Dotáciu deväťsto eur dostal Klub priateľov železníc Trnavy a okolia od mesta. Peniaze sú určené na premenu historického vlaku na pamätník železničnej dopravy a prvej konskej železnice v Uhorsku.
TRNAVA. Už na jeseň tohto roku plánuje Klub priateľov železníc Trnavy a okolia (KPŽT) sprístupniť verejnosti historický vlak, ktorý stojí v predstaničnom priestore. Súčasťou pamätníka železničnej dopravy v Trnave tak bude parný rušeň Orenstein & Koppel, vyrobený v roku 1908, ktorý až do sedemdesiatych rokov minulého storočia slúžil v trnavskom cukrovare.
Okrem neho plánujú železniční nadšenci sprístupniť poštový vozeň z roku 1955, kde bude zasadačka pre širokú verejnosť či zakrytý vozeň radu ZTS, ktorý bude určený na umiestnenie modelových železníc. Súčasťou bude aj maketa prvého parného rušňa Georgea Stephensona z roku 1829, ktorú zostrojil člen KPŽT Igor Rendek.
„Pripravovaný pamätník financujeme z vlastných zdrojov združenia, z dvoch percent daní fyzických osôb a sponzorských darov. Dotácia od mesta nám veľmi pomohla,“ povedal Bohuslav Kráľovič z KPŽT.
Pamätník bude pripomínať aj prvú verejnú konskú železnicu v Uhorsku, ktorá bola otvorená 1. júna 1846 a fungovala až do roku 1872. „Potom ju nahradila parostrojná prevádzka železníc, od 2. júna 1876 trvala až do 17. októbra 1980. V trnavskom cukrovare však parné rušne zabezpečovali posunovacie práce až do roku 1990,“ priblížil históriu Kráľovič.
Klub priateľov železníc Trnavy a okolia vznikol 29. júla 1996 pod vedením Mariána Školníka a v súčasnosti má šesťdesiat členov. Jeho členovia sa podieľajú na sprevádzkovaní improvizovaného pancierového vlaku Štefánik, zabezpečujú turistický pochod Memoriál Mariána Školníka po stopách malokarpatských železníc – Katarínka či zaistili výstavku v hale železničnej stanice Trnava k 140. výročiu príchodu prvého vlaku do Trnavy.