH. Na letisko stále nelieta žiadna pravidelná linka.