Sociálna klíma v trnavskej PSA nie je momentálne dobrá.
TRNAVA. Automobilke PSA v Trnave hrozí štrajk. Už sme informovali o tom, že jej vedenie sa nedohodlo s odbormi na zvyšovaní platov. Vyhlásili spor v kolektívnom vyjednávaní. Nastúpil sprostredkovateľ, ktorý vedie ďalšie rokovania. Ak sa v priebehu nasledujúcich týždňov nedohodnú, odbory vyhlásia štrajk.
Odborári požadujú celoplošné 9-percentné zvýšenie platov, čo vedenie odmietlo. Náhradu v podobe jednorázového príspevku odborári neprijali, stoja si za svojím.
Zlá klíma v PSA
Na zlú sociálnu klímu, ako ju mnohí nazvali, poukázali hlavne ľudia z pásovej výroby. Dochádza im vraj dych. „Ľudia makajú veľmi veľa a v takom tempe, ktoré je vo Francúzsku nemysliteľné. A soboty k tomu," hovorí nemenovaný zamestnanec. „A ešte sa dozvedia, že vo Francúzsku vyplatia 1000 eur odmenu," pokračuje s tým, že je síce pravdou, že z tejto odmeny za vyrobenú kvantitu a kvalitu už Trnave vyplatili 400 eur v mesačných dávkach v minulom roku, ale zvyšok zrejme neuvidia.
„Každopádne nemyslím, že by PSA Trnava chcela vyplatiť rozdielových 600 eur aj napriek tomu, že si to zamestnanci zaslúžia," dodáva. Prvý štrajk v trnavskej PSA je podľa jeho slov na spadnutie. „To si vedenie medzi úspechy určite nezaradí," konštatuje.
Žiadny posun, tvrdí ďalší zamestnanec
Ďalší zdroj, ktorý si taktiež prial zostať v anonymite, pracuje v PSA už od roku 2006. Vtedy nastúpil ako operátor s platom približne 600 eur. V roku 2007 bola 4-percentná valorizácia. Neskôr postúpil na post monitora, zvýšili mu o ďalších sto eur v hrubom. Dnes zarába približne 800 eur.
„Za vyše osem rokov som sa pohol iba o dvesto eur. Žiadny kariérny rast. Keď som si žiadal o školenia, napríklad na francúzsky jazyk, povedali mi, že nie sú peniaze. Keď som znova žiadal na začiatku tohto roka, odbili ma zasa tvrdením, že mi to nie je potrebné," opisuje. Najviac ukrivdení sa cítia práve ľudia z pásovej výroby. Budovu, kde sídli vedenie automobilky, ironicky nazývajú „Biely dom".
Vysoká fluktuácia zamestnancov
Mnohí hovoria o tom, že jasným signálom problémov je aj vysoká fluktuácia zamestnancov. O tom, že v tomto roku v porovnaní s tými predchádzajúcimi sa podstatne zvýšila, nás informoval aj Marek Vitek, podpredseda odborov OZ KOVO.
„Už viackrát sa mi stalo, že som bol PN a volali mi, aby som to zrušil a prišiel do práce, pretože je málo ľudí vo výrobe," tvrdí zasa ďalší. Všade vraj uberajú ľudí. „Tam, kde bolo napríklad päť operátorov, sú dnes iba traja. Týka sa to prevádzok lisovňa, zvarovňa a montáž. A keď je situácia už ozaj kritická, zavolá sa externá firma. Nakoniec ich to vyjde oveľa drahšie, ako keby bolo pár operátorov viac na linke," myslí si zdroj.
Pracovné podmienky v automobilke prirovnáva k fabrike Samsung v Galante. „Absolútne žiadna motivácia, len arogancia, nátlak a silový manažment."
Sociálny dialóg je dôležitý, tvrdí vedenie
Peter Švec, hovorca PSA Trnava, sa na margo kolektívneho vyjednávania vyjadril, že sociálny dialóg považujú za veľmi dôležitý a hľadajú priestor pre dohodu a prípadné kompromisy. Informoval nás, že v rokoch 2013-2014 zvýšili mzdu 64 percentám zamestnancov, asi o 44 eur. Podľa jeho slov, základná mzda v robotníckych profesiách sa v minulom roku zdvihla priemerne o 20 eur mesačne.
„Pokračovať chceme a j vo zvýšení miezd individuálne, aby sme cielene zvyšovali mzdu tým, ktorí dosahujú lepšie výsledky a plnia ciele," uzatvára Švec.
O priebehu vyjednávania odborov s vedením PSA za prítomnosti sprostredkovateľa vás budeme priebežne informovať.