O zvyšovaní ceny za SMS parkovanie v spoplatnených zónach v Trnave sa neuvažuje.
TRNAVA. Za parkovanie v spoplatnených zónach A a B platí esemeskou čoraz viac šoférov. Obrovský nárast zaevidovali v prvom polroku tohto roku, v júni zinkasovali dokonca najviac od spustenia systému v októbri 2012.
Ľudia si už na SMS zvykli
Ak chcete zaplatiť esemeskou v centre respektíve v zóne A, vyjde vás to na 60 centov, v zóne B o polovicu menej. Postup, ako uhradiť poplatok za parkovanie, je okrem iného aj na každej tabuli pri automate.
Ľudia si už na platenie za parkovanie formou SMS zvykli. Väčšina opýtaných to robí z pohodlnosti, iní zasa, keď nemajú drobné do automatu.
„Niekedy bývam v práci dlhšie, inokedy kratšie. SMS parkovanie využívam, pretože nikdy neviem, koľko sa v meste zdržím. Zaplatím za hodinu a zvyšok esemeskami,“ tvrdí Marián, ktorý pracuje v centre mesta. Ivana zasa využíva esemesky z pohodlnosti. „Určite je to jednoduchšie ako hľadať automaty,“ dodala s tým, že desaťcentový rozdiel nehrá v jej rozpočte žiadnu úlohu.
To, že SMS parkovanie má iba rastúcu tendenciu, potvrdili aj štatistiky. Počas minulého roka za ne zinkasovali viac ako 78-tisíc eur. Najviac v októbri, necelých 9540 eur.
Tohtoročné čísla za prvý polrok sú podstatne vyššie. V porovnaní prvých polrokov2013 a2014, celková suma v aktuálnom vzrástla o závratných 64-tisíc eur (automaty, karty a SMS dohromady).
Rekord SMS platieb zaevidovali práve v júni, SMS správou uhradilo parkovanie 15 845 vodičov v celkovej hodnote 12 363 eur. Radnica zinkasovala takmer 9400 eur, viac ako 2900 eur zaplatili prevádzkovateľovi SMS parkovania v Trnave, firme Mediatex.
Každý rok musí byť nová súťaž
Pôvodne sa s touto firmou dohodli na 19,5 percenta z mesačného obratu za SMS, čo bol vtedy asi najnižší základ, aký na Slovensku platili ostatné mestá za takúto formu služby.
„Vzhľadom na to, že ide o takzvanú zákazku s nízkou hodnotou, nová elektronická aukcia sa musí vyhlasovať každý rok,“ vysvetlil Ľudovít Ivanovič z referátu parkovacej služby.
Súťaž prebehla ešte koncom minulého roka, prihlásili sa do nej iba dvaja uchádzači.
„Na celom Slovensku fungujú iba dve firmy, ktoré sa takejto službe venujú,“ dodal Ivanovič s tým, že namiesto pôvodnej „odmeny“ po novom odovzdávajú mesačne až 24 percent.
„Pôvodne vyhrala firma Mediatex s 25 percentami, ale pohrozili sme zrušením celého SMS parkovania, tak to aspoň o percento znížili,“ popísal s tým, že aj tak je to veľa. Na výber však veľa možností nemajú vzhľadom na nedostatok spoločností, ktorú takúto službu ponúkajú.
V ostatných slovenských mestách je to podľa Ivanoviča približne rovnako. V Bratislave si inkasujú až 27 percent.
Novú aukciu plánuje radnica vyhlásiť niekedy v priebehu septembra. „Preveroval som si aj ostatné mestá, koľko platia za SMS parkovanie prevádzkovateľovi, všade sa to pohybuje okolo 24 percent. Do vyhlásenia súťaže chceme ešte zistiť, či je možné osloviť aj prevádzkovateľa zo susednej Českej republiky,“ dodal Ivanovič.