Stavebné nákladiaky budú zhusťovať premávku v centre iba počas prvej etapy. Na ulicu sa pozrú „hlbšie“ aj pamiatkari.
TRNAVA. Minulý týždeň začali robotníci odstraňovať starý asfalt na Hviezdoslavovej. Nákladiaky ho odvážajú po Halenárskej, premávku by výraznejšie mali komplikovať iba na začiatku obnovy. Vtedy sa bude odvážať staré podložie a privážať štrk pod novú ulicu.
Počas rekonštrukcie bude ulica pre motorové vozidlá uzavretá, vjazd bude povolený len na zásobovanie prevádzok. „Postup prác bude podobný ako na Hlavnej ulici, prvá fáza oboch etáp sa začne v strede, chodníky ostanú priechodné. V druhej fáze oboch etáp budú práce prebiehať na približne dvadsaťmetrových úsekoch popri fasádach domov tak, aby chodník na jednej strane ulice zostal priechodný,“ ozrejmila Jana Gmitterová z mestského referátu komunikácie.
Počet etáp zredukovali na dve
Pôvodne sa rátalo so štyrmi etapami, zhotoviteľ obnovy, trnavská stavebná spoločnosť, ich zredukovala na dve. Prvú by mali zhotoviť do konca novembra, finálnu by mali rozbehnúť v priebehu marca. Všetko však závisí od klimatických podmienok, ak bude opäť mierna zima, s prácami začnú aj skôr.
V projekte sa odhadovali na osem mesiacov, víťaz verejnej súťaže sa zaviazal všetko stihnúť za 112 pracovných dní. Vynovenú ulicu chcú odovzdať do polovice mája.
Počas prvých dní obnovy sa ešte vytyčovali inžinierske siete. Podľa Dušana Béreša z odboru investičnej výstavby mesta Trnava, sami sú zvedaví, na čo robotníci počas obnovy narazia. Vzhľadom na to, že do ulice sa desaťročia nezasahovalo, podrobné informácie o sieťach či podloží chýbajú. „Určite sa tam vyskytnú komplikácie. Podobne ako na Hlavnej počas obnovy pešej zóny. Raz sme našli „zabudnutú“ pivnicu, výťahovú šachtu na uhlie, inokedy zasa nezakreslené nefunkčné potrubie,“ dodal Béreš.
Pamiatkari budú kopať hlbšie než bagre
Na Hviezdoslavovej pribudnú aj dve „archeologické“ jamy, ktoré budú o niečo hlbšie ako výkopové práce na zvyšku ulice. „Pamiatkari sa domnievajú, že na križovatke Pekárskej s Hviezdoslavovou môžu byť pozostatky dreveného mosta zo stredoveku,“ vysvetlil Béreš.
Údajne tam v roku 1956 pri kopaní kanalizácie narazili na určité pozostatky. Pri hlbšom výkope by hypoteticky mohli nájsť niečo „väčšie“. Preto pamiatkari presadili podrobnejší výskum ako na iných uliciach. Ďalšia archeologická sonda bude v blízkosti križovatky s Halenárskou.
Cyklochodník a trinásť parkovacích miest
Hviezdoslavova sa kompletne zmení, zmení sa aj dopravná organizácia ulice. Pribudne nový cyklochodník na jednej strane a trinásť parkovacích miest na druhej.
Mobiliár, lavičky, koše či lampy budú rovnaké ako na Kapitulskej. Naopak, dlažba bude čiastočne zosúladená s tou na pešej zóne, Trhovej a Zámočníckej. Chýbať nebude ani výsadba, zasadiť plánujú odrastené jasene mannové, podobné aké sú na Hlavnej.
Kompletnú obnovu pôvodne odhadli na necelých 600-tisíc eur, v súťaži sa cenu podarilo stlačiť na 513-tisíc eur. „Rátame s tým, že sa tam vyskytnú práce navyše, preto sme si na tento účel zriadili v rámci celkovej sumy aj rezervný fond,“ podčiarkol Béreš. Na riešenie nepredvídaných problémov. Začali s tým pri obnove pešej zóny a osvedčilo sa im to.
V rezervnom fonde je 50-tisíc eur (10 percent z celkovej sumy), ak sa nevyčerpajú, o to nižšia bude konečná cena za obnovu Hviezdoslavovej.
Vzhľadom na to, že ide len o jednu ulicu, obnova sa zdá byť finančne náročná. „Vzhľadom na umiestnenie ulice v historickom jadre musíme použiť materiály, ktoré sú pomerne drahé. Z liatiny odliate atypické prvky mobiliáru a stožiare verejného osvetlenia, ktoré sa nedajú kúpiť v obchode. Aj dlažba je pomerne drahá,“ vysvetľuje Béreš.
Podľa agentúry Sita aj napriek týmto investíciám v závere volebného obdobia terajšie vedenie mesta podľa primátora Vladimíra Butka nechá svojim nástupcom zhruba 4,2 milióna eur pri bezproblémovej zadlženosti mesta, z toho 2,3 milióna v rezervnom fonde.
foto: 4x (LEN)