Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Letisko si požičalo dvesto tisíc, od štátu dostalo dvakrát viac

Náklady na minuloročnú prevádzku letiska v Piešťanoch sa vyšplhali na 1,3 milióna eur.

Letisko v Piešťanoch.Letisko v Piešťanoch. (Zdroj: (PB))

Náklady na minuloročnú prevádzku letiska sa vyšplhali na 1,3 milióna eur. Aby do Piešťan začali lietať charterové či pravidelné linky, treba ponúknuť viac než piešťanské kúpele, myslí si skúsený kapitán dopravného lietadla.

TRNAVA. Vyťaženosť medzinárodného letiska v Piešťanoch z roka na rok pomaly stúpa. Viac ako 1500 komerčných letov a 1294 výcvikových letov evidujú v roku 2013.

Ďalej tri hudobné festivaly a dve masové podujatia, za ktoré letisko dostalo asi 35-tisíc eur bez DPH. Stále tam však nelieta žiadna pravidelná či charterová linka, čo je podľa skúseného letca Michala Lička alfou a omegou prežitia každého letiska.

Skryť Vypnúť reklamu

Investície netreba, je to iba otázka rokovaní

Letisko Piešťany spĺňa štandardy v oblasti bezpečnosti (SAFETY pre ICAO, Európskej únie a medzinárodného práva) pre kategóriu 1, čo v preklade znamená, že pristáť či vzlietnuť možno iba za dobrého počasia. „Ďalej zabezpečenie SECURITY, preto je využívané nielen pre charterové lety, ale aj lety štátnych lietadiel SR a iných krajín - mimoschengenské lety. Investície preto netreba žiadne. Je to iba otázka rokovaní s prepravcom, zatiaľ k nim nedošlo,“ ozrejmil realitu letiska Ivan Krajčovič, hovorca Trnavského samosprávneho kraja.

Kapitán dopravného lietadla Michal Ličko tvrdí, že v podstate do letiska investovať nemusia, no dosiahnu iba to, že tam nebude nikto lietať. Nemajú ani čo ponúknuť potenciálnym návštevníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

„Muselo by tu toho byť oveľa viac, nielen kúpele. Treba ponúknuť niečo čo najširšej škále ľudí. Ak by bol región atraktívny, letecké spoločnosti by sa samé nanominovali,“ myslí si.

V Grécku si malé letiská na seba zarobia

Ako vhodný príklad uvádza letisko v Poprade. „Je tam oveľa viac možností a aj napriek tomu prežíva iba vďaka zimnej sezóne,“ konštatuje Ličko.

Ako ďalší príklad za hranicami uvádza grécke letoviská s malými letiskami podobnými tomu piešťanskému, kam pravidelne počas sezóny lietal. „Sú porovnateľné veľkosťou i vybavením. Ale Gréci majú more, respektíve čo ponúknuť. V lete tam pristáva aj 50 lietadiel denne. Za jedno pristátie dopravného lietadla si účtujú priemerne 3-tisíc eur. V zime tam nelieta nikto,“ dodáva. To, že je letisko Piešťany v nezávideniahodnej situácii, si myslí aj nemenovaný odborník z oblasti civilného letectva. „Údržba infraštruktúry dimenzovanej na pravidelnú leteckú prevádzku stojí letisko nemalé pravidelné náklady, ale príjmy z leteckej prevádzky ich v súčasnosti určite nepokryjú,“ tvrdí s tým, že na ich webovej stránke sa to určite nedozviete.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jeho slov letecká doprava veľmi citlivo reaguje na výkyvy v hospodárstve a súčasná kríza situácii, v ktorej sa letisko nachádza už viac ako 10 rokov, určite nepomáha.

Ďalším podstatným mínusom je aj fakt, že piešťanské letisko nemá dostatočnú spádovú oblasť, pretože v okolí je mnoho iných. Bratislava, Viedeň, Budapešť, prípadne Brno, Žilina, Sliač.

„Kúpna sila obyvateľov a firiem v najbližšom okolí pravdepodobne na rozbeh osobnej leteckej dopravy nepostačuje,“ dodáva. To, že je medzinárodným letiskom, je výhoda aj nevýhoda.

Viac ako 1500 komerčných letov

Prevádzkové náklady za rok 2013 sa vyšplhali na 1,3 milióna eur. Sú tam zarátané aj opravy, nákup potrebného materiálu či energie.

„Piešťany sú medzinárodným letiskom, dobre vybavené pre poskytovanie služieb pre leteckých dopravcov. Verím, že hospodárska kríza sa v budúcnosti čiastočne zmenší a letisko bude intenzívnejšie využívané pre potreby okolitých regiónov. Odpovedať na túto otázku sú však kompetentnejší akcionári spoločnosti,“ odpovedá František Varga, riaditeľ letiska, na otázku týkajúcu sa budúcnosti letiska.

V minulom roku zaevidovali 1585 letov, všetky boli komerčné, respektíve spoplatnené. Okrem toho ďalších 1294 výcvikových letov.

Od 1. januára 2005 je letisko Piešťany akciová spoločnosť. „V súčasnosti akcie spoločnosti vlastnia traja akcionári v určitých podieloch. Hospodárenie Letiska Piešťany už nie je súčasťou hospodárenia TTSK,“ vysvetľuje Varga. TTSK vlastní 56 percent, ministerstvo dopravy (MD) a mesto Piešťany zhruba po 22 percent.

Z ministerstva dopravy dostali 406-tisíc eur

Rozdiel medzi tým, koľko minú a koľko zarobia, riešia dotáciami a pôžičkami. Minulý rok prispelo iba MD dotáciou vo výške približne 406-tisíc eur. Hovorca MD Martin Kóňa nám v maile nevysvetlil, aké boli dôvody jej udelenia, namiesto toho nás nasmeroval priamo na zmluvy o dotáciách pre letisko.

Z nich sme sa dozvedeli, že MD poskytlo letisku Piešťany približne 153-tisíc eur zo štátneho rozpočtu na financovanie projektu Bezpečnostná ochrana letísk, ďalej viac ako 119-tisíc eur zo štátneho rozpočtu na financovanie projektu Bezpečná prevádzka letiskovej infraštruktúry a 130-tisíc zo štátneho rozpočtu na financovanie projektu Správa a údržba letiskovej infraštruktúry.

„Takéto rozdelenie nákladov a výnosov by si súkromný podnikateľ nikdy nedovolil. Nedovolili by mu to reálne zdroje, riziko straty a následná finančná situácia jeho samého, jeho rodiny a prípadne aj ďalších závislých osôb, napr. zamestnancov či obchodných partnerov. Toto je hlavný rozdiel voči osobám, ktoré bez pocitu takýchto rizík nakladajú s financiami a inými zdrojmi štátu,“ myslí si odborník z oblasti civilného letectva. Letisko Piešťany si v minulom roku požičalo 208-tisíc eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 776
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 047
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 690
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 907
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 658
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 601
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 323
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 201
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Neexistujúci južný obchvat Trnavy stále suplujú trnavské ulice. Hoci jeho realizácia je v prvej desiatke top projektov Slovenskej správy ciest, termín začiatku prác sa odsúva.

19m
Ilustračné foto.

Policajti bilancovali minulý rok na cestách Trnavského kraja.

35m

19 najlepších projektov je zameraných na zatraktívnenie kraja

13 h
Mesto Trnava.

Kraj dostal minulý rok z dane z príjmov fyzických osôb viac ako 100 miliónov eur.

15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

21 h

Poradia sa od včera zmenili.

14 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

27. jan

Už ste čítali?