TRNAVA. Na železničnom priecestí na Kamennej ceste svietila červená aj desiatky minút po tom, čo prešiel vlak. Dlhé kolóny sa vytvárali na Ulici Terézie Vansovej i na Kamennej ceste.
Nervózni šoféri po minútach čakania prešli cez priecestie aj napriek červenej. Pred naším zrakom červenú ignoroval aj šofér medzimestskej linky s cestujúcimi. Vtedy tam policajti ešte nestáli.
Na tiesňovú linku telefonoval vodič
„Semafor svietil na červenú, prešiel vlak a červená svietila ďalších dvadsať minút. Potom sa zmenila bez toho, aby čokoľvek po koľajniciach prešlo. Volal som aj tiesňovú linku 158, aby s tým niečo robili. Policajti prišli a namiesto toho, aby to riadili, rozdávali pokuty, kto prešiel na červenú,“ popísal čitateľ, ktorý tadiaľ denne viackrát prechádza.
Policajti nám potvrdili, že na číslo 158 volal vodič, ktorý tvrdil, že na železničnom priecestí dlho svieti červené svetlo. „Nešlo však o poruchu, ale o netrpezlivosť vodiča, ktorý nerešpektoval toto signalizačné zariadenie a prešiel cez trať na červenú. Policajná hliadka mu oprávnene za hrubé porušenie dopravných predpisov udelila pokutu,“ informovala Martina Kredatusová, krajská policajná hovorkyňa.
Chybu nenašli
O probléme sme informovali aj železnice. Vraj nezaevidovali žiadnu poruchu. „Na predmetnom priecestnom zabezpečovacom zariadení nevznikla žiadna porucha. Jediná za tento rok bola zaznamenaná dňa 28. januára, keď sa prepálilo hlavné vlákno žiarovky bieleho svetla,“ napísala v maile Ivana Strmeňová, hovorkyňa generálneho riaditeľstva železníc.
Podľa našich informácií akúkoľvek chybu signalizačného zariadenia, či už prasknuté vlákno na žiarovke, prehriaty transformátor, systém automaticky hlási riadiacim pracovníkom. Chyba v samotnom semafore je preto nepravdepodobná. Problém mohlo pravdepodobne spôsobiť spínacie zariadenie umiestnené na koľajniciach, ktoré spúšťajú kolesá vlaku. Pred priecestím spúšťa červenú, za ním zasa bielu. Mohlo sa stať, že prach či nečistota spôsobili oneskorené reakcie spínača a na priecestí stále svietila červená.
Nad osadením závor sa neuvažuje
Frekventované priecestie na Kamennej ceste v Trnave nemá závory. Vodičov a chodcov upozorňuje na prechádzajúci vlak iba výstražné signalizačné zariadenie.
Mechanická zábrana tu chýba. Doteraz tu došlo k piatim dopravným nehodám motorového vozidla s vlakom, pri ktorých zahynuli dve osoby. Nad osadením závorového systému sa na tomto priecestí neuvažuje. „Priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) vyhovuje platným technickým normám a služobným predpisom ŽSR. U svetelných PZZ ramená závory tvoria len doplnkovú mechanickú výstrahu. Účelom nie je zabrániť vstupu osôb alebo vozidiel na priecestie,“ vysvetlila Strmeňová s tým, že jeho jedinou úlohou je varovať užívateľa pozemnej komunikácie.
Ak by vraj účastníci cestnej premávky dodržiavali zákon, k nehodám by vôbec nedochádzalo. „Je to vždy o nezodpovednom správaní sa a podceňovaní nebezpečenstva, ako aj vedomé riskovanie života zo strany vodičov, cyklistov a chodcov,“ uzavrela Strmeňová.