TRNAVA. Na otvorení severného obchvatu v júni 2012 nechýbal ani minister dopravy Ján Počiatek. Asi hodinu meškal, zdržal sa v zápche cez mesto. Dnes je situácia o niečo lepšia.
Počet vodičov na obchvate z roka na rok rastie. Zvyšuje sa najmä počet nákladiakov, využívajú ho aj Trnavčania, ktorí sa chcú vyhnúť zápcham v meste.
Investícia za viac ako 33-tisíc eur sa začína pomaly vyplácať.
Dva roky po otvorení severného obchvatu sa o ňom pozitívne vyjadrujú magistrát, policajti i Slovenská správa ciest, ktorá ho spravuje.
Obchvat prospel tranzitným uliciam
Marián Novák z referátu dopravy ma mestskom úrade vyzdvihol fakt, že obchvat najviac prospel niekdajším tranzitným uliciam Trstínska, Rybníková, Bučianska, Piešťanská. Na obchvate je vraj zo strany mesta takmer všetko dokončené, až na jednu „maličkosť“.
„Ide o pripojenie miestnej komunikácie Pri Kalvárii na vetvu križovatky pri strelnici. Z dôvodu nevysporiadania pozemkov respektíve prehnaných finančných nárokov ich vlastníkov ju zatiaľ neriešime,“ vysvetlil Novák.
Pozitívne zhodnotil aj odklon nákladnej dopravy prichádzajúcej zo smeru Hrnčiarovce nad Parnou. Mestu sa musia vyhnúť cez sídlisko Linčianska po uliciach Nerudova, Golianova, Mikovíniho priamo na obchvat.
Policajti tvrdia, že nákladná doprava takmer vymizla z hlavných ťahov mesta, čo má podstatný vplyv na plynulosť a bezpečnosť premávky.
Podľa Márie Linkešovej, krajskej policajnej hovorkyne, od otvorenia obchvatu zaevidovali iba niekoľko dopravných nehôd.
Jediná s tragickým koncom sa odohrala iba prednedávnom. Vodič zo Senice zatiaľ z nezistených príčin prešiel do protismeru, kde sa zrazil s ďalšími dvoma vozidlami. Na mieste svojim zraneniam podľahol, ostatní účastníci nehody sa zranili iba ľahko.
Najväčšie problémy sú na križovatkách
Kolíznymi bodmi severného obchvatu sú najmä križovatky. Najmä tú so Zavarskou cestou možno označiť za najproblémovejšiu vzhľadom na hustotu premávky.
„Vodiči by mali zvýšiť opatrnosť pri prejazde touto križovatkou. V súvislosti s ňou prebiehajú neustále rokovania na jej inováciu,“ dodala Linkešová.
Z dôvodu vysokej dopravnej zaťaženosti ju považuje za problematickú aj Slovenská správa ciest (SSC).
Podľa slov hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej táto križovatka nebola súčasťou severného obchvatu Trnavy, ale juhovýchodného obchvatu (JVO), ktorý otvorili ešte v 80. rokoch.
Danému úseku by pomohla okružná križovatka, na jej výstavbu však nie sú peniaze. V najbližšom období sa s rekonštrukciou neprehľadnej križovatky neráta, prednosť vraj dostane južný obchvat Trnavy, ktorý by chcela SSC rozbehnúť už o dva roky.
Snímače dopravy počítajú autá
Na viacerých miestach severného obchvatu a niektorých ulíc v meste sú snímače dopravy, respektíve počítadlá áut. Snímače inštalovala firma Siemens, mestu pravidelne hlási výsledky. Niektoré čísla sú zaujímavé.
Napríklad počet nákladiakov na obchvate v priebehu dvoch rokov rapídne stúpol, o viac ako štyritisíc. Počas jedného pracovného dňa v júni tam narátali viac ako 5400 nákladiakov.
Zvýšil sa aj počet osobných vozidiel na obchvate. 18. júna 2014 po ňom prešlo 9852 áut, zatiaľ čo v rovnaký deň dva roky dozadu iba 6532 osobných vozidiel.
Na Hospodárskej sa intenzita nákladiakov a osobných áut po spustení obchvatu výrazne nezmenila. O niečo klesol iba počet tranzitov. Zmeny sú badať na Rybníkovej. Ešte 20. júna 2012, teda pred spustením severného obchvatu, po nej prešlo 5943 nákladiakov, o dva roky neskôr už iba 4772.
Počet osobných áut sa tam ale zvýšil. Pred otvorením obchvatu na nej zaevidovali počas jedného dňa 17-tisíc vozidiel, 18. júna 2014 dokonca až 18-tisíc. O takmer tisíc viac. Trstínska sa vo výsledkoch neuvádza.
Náklady na údržbu respektíve prevádzku obchvatu nám jej správca SSC nevedel vyčísliť.
„Zvlášť ich nesledujeme. V rámci údržby realizujeme na úseku, ktorý je po záruke, obnovu vodorovného dopravného značenia. Na celej stavbe je vykonávaná bežná údržba cesty, v prípade potreby oprava značiek, smerových stĺpikov, zvodidiel po nehode, údržba zelene a podobne,“ popísala Hromcová s tým, že problémy s vozovkou sa neobjavili zatiaľ žiadne.
Vladimír Mochňacký z trnavskej autoškoly Mochito si myslí, že severný obchvat veľmi ovplyvnil dopravu v meste.
„Tým, že dostal tranzitné vozidlá von z centra a odľahčil dopravu na uliciach Zelený kríček, Rybníková, Bučianská. Obchvat využívajú aj vodiči, ktorí sa chcú vyhnúť zápcham v centre. Dokážu sa po ňom rýchlejšie a pohodlnejšie presunúť z jedného konca Trnavy na druhú,“ dodal. Hoci je to o čosi dlhšia trasa, cez špičku je oveľa rýchlejšia.