Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Politológ: Nový trnavský primátor je zatiaľ politický amatér

Bročka ako rozprávková bytosť či mladý neskazený politik. Dôvodov jeho zvolenia mohlo byť podľa politológa viacero.

TRNAVA. Prekvapenie nedávnych komunálnych volieb v podobe zvolenia Petra Bročku za primátora Trnavy zborilo akékoľvek mýty o tom, že volebný boj bude výlučne straníckou záležitosťou.

Nezávislí obsadili aj 15 poslaneckých kresiel v mestskom zastupiteľstve. K volebným urnám prišlo 33,29 percenta trnavských voličov. O „nezávislej“ Trnave sme sa bližšie porozprávali s politológom Radoslavom Štefančíkom, ktorý momentálne pôsobí na Ekonomickej univerzite v Bratislave.

Čo hovoríte na volebnú účasť v Trnave?

Skryť Vypnúť reklamu

- V celom trnavskom obvode sa účasť pohybovala len tesne pod celoslovenským priemerom. Dlhodobo platí pravidlo, že vyššia účasť býva v menších obciach a naopak, v mestách je účasť menšia. Tento trend sa opäť potvrdil aj v Trnave, keď sa pohybovala hlboko pod priemerom. Nižšia účasť však svedčí aj o tom, že mestské obyvateľstvo nie je príliš stranícky polarizované, takže nemá potrebu ísť meniť doterajší chod mesta. Na druhej strane, práve nízka účasť býva často živnou pôdou pre neočakávané prekvapenia.

Ako vnímate jednoznačné víťazstvo Petra Bročku? Čo rozhodlo?

- Parafrázoval by som jeho vlastné slová po oznámení definitívnych výsledkov: sám netuším, prečo som vyhral. Odpovedať kompetentne na túto otázku by si vyžiadalo urobiť hlbší výskum voličského správania obyvateľov Trnavy. Stále netušíme, či bol voliť tradičný voličský priemer, mladí ľudia alebo dôchodcovia.

Skryť Vypnúť reklamu

Kde hľadať dôvody tejto neočakávanej zmeny?

- Možno uviesť nespokojnosť s mestskými politickými elitami, medzi Smerom a KDH panovala príliš dokonalá harmónia. Nízku dôveru v politické strany zaevidovali naprieč celým Slovenskom. Ďalej sympatie k mladým, politikou nezaťaženým ľuďom. Ale nemožno vylúčiť ani alternatívu, že niekomu Bročka svojim výzorom pripomína Rumcajsa, teda rozprávkovú postavičku spojenú s príjemnými spomienkami z detstva. V každom prípade bol Bročka aktívny na sociálnych sieťach, čím oslovil predovšetkým mladých voličov. Možno si mladí Trnavčania povedali, že potrebujú nový vietor do plachiet a potiahnuť Trnavu iným smerom.

Ako vnímate taký hlboký prepad dvoch straníckych kandidátov Žitňanského a Stanka?

- Trnava si vyžiadala zmenu. KDH dlhodobo panovalo v meste, v prípade Smeru bolo evidentné, že sa snaží uchmatnúť všetko, čo ešte v meste ostalo. Svedčí o tom aj Stankove heslo na bilborde: „Trnava má ešte naviac“.

Skryť Vypnúť reklamu

Bystrík Stanko po voľbách priznal, že CT kauza z piešťanskej nemocnice a udalosti v Bratislave ho poškodili.

- Nepreceňoval by som voliča Smeru, najmä na komunálnej úrovni. Stanko s kauzou CT zrejme nemal nič spoločné. Voliči Smeru dlhodobo nevykazujú zmeny vo svojom straníckom správaní v závislosti od škandálov „smeráckej“ politickej elity. Ak by kandidovala za primátorku Renáta Zmajkovičová, spojitosť by bola evidentná, v prípade Bystríka Stanka by som to však nehľadal.

Bročka je mladý a v tejto sfére zatiaľ neskúsený. Zamestnanci mestského úradu ho zrejme nebudú zo začiatku prirodzene rešpektovať. Nespôsobí to problémy?

- Znova by som parafrázoval. Tentokrát slová bývalého českého premiéra a súčasného prezidenta Miloša Zemana, ktorý kedysi dávno dostal podobnú otázku. A stručne odpovedal: Je to ako so sexom, keď to robíte prvýkrát, ešte neviete, čo a ako, ale s každou ďalšou skúsenosťou sa vaše zručnosti zdokonaľujú. Každý človek, ktorý sa prvýkrát stretáva priamo s politikou, je v určitom momente neskúsený. Tak, ako bol kedysi Robert Fico, Radoslav Procházka alebo Ján Ľupták. Niektorí dokonca robia alebo robili politiku niekoľko rokov a stále ostali amatérmi. Ani Bročka teda nie je žiadnou výnimkou, až postupom času zistíme, či sa jeho kompetencia spravovať veci verejné na komunálnej úrovni zdokonalí, alebo ostane amatérom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  4. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  5. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  4. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  5. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  6. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 941
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 311
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 17 465
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 473
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 917
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 421
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 667
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 376
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 866
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 763
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Galantská nemocnica.

Galantská nemocnica prešla do červeného režimu 7. januára, na začiatku vrcholnej fázy pandémie.

8 h

Kia predstavila nové logo, slogan a ohlásila transformáciu značky. Jej nový slogan znie: Movement that inspires.

10 h

Pre mnohé firmy, organizácie, neziskové projekty, ale aj jednotlivcov je nadviazanie spolupráce s novinármi veľkým otáznikom. Vďaka zmienkam v médiách sa môžu zviditeľniť a stať sa mienkotvorcami vo svojej oblasti.

11 h
Vizualizácia zrekonštruovaného mosta.

Oprava má stáť niekoľko miliónov eur. Kedy by sa mohli začať prvé práce?

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiča s ťažkými zraneniami previezli do nemocnice.

15 h

Aj v dôchodkovom veku zažiarila v Ionescových Stoličkách. V silnom príbehu, ktorý zahrali piati seniori z Banskej Bystrice.

13. apr

Brezno zostane v červenej naďalej.

13. apr

Otvárajú sa kostoly aj obchody.

13. apr

Už ste čítali?