Opravu Krajinského mosta plánujú stihnúť do dvoch mesiacov, práce ho však kompletne uzavrú. Pre vysoké náklady sa náhradné premostenie nechystá, vodiči musia rátať s obchádzkami.
PIEŠŤANY. Už v apríli plánuje Trnavský samosprávny kraj (TTSK) rozbehnúť opravu problémového Krajinského mosta v Piešťanoch.
Hovorca TTSK Ivan Krajčovič ju v stanovisku kraja označil za nevyhnutnú, má zabrániť ďalšej degradácii mosta. „Ide o opravu mostného zvršku a izolácie. V súčasnosti prebieha príprava verejnej súťaže na výber dodávateľa stavebných prác,“ dodáva Krajčovič. Práce odhadujú na dva mesiace, v závislosti od počasia a samotného priebehu verejnej súťaže. Predbežne stanovený termín ukončenia je do konca mája.
Úplne ho odstavia
Oprava sa bude realizovať za úplnej uzávierky. Uvažovalo sa nad náhradným pontónovým mostom, no vzhľadom na vysoké finančné nároky, súvisiace s jeho montážou, demontážou a prenájmom, ju zamietli. Vodiči sa tak budú musieť pripraviť na desiatky kilometrov dlhé obchádzky cez Hlohovec alebo Lúku nad Váhom.
Ako uzávierka mosta naruší pravidelné autobusové linky sa ešte nevie. Podľa Juraja Kuzmu, riaditeľa SAD Trnava, pracovné stretnutie na túto tému zvolali na koniec januára. Krajinský most sa nachádza na ceste druhej triedy, ktorá tvorí prieťah mestom, vlastní ju TTSK. Most je jedinou možnou cestou, ako sa dostať z Piešťan smerom na Topoľčany a Hlohovec cez Sokolovce, respektíve do obcí ležiacich na druhej strane Váhu. Vzhľadom na jeho technický stav vozidlá nad 12 ton tam majú zákaz vjazdu.
Výsledky diagnostiky spred dvoch rokov mu priradili VI. stupeň - stav veľmi zlý, čo v preklade znamená, že výskyt porúch, ktoré ovplyvňujú zaťažiteľnosť mosta, sa nedajú odstrániť bez výmeny poruchových alebo doplnenia chýbajúcich častí. Stav veľmi zlý je druhý najhorší, reálne nebezpečenstvo sa vraj začína, keď sa stav kvalifikuje ako havarijný.
Zrútenie mosta nehrozí
Podľa Petra Paulíka zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave zistené poruchy firmou Inset nie sú celkom kritické. Náhly kolaps vraj nehrozí. „Most by to dal patrične najavo veľkými trhlinami a deformáciami. Náhly kolaps je veľmi nepravdepodobný pri bežnej doprave, ale, samozrejme, vylúčiť sa ho úplne nedá,“ tvrdí Paulík s tým, že most je síce v zlom stave, no stále nie je neskoro na jeho záchranu.
Na celkovú rekonštrukciu je ale najvyšší čas. „Ak sa bude s rekonštrukciou otáľať, most sa potom už nemusí dať zachrániť a bude treba vybudovať nový,“ dodáva.
Za najväčší problém Krajinského mosta označil nevyhovujúcu šírku mostovky, ktorá už nezodpovedá dnešným nárokom dopravy. „Laicky povedané, mostovka je úzka a nie je tam dostatočný priestor na bezpečný prechod vozidiel dnešných rozmerov,“ vysvetľuje. Navyše, most leží na ceste II. triedy, musí sa preto zabezpečiť minimálna šírka komunikácie, ktorú stanovuje Slovenská správa ciest.
„Z tejto požiadavky vyplýva, že vzdialenosť medzi oblúkmi mosta, ktoré vystupujú nad úroveň mostovky, by mala byť minimálne7,5 metra, ideálne je však aspoň9,5 metra,“ tvrdí. Aktuálna vzdialenosť oblúkov na Krajinskom moste a teda šírka komunikácie je však len6,4 metra. Podľa vyjadrení riaditeľa Správy a údržby ciest TTSK Miroslava Benku, plánovaná oprava rozšíri vozovku iba o50 centimetrov. Pre pol metra budú reprofilovať aj hlavný pilier nosného oblúka.
Celkovú rekonštrukciu odhadli na dva milióny
„Nebyť týchto oblúkov, rozšírenie mosta a jeho rekonštrukcia by bola oveľa jednoduchšia, avšak takto to bude pomerne náročná úloha, ktorá môže výrazne skomplikovať záchranu mosta,“ konštatuje Paulík.
„Je vôbec otázne, či nakoniec nebude lacnejšie vybudovať nový most,“ uzatvára. Variant postaviť nový most cez Váh na Sĺňave sa na župe skloňuje odvtedy, čo ho prevzali do správy. Štúdia južného obchvatu vrátane premostenia existuje už od roku 2003. Roky sa uvažuje aj o prekvalifikovaní cesty II. triedy na cestu I. triedy, most by v takom prípade prešiel do správy štátu. Zatiaľ bez úspechu.
Kraj na opravu Krajinského mosta nemá peniaze, financovanie z vlastných zdrojov považuje za nemožné. Jeho celkovú obnovu odhadli na 2 milióny eur.