TRNAVA.Najrevolučnejšou aktivitou projektu zameraného na vzdelávanie rómskych detí PRINED (Projekt inkluzívnej edukácie) je personálne posilnenie škôl o špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov, školských psychológov a asistentov učiteľov.
Vďaka projektu, do ktorého sa na Slovensku zapojilo 100 základných a 50 materských škôl, v nich pribudlo 200 asistentov učiteľov a 450 ďalších špecialistov odborných tímov. Počas návštevy Základnej školy Maxima Gorkého v Trnave to povedal splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák. Škola je jednou z tých, ktoré sa do projektu zapojili.
Príprava na ďalší deň a krúžky
Okrem posilnenia škôl o inkluzívne tímy sú ďalšími nosnými časťami projektu predškolské vzdelávanie detí a celodenný výchovný systém. Vďaka nemu nejde dieťa po vyučovaní hneď domov, ale pripravuje sa na ďalší vyučovací deň alebo sa zapája do rôznych krúžkov.
Projekt spája podľa Polláka všetky dobré skúsenosti z doterajších aktivít vo vzdelávaní rómskych detí. Financovaný je z eurofondov, skončiť má v budúcom roku.
"Po skončení by mohol vyústiť do systémových a legislatívnych opatrení, aby sme dokázali vychovávať z rómskych detí ľudí, ktorí sa uplatnia na pracovnom trhu, ktorí už nebudú tvoriť rómsky problém, ale budú tvoriť hodnoty tejto krajiny," povedal Pollák.
Peniaze na špecialistov inkluzívnych tímov podľa neho v školskom systéme sú, len ich treba presunúť zo špeciálnych škôl na bežné školy. Vzdelávanie žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím v špeciálnych školách je podľa Polláka dvojnásobne drahšie, ako keby boli vzdelávaní v bežných školách.
Hudobné nástroje a didaktické hračky
Významná je aj materiálna podpora, v rámci projektu školy získajú didaktický balíček v hodnote do 10-tisíc eur, ktorý bude obsahovať napríklad hudobné nástroje, záhradné náradie, kuchynské vybavenie, ale aj socializačný balíček či didaktické hračky.
Vybavenie základných a materských škôl pomôckami z didaktických balíčkov umožní skvalitniť vyučovací proces a činnosť záujmových útvarov a krúžkov. Projekt, ktorý potrvá do novembra 2015, je financovaný prevažne z eurofondov. Náklady predstavujú takmer 16 miliónov eur.
Základná škola Maxima Gorkého v Trnave má podľa riaditeľky Beáty Krajčovičovej 383 žiakov, z toho je 27 percent rómskych a 20 percent zo sociálne znevýhodneného prostredia. Do projektu sa zapojilo najviac škôl z okresu Spišská Nová Ves, Michalovce, Svidník a Trebišov. Projekt bude vo všetkých krajoch okrem Bratislavského.