PIEŠŤANY. V minulom roku zaevidovali na piešťanskom letisku 1989 vzletov a pristáti lietadiel. Až 1449 z nich bolo výcvikových. Uskutočnili sa tam aj tri veľké festivaly, dva hudobné a jeden automobilový, za ktoré zinkasovali viac ako 37-tisíc eur bez DPH.
Náklady sú však podstatne vyššie. Tie minuloročné ešte nezrátali, no už teraz vedia, že sú v strate.
Bez pravidelných liniek
Na letisko stále nelieta žiadna pravidelná linka. Ešte pred rokom sa pre náš týždenník vyjadril skúsený kapitán Boeingu 747, Michal Ličko, že v dnešnej dobe nie je jednoduché, aby si letisko na seba zarobilo. Žiadne výcvikové lety pre pilotov vrtuľníkov či festivaly ho nezachránia. „Letisko neuživí, ani keby tam trikrát do týždňa lietali nejaké aerolinky. Rádionavigácia, navádzacie lúče, jednoducho potrebná technika, ktorá sa musí udržiavať a pravidelne meniť, dispečeri, údržba, bezpečnostné kontroly, RTG zariadenia, to sú všetko obrovské peniaze," popísal Ličko.
Letisko už roky zápasí s viacerými problémami. Tento rok neočakávajú žiadny výrazný posun dopredu.
„Čo sa týka letov, dúfame, že sa nám podarí udržať trend z roku 2014. Bohužiaľ, súčasná medzinárodná situácia nie je priaznivo naklonená tomu, aby sme boli úspešní v niektorých už rozpracovaných projektoch, najmä v smere na východ," popísal František Varga, výkonný riaditeľ letiska Piešťany, a. s. Letisku chýba vízia rozvoja do budúcnosti. Všetko by podľa Vargu mohli zmeniť charterové lety a možnosti otvorenia pravidelných liniek či carga. Zatiaľ zostáva iba pri slovách.
Podnikateľský plán ešte len pripravujú, hovoriť o nejakých zásadných zmenách na letisku v tomto roku je podľa Vargu predčasné. „Podnikateľský plán je v štádiu prípravy. Takisto aj finančný plán. Rozhodujúce bude stanovisko akcionárov na existenciu a ďalší rozvoj letiska," zhrnul.
Na piešťanskom letisku. foto: (PB)
Nemožno stavať iba na kúpeľoch
Atraktivitu Piešťan, respektíve prilákať záujem leteckých prepravcov, nie je úlohou letiska. „Letisko nikdy nie je ten subjekt, kvôli ktorému budú zákazníci do Piešťan lietať. Sme v pozícii sprostredkovateľa v reťazci cestovných kancelárií, dopravnej infraštruktúry a ponuky regiónu," vysvetlil Varga s tým, že jediným riešením je užšia spolupráca letiska s jeho tromi akcionármi - mesto Piešťany, Trnavský samosprávny kraj a štát, so subjektmi pôsobiacimi v sfére cestovného ruchu.
Aj Ličko sa pred rokom vyjadril, že filozofiu piešťanského letiska nemožno stavať iba na kúpeľoch, treba zvýšiť atraktivitu celého regiónu. Ak by bola, aerolinky by sa nanominovali už dávno.
V médiách sa už viackrát objavili informácie, že letisko v Piešťanoch nemá dostatočnú spádovú oblasť, vzhľadom na neďaleké letisko v Bratislave. Varga s tým nesúhlasí.
„Môžem iba konštatovať, že každé letisko má svoju spádovú oblasť, ktorá je vymedzená spravidla dopravnou dostupnosťou do 60 minút. Samozrejme, že Bratislava bez problémov vie pokryť požiadavky cestujúcej verejnosti spádovej oblasti Piešťan. Ale tvrdiť, že letisko Piešťany nemá spádovú oblasť, pretože všetko dokáže vykryť neďaleké letisko Bratislava, je však rovnaký nezmysel, ako tvrdiť, že letisko Bratislava nemá spádovú oblasť, pretože všetko dokáže vykryť neďaleké letisko Viedeň -Schwechat," uzavrel s tým, že letisko Piešťany bude mať takú perspektívu, aký bude záujem jeho troch akcionárov.
Od 1. januára 2005 je letisko Piešťany akciová spoločnosť. V súčasnosti ju vlastnia traja akcionári, TTSK má 56 percent, ministerstvo dopravy (MD) a mesto Piešťany zhruba po 22 percent.