TRNAVA. Čitateľ reagoval na článok o parkovaní na Linčianskej. Vyčíta radnici, že sa v tomto smere orientuje iba na iné sídliská v Trnave. Oslovili sme preto radnicu ako je to s možnosťami na Linčianskej.
„To, že problémy s parkovaním sú na Družbe a Na Hlinách, to sa rieši stále, ale že je neskutočný problém normálne zaparkovať aj na Linčianskej, to nerieši takmer nikto,“ sťažuje sa čitateľ. Podľa jeho slov, po štvrtej poobede nájdete voľné miesto iba na chodníku.
S otázkami ohľadne parkovania na Linčianskej sme sa obrátili na mestský odbor územného rozvoja a koncepcií (OÚRK). Jeho vedúci Milan Horák nám vysvetlil, že magistrát každoročne vyčleňuje vo svojom rozpočte určitú čiastku na rekonštrukcie a budovanie nových parkovacích miest.
Zohľadňuje pritom svoje možnosti a priority. „Každý rok mestskí poslanci vyberú lokality a následne pri zostavovaní rozpočtu sú schválené finančné prostriedky pre výstavbu parkovacích miest,“ dodáva Horák. Stavať či obnovovať sa snaží rovnomerne vo všetkých mestských častiach.
Miroslav Kadlíček z OÚRK nás informoval o presných počtoch parkovacích miest na Linčianskej za posledné roky.
Ešte v roku 2012 pribudlo na Linčiasnkej tridsaťdva nových parkovacích miest, pätnásť na Limbovej, zvyšok po celom sídlisku. O rok neskôr ich zasa postavili dvadsaťtri, z toho drvivú väčšinu v areáli zberných surovín na Golianovej ulici.
Tento rok evidujú na radnici štyridsaťštyri miest na Golianovej. Aj v rozpočte na budúci rok sa ráta s ďalšími, vzniknúť by malo ďalších dvadsaťdva miest pre parkovanie na Jiráskovej. Predpokladá rozšírenie parkovacích možností aj mimo Linčianskej. Na Spartakovskej na Družbe a Bottovej na Prednádraží.
„Problém s parkovaním sa rieši na celosvetovej úrovni a asi nikdy nebude vyriešený. Všetky mestá z dôvodu svojich finančných možností realizujú parkovacie miesta v čo možno najlacnejších riešeniach na teréne,“ hovorí Kadlíček.
Pri výstavbe sídlisk v minulosti sa parkovacie miesta pri bytovkách rozdeľovali v pomere jedno vozidlo na štyri byty. Neskôr sa podľa Kadlečíka uvažovalo s jedným na jednu bytovú jednotku. V súčasnosti je to dve a viac. „Jediné možné riešenia pri takomto náraste statickej dopravy je výstavba viacpodlažných parkovacích systémov. Tieto však pre ich náročnosť musia vychádzať z finančných prostriedkov súkromného sektora, pre ktorý sa priamo realizujú,“ uzatvára Kadlíček.
Radnica ešte pred dvoma rokmi sčítala počet parkovacích miest na jednotlivých sídliskách ako aj v centrálnej mestskej zóne. K problematike vypracovali dôvodovú správu, v ktorej sa okrem iného spomína, že v mestských častiach chýba viac ako 7-tisíc miest na parkovanie