Streda, 21. august, 2019 | Meniny má Jana

Kedysi tam pracovalo tristo ľudí, dnes sú z trnavského depa iba ruiny

S neoploteným areálom majú problém aj policajti. Železnice presne nevedia, kto depo v súčasnosti vlastní.

Súčasný stav rušňového depa v Trnave.Súčasný stav rušňového depa v Trnave.(Zdroj: PETER ŠTEFANEC)

S neoploteným areálom majú problém aj policajti. Železnice nevedia, kto depo v súčasnosti vlastní.

TRNAVA. Neďaleko prírodnej a rekreačnej oblasti Kamenný Mlyn stojí bývalé rušňové depo.

V deväťdesiatych rokoch prosperovalo, no po rozdelení železníc postupne zaniklo. V súčasnosti sú z neho iba ruiny s nejasným osudom.

V blízkosti depa je rušné sídlisko Prednádražie. Pozemok nie je oplotený, chýbajú tam kanalizačné poklopy, budovy sú zdemolované, všetko „cenné“ zrejme odvezené. Areál skôr pripomína „paintballové“ ihrisko.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Je to obrovská škoda, ako depo dopadlo,“ hovorí na úvod bývalý zamestnanec železníc, ktorý tam až do dôchodku pôsobil vo vedúcej funkcii. Zhodou okolností sa tam bol v lete pozrieť. S tým, čo videl, však nerátal.

Jediné na Slovensku

Trnavské rušňové depo založili ešte v roku 1959, najlepšie časy prežilo v deväťdesiatych rokoch. Vtedy tam pracovalo takmer tristo ľudí.

„Administratívni zamestnanci, rušňovodiči, strojmajstri, zámočníci či upratovačky. V roku 1993 depo zamestnávalo 298 ľudí,“ spomína niekdajší železničiar.

Depo slúžilo na opravu rušňov, údržbu a čistenie pantografových súprav, rušňovodiči tam mali svoje „kasárne“, fungovala tam pohotovostná služba, všetko riadil strojmajster.

Krátko pred rozdelením železníc časť depa zrenovovali. Presnejšie, prekryli115 metrovdlhú koľaj.

Pantografové súpravy sa mohli udržiavať a opravovať pod strechou. Svojho času vraj bolo rušňové depo v Trnave jediným, kde sa dali pod strechou opravovať aj dlhšie súpravy.

„Nedávno som sa dozvedel, že pantografy teraz opravujú v Nových Zámkoch. Robia to tam stále pod holým nebom,“ dodáva železničiar.

Všetko začalo upadať veľmi rýchlo. „Rozdelenie železníc, pokles vlakovej dopravy. Po roku 2003, keď som odišiel do dôchodku, veci nabrali rýchly spád,“ smutne konštatuje s tým, že depo malo určite potenciál. Dnes sú z neho iba „kulisy“ vhodné do filmu o apokalypse.

Policajti ich už viackrát upozorňovali

S neoploteným areálom plným nástrah majú problém aj policajti. Pravidelne sa tam vraj zdržujú neprispôsobivé osoby, ktoré sa snažia speňažiť posledné pozostatky depa.

„Železničná polícia pravidelne vykonáva v areáli hliadkovú službu. Ide o majetok viacerých železničných spoločností, pričom polícia ich už viacnásobne upozorňovala, aby si zabezpečili svoj majetok proti rozkrádaniu, respektíve, aby zabránili prípadným zraneniam, ku ktorým by mohlo dôjsť v prípade, ak sa po areáli pohybujú cudzie osoby,“ informovala Martina Kredatusová, krajská policajná hovorkyňa s tým, že policajti na mieste už viackrát zadržali zlodejov.

V čase, keď sme sa o depo začali zaujímať, zorganizovali spoločnú poradu za účasti Odboru železničnej polície prezídia Policajného zboru, riaditeľov odborov železničnej polície Krajských riaditeľstiev Policajného zboru a Odboru inšpekcie a kontroly ZSSK vo veci ochrany objektov depa Trnava.

