V súčasnosti chýba v mestských častiach viac ako 7-tisíc parkovacích miest. Nanovo sa začína zapĺňať aj centrum.
TRNAVA. V minulom roku pribudlo na území Trnavy 148 nových miest na parkovanie. Asi najviac v Kamennom Mlyne, obnova tamojšieho parkoviska bola súčasťou rekonštrukcie amfiteátra. Viac ako dvadsať vzniklo aj v areáli zberných surovín na Golianovej ulici na sídlisku Linčianska. Ďalšie na Veternej, Olympijskej či v centre mesta na Dolnopotočnej pri obchodnom dome Jednota.
Tento rok sa ráta s výstavbou ďalších. Z rozpočtu mesta by malo vzniknúť dohromady asi 160 miest na Tamaškovičovej, Golianovej, Špačinskej, Podjavorinskej a na betónovej ploche na sídlisku Družba. Ani tie však zrejme neuspokoja náročné požiadavky na parkovanie.
Problémy na sídliskách
Radnica ešte pred dvoma rokmi sčítala počet parkovacích miest na jednotlivých sídliskách ako aj v centrálnej mestskej zóne. K problematike vypracovali dôvodovú správu, v ktorej sa okrem iného spomína, že v mestských častiach chýba viac ako 7-tisíc miest na parkovanie. „V 70. až 80. rokoch, pri rozsiahlej výstavbe panelových domov, sa neuvažovalo s takým vysokým rastom automobilizácie ako v posledných rokoch,“ píše sa v správe.
V roku 2006 bolo na území mesta evidovaných 17 164 bytov, v tom čase na sídliskách chýbalo 10 126 parkovacích miest. V priebehu nasledujúcich piatich rokov mesto zabezpečilo 3 329 nových. Deficit sa tak znížil na nelichotivých 7 770 chýbajúcich miest na parkovanie začiatkom roka 2012.
V súčasnosti nie je situácia o nič lepšia. „Situácia s parkovaním je zlá vo viacerých častiach mesta, napríklad na Hlinách, Prednádraží a Linčianskej. Situáciu môžu riešiť viacpodlažné parkovacie systémy, ako napríklad pripravovaný projekt parkovacieho domu na Hlinách,“ hovorí aktuálne Pavol Tomašovič, hovorca mesta.
Montované parkovacie domy
Parkovacie domy sú zrejme najideálnejším riešením vzhľadom na fakt, že čím viac klasických parkovacích miest sa vybuduje, tým viac zelene zmizne. Podľa údajov na 7 770 chýbajúcich miest by potrebovali zabrať plochu s rozlohou necelých20 hektárov. „Budovanie viacpodlažných parkovacích systémov v garážových domoch, zostrojených z ľahkých montovaných nadstavieb na jestvujúcich parkoviskách... Pri tomto systéme sa nároky na záber zmenšujú približne o 35 až 40 percent oproti vybudovaniu klasických parkovacích miest,“ uvádza sa v správe.
Podobne ako v centre mesta, aj na sídliskách sa „nafukoval“ počet miest na parkovanie z jedno smerňovaním ulíc. V tomto trende by sa však nemalo pokračovať. „Prináša to negatíva vo forme predlžovania jázd, problémy vedenia autobusovej dopravy, zhoršenie prehľadnosti pre vodičov aj chodcov.“
Preplnené ulice v centre
O nič lepšie na tom nie je ani centrum mesta. Ľudovít Ivanovič z parkovacej služby mesta Trnava nám potvrdil, že parkovacích miest v centre je nedostatok. Po zavedení hodinového spoplatnenia za parkovanie v centrálnej mestskej zóne sa situácia na chvíľu upokojila, s odstupom času sa centrum začína zapĺňať nanovo. Za najkritickejšie označil Paulínsku, Hviezdoslavovu a Štefánikovu ulicu.
Vzhľadom na fakt, že voľných plôch na nové parkovacie miesta v CMZ nie je nazvyš, aj tu sa uvažuje nad výstavbou parkovacích domov. „Viacpodlažný dom na parkovanie v CMZ sa stáva nevyhnutnosťou,“ dodáva Ivanovič s tým, že do piatich rokov bude centrum znova plné ako pred zavedením hodinového spoplatnenia.
Pre potreby obyvateľov, ktorí v centre bývajú, odhadujú približne dvetisíc chýbajúcich miest. „Avšak toto číslo neobsahuje nároky na parkovanie zamestnancov firiem a návštevníkov, čo tvorí významnú položku, preto toto číslo nezodpovedá skutočným nárokom,“ píše sa v správe. Pre CMZ podľa jej záverov je potrebných viac ako 3 700 miest.