Na akciu Vláčik motoráčik nostalgickú jazdu na už neexistujúcej lokálnej železničnej linke z Piešťan do Vrbového -- pozývajú zanietenci z občianskeho združenia (OZ) Čango v nedeľu 31. augusta.
Na akciu Vláčik motoráčik nostalgickú jazdu na už neexistujúcej lokálnej železničnej linke z Piešťan do Vrbového - pozývajú zanietenci z občianskeho združenia (OZ) Čango v nedeľu 31. augusta.
VRBOVÉ-. Dospelí aj deti sa budú môcť zviezť historickým vláčikom, ktorý bol kedysi využívanou spojnicou medzi kúpeľným mestom, Vrbovým a obcami Krakovany a Trebatice.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Prvý spoj vyrazí z Piešťan o 9.10 h, ďalší o 11.20 h, potom o 13.30 h a 15.40 h. Z Vrbového sa môžu cestujúci odviezť o 10.40 h, 12.50 h, 15.00 h a 17.10 h. Účastníkov každej jazdy čaká losovanie o Vrbovské dukáty.
Jazda na historickom motorovom vozni M31 zvanom Hurvínek starším pripomenie časy, keď lokálnu trať používali na cestu do práce. Fungovala od roku 1906, zo začiatku, keď boli v kurze parné lokomotívy, cestujúci z okolia Piešťan hovorili, že sa nejde na vlak, ale ide sa na čango.
Neskôr, od 60. rokov minulého storočia po nástupe motorových súprav sa zase tamojší vozili nie vlakom, ale na vrbovskej Kači. OZ Čango sa snaží po zastavení osobnej prepravy v roku 1978 o využitie nefunkčnej trate. Organizuje na nej aj majstrovstvá Slovenska v jazde pákových drezín a tiež aktívne podporuje myšlienku zachovať železnicu z Piešťan do Vrbového a popri nej vybudovať cyklotrasu. Na podporu toho zorganizovalo aj tento rok v júni letnú cyklojazdu po trase.
V súčasnosti sa možnosťou výstavby cyklotrasy v dvoch variantoch zaoberá štúdia, ktorú dali vypracovať zainteresované mestá. Uvádza sa v nej, že náklady na likvidačné práce súčasnej železničnej trate a vybudovanie cyklotrasy na jej profile sú o polovicu nižšie než vybudovanie cyklotrasy súbežne so železničnou traťou.
"Samostatná cyklotrasa by si vyžiadala náklady 632.000 eur," uviedol pre TASR hovorca piešťanskej radnice Tibor Hlobeň. Výhodou tohto projektu je, že by nešlo o nový zásah do krajiny, o kolíziu s cestou a bolo by ľahšie vysporiadanie s vlastníkom pozemkov. Znamenalo by to však nenávratné zrušenie železnice. Variant susedstva železničnej trate a cyklotrasy si vyžiada asi 1,27 milióna eur, ale bude môcť byť realizovaný v komfortnejšom šírkovom usporiadaní a pri zachovaní jestvujúcej železničnej trate.
Mestá majú záujem získať na realizáciu projektu prostriedky z grantových zdrojov z Európskeho fondu regionálneho rozvoja na roky 2014 - 2020, preto oslovili pre partnerstvo Trnavský samosprávny kraj, ktorého odborní pracovníci sa už so štúdiou uskutočniteľnosti zoznamujú.