Súčasné možnosti parkovania v okolí vlakovej stanice nestačia. Železnice to doposiaľ neriešili, najnovšie hovoria o parkovacom dome. Iniciatívu vyvíjal aj magistrát, železnice sa však k jeho projektu ani po roku nevyjadrili.
TRNAVA. Celková obnova železničnej stanice v Trnave pokračuje, v súčasnosti sa pracuje na nástupišti číslo II.
Rekonštrukcia bude pokračovať aj v budúcom roku, zmien by sa mal dočkať aj vstup do podchodu v smere od pošty.
Parkovisko bez zmien
Do kompletnej obnovy investovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) desiatky miliónov eur.
Zmien sa dočkali aj hlavná budova stanice, vrátane výškovej administratívnej budovy, i veľká časť predstaničného priestoru. Až na jestvujúce parkovisko. Väčšiu časť pozemkov pod ním vlastnia práve železnice, zvyšok mesto.
Odvtedy čo ho postavili, sa tam príliš nezmenilo. A v rámci celkovej obnovy stanice sa vraj ani nechystá.
„ŽSR neplánujú rozšírenie ani úpravu parkoviska,“ tvrdí Ivana Popluhárová z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR.
Podľa jej slov boli predmetom rekonštrukcie budovy. „Železnica je inštitúcia, ktorá buduje a modernizuje železničnú infraštruktúru, nie parkoviská,“ konštatuje Popluhárová.
Zložitú situáciu s parkovaním pri stanici sa snaží riešiť radnica. Jej okolie považuje Milan Horák z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií za jedno z najzaťaženejších území z pohľadu statickej a dynamickej dopravy.
Železničný podjazd, viaceré križovatky, hlavné autobusové nástupište a samotná vlaková stanica sú hlavnými dôvodmi dopravných zápch počas špičky v tejto časti Trnavy.
Parkujú pri nemocnici
Už viackrát sme informovali, že ľudia dochádzajúci za prácou vlakom, sa dovezú vlastným autom iba po stanicu, kde ho v rámci možností odstavia.
Asi sedemdesiat miest pre parkovanie pred hlavnou budovou stanice je permanentne obsadených. Šoféri často využívajú bezplatné státie pred nemocnicou.
Cez zadný vchod stanice pri pošte sú na nástupišti do päť minút. Pacienti potom nemajú kde parkovať.
Problémy so statickou dopravou už od skorých ranných hodín evidujú aj na opačnom konci, v okolí obchodného centra Max. Samotný Max vstup na parkovisko mimo otváracích hodín už dávnejšie blokuje práve pre problémy s plným parkoviskom už od skorých ranných hodín.
Z Maxu na stanicu je to tiež pomerne blízko. Šoféri teraz „okupujú“ okolité ulice.
Radnica oslovila železnice
„Nárast počtu cestujúcich absolútne nereflektuje potreby parkovania pred stanicou,“ hovorí Horák.
Ešte pred rokom sa primátor mesta Vladimír Butko obrátil na železnice s projektom rozšírenia kapacity parkoviska. Vzhľadom na to, že niektoré novovytvorené miesta sa mali nachádzať aj na pozemkoch ŽSR, potrebovali od nich súhlas. Doteraz však radnica napriek urgencii nedostala žiadnu odpoveď.
Najviac miest malo podľa projektu vzniknúť práve na vonkajšom okruhu parkoviska, kde v súčasnosti parkujú autobusy. „Autobusové nástupište sa kompletne zrekonštruovalo za približne milión eur. Vrátane odstavných plôch pre autobusy. Nechápem, prečo by mali parkovať pred stanicou?“ pýta sa Horák.
V prípade schválenia projektu by ich odtiaľ „legálne vykázali“. V prehľadnom nákrese sú naznačené ďalšie, dohromady malo pred stanicou pribudnúť 53 nových parkovacích miest.
Projekt rátal aj s čiastočným odľahčením autobusovej dopravy po prístupovej ceste na parkovisko, ktorá by sa napojila priamo na Dohnányho pred železničným podjazdom. Autobusy idúce smerom na Linčiansku či D1 by sa tak vyhli frekventovanej svetelnej križovatke ulíc Dohnányho a Kollárova. Asi pred dvomi mesiacmi ŽSR kontaktovali radnicu, že sa im ozvala nemenovaná spoločnosť s vlastným projektom parkovania pred hlavnou budovou stanice. To nám potvrdila aj hovorkyňa ŽSR.
„V rámci zlepšenia parkovania v predstaničnom priestore boli ŽSR oslovené potenciálnymi záujemcami o výstavbu parkovacieho domu. V súčasnosti prebieha interný proces vyjadrovania k zámeru jeho vybudovania,“ pokračuje Popluhárová.
Podľa jej slov po zadefinovaní podmienok železnice vypíšu ponukové konanie na výber uchádzača o prenájom pozemku s vyššie uvedeným zámerom.
Projekt parkovacieho domu mesto podporuje
Mesto projekt parkovacieho domu pred stanicou podporuje, na jeho výstavbu však nikdy neašpirovalo aj vzhľadom na to, že väčšina pozemkov pod parkoviskom patrí železniciam.
Podľa Horáka, „mestský“ projekt čiastočného rozšírenia parkovacích kapacít pred stanicou by nijako nenabúral zatiaľ neistú výstavbu parkovacieho domu. Viac ako päťdesiat nových miest malo vzniknúť v rámci jestvujúcej infraštruktúry bez veľkých zásahov do terénu a bez vysokých finančných nákladov.
foto: 2x (PB)