„Ochranu je potrebné riešiť komplexne s dotknutými vlastníkmi. ZSSK oslovila ŽSR na riešenie problému a čiastočne aj ochranu svojho majetku,“ napísala v maile Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Pozemky vlastnia ŽSR

Vlastníkov rušňového depa sa nám nepodarilo jednoznačne určiť. Z mailovej komunikácie s hovorcami ŽSR, Carga či ZSSK je zrejmé, že v tom sami nemajú jasno.

Ľubo Mitas z odboru komunikácie ŽSR nám najskôr napísal, že depo je pravdepodobne majetkom Carga.

Podľa vyjadrenia Martina Halandu, hovorcu Carga, bývalé RD vlastní od 1. februára 2012 ZSSK, ktorá ju získala práve od Carga. Za akých podmienok nám nie je známe.

Podľa Morháčovej však ZSSK vlastní iba halu určenú na odstavovanie a opravu pantografových súprav. Tento majetok je pre nich vraj nepoužiteľný. Preto ho ponúkajú už dva roky na prenájom či na predaj.

„Keďže predmetom kúpy neboli pozemky ani ďalšie budovy, areál rušňového depa je majetkovo neusporiadaný. ZSSK nie je vlastníkom celého areálu a nemá oprávnenie s ním manipulovať. Pozemky vlastnia aj naďalej ŽSR,“ dodala Morháčová.

Oslovili sme preto znovu ŽSR, ktoré nás predtým odkázali na Cargo. Podľa vyjadrení Kataríny Martinkovičovej z odboru komunikácie Generálenho riaditeľstva ŽSR v súčasnosti sa už pripravujú podklady na zmenu vlastníctva.

V minulosti vraj o majetkovoprávne usporiadanie nikto nežiadal. To, prečo to bolo doteraz v takom právnom stave, v ktorom sa s tým de facto nedalo nič robiť, zhrnuli nasledovne: „Je to stav z minulosti. Predaj je len vecou dohody a vzájomnej spolupráce viacerých zmluvných strán, ktorá ešte nie je doriešená,“ dodala Martinkovičová.

Po doriešení majetkovoprávnych záležitostí by rozkradnuté depo malo byť na predaj.

Rušňové depo na prelome milénia: Všetko riadne fungovalo (FOTO: PB)

je.jpg

dva.jpg

tri.jpg

Súčasný stav depa: Už ničím nepripomína jeho minulosť (FOTO: PŠ)

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

er.jpg

f.jpg

g.jpg

m.jpg

r.jpg

tege.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  2. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  5. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  6. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  7. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  8. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  9. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  10. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  1. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 842
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 11 297
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 407
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 849
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 848
  6. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 622
  7. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 494
  8. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 439
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 255
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 498

Hlavné správy z SME | MY Trnava - aktuálne správy

Treba začať od piky. Deti to vrátia

Väčšine oblastných futbalových zväzov ubúdajú hráči a tímy, v Nitre to neplatí.

Po jednom z halových futbalových turnajov.

Trnavská automobilka PSA vyrobila v prvom polroku viac ako 200 tisíc vozidiel

Viac ako dve tretiny výroby tvoril model Citroen C3.

Ilustračný obrázok

Polícia pátra po totožnosti muža, žiada o pomoc verejnosť

Jeho výpoveď by mohla prispieť k objasneniu závažnej trestnej činnosti.

Premiérový Madunický Cibulák hlási vypredané

Do bežeckého kalendára pribudlo nové podujatie, ktoré už je vypredané. Nadšenci behu z Maduníc a okolia sa tešia.

Bežiaca cibuľka vyskladaná z cibúľ bude aj na medaile, ktorú dostane každý účastník, ktorý dobehne do cieľa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spĺňa európske štandardy, Nitra už má novú autobusovú stanicu

Zaviedli aj elektronické informačné systémy a vybudovali bezbariérové vstupy.

Lesnú železničku môže zatraktívniť pomoc zo Švajčiarska

Čiernohronská železnica stojí pred veľkými zmenami.

Aktualizované o vyjadrenie mesta

Blato, zápach, znechutení vodáci. Aj tak môže vyzerať vodácky raj

Na brehoch sa hromadia kaly.

Valec privalil 60-ročného strojníka, zraneniam podľahol

Smrteľný pracovný úraz zamestnanca banskobystrickej spoločnosti už vyšetruje Inšpektorát práce v Trenčíne.

Vybrali SME

Už ste čítali?