. V priebehu roka chcú ešte rekonštruovať jednotlivé nástupištia. Na1. a 2. peróne zvýšia nástupnú plochu pre pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie z vlaku.
TRNAVA. Hlavná budova železničnej stanice v Trnave vrátane podchodov pre cestujúcich je už hotová V týchto dňoch sa dokončuje riadiaca veža, prebiehajú rekonštrukcie 3. a 4. nástupišťa, technologických prevádzok a budov pre zamestnancov.
Podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky doterajšia obnova zatiaľ prebehla bez vážnejších problémov.
Pred stanicou sú už lavičky
Cestujúci už okrem vynovenej hlavnej budovy s podchodmi či eskalátorom môžu naplno využívať aj časť pred stanicou. Asfalt nahradila šedá dlažba, pribudlo viacero lavičiek a nové osvetlenie. Úprava predstaničného priestoru vyšla na viac ako 380-tisíc eur. Opravená je už aj terasa. Lávka pre peších, ktorá ju spája s Kollárovou ulicou, nie je súčasťou stavby, spravuje ju mesto. Jej obnova sa nechystá, situácia si to vraj nevyžaduje.
Zatiaľ čo koncom minulého roka kamery sledovali iba vlaky, v súčasnosti už monitorujú vonkajšie i vnútorné priestory stanice. Na vynovenom prízemí budú obchodné prevádzky. Priestory pre komerčné účely plánujú otvoriť až po skolaudovaní hlavnej budovy stanice. Tú naplánovali už na tento apríl. Doterajšie náklady na úpravu stanice sa vyšplhali na 9,95 milióna eur, celkovo plánujú preinvestovať približne 7,4 milióna eur.
Zvýšia ešte peróny
„Okrem prebiehajúcich prác je v pláne aj rekonštrukcia nástupíšť číslo1. a 2.,“ informovala Strmeňová. Ráta sa s ich novým zastrešením a úpravou plochy vedúcej od budovy po koľajisko. Zároveň sa bude dvíhať úroveň týchto dvoch nástupíšť.
Podľa našich informácií pre pohodlnejší nástup a výstup z vlaku. „Výška hrán nástupíšť bude 550 milimetrov nad temenom koľajnice,“ vyjadrila sa odborne Strmeňová. Doteraz mali iba0,3 metra, medzi perónom a prvým schodom pri nastupovaní a vystupovaní z vozňa v Trnave je veľký rozdiel, nie je to pohodlné najmä pre starších cestujúcich. Zvýšenie perónov o 25 centimetrov by to malo vyriešiť.
Rekonštrukciu1. a2. nástupišťa zrealizujú postupne. Cestujúcich zmeny určite zasiahnu, do akej miery sa ešte presne nevie. „Zmeny, ktoré sa týkajú vlakovej dopravy, budú uvedené v príslušnom Rozkaze o výluke,“ vysvetlila Strmeňová. Na Kollárovej sa ráta aj s výsadbou asi 11 kusov listnatých stromov a kríkov na siedmich ostrovčekoch. V priestore medzi staničnou budovou a nástupišťami vysadia okrasnú trávu, ihličnaté a listnaté kríky. Termín celkového ukončenia všetkých prác na obnove železničnej stanice v Trnave je do konca tohto roka.
Problém s bezdomovcami je zatiaľ neriešiteľný
Nová stanica a viacero miest na sedenie priťahujú aj bezdomovcov. Strmeňová označila problémy s nimi za dlhoročné a z pohľadu zákona za neriešiteľné.
Nemajú totiž na nich žiadny právny dosah. „Osoby, ktoré sa zdržujú vo vestibule stanice, nemusia mať platný cestovný lístok na vlak, ako to bolo v minulosti. Pobyt každej osoby vo vestibule, ktorá nepácha trestnú činnosť a bez ohľadu na to, či cestuje alebo nie, nie je časovo obmedzený. Ak bezdomovcov nepristihneme pri priestupku, nie je možné ich vykázať z haly,“ vysvetlila hovorkyňa.
Podľa jej slov problém s bezdomovcami na železničných staniciach nie je len problémom železničných staníc, ide o celospoločenský problém, ktorý vyžaduje komplexné legislatívne riešenie.
Rekonštrukcia 3. a 4. nástupišťa.
Nová terasa je už hotová.
Hlavnú budovu stanice chcú skolaudovať ešte tento mesiac.
Priestor pred stanicou.
Nástupište číslo 2. Aj to zvýšia pre pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie.
FOTO AUTOR: (PB)