Kedysi tam pracovalo tristo ľudí, dnes sú z trnavského depa iba ruiny

S neoploteným areálom majú problém aj policajti. Železnice presne nevedia, kto depo v súčasnosti vlastní.

Súčasný stav rušňového depa v Trnave.Súčasný stav rušňového depa v Trnave. (Zdroj: PETER ŠTEFANEC)

S neoploteným areálom majú problém aj policajti. Železnice nevedia, kto depo v súčasnosti vlastní.

TRNAVA. Neďaleko prírodnej a rekreačnej oblasti Kamenný Mlyn stojí bývalé rušňové depo.

V deväťdesiatych rokoch prosperovalo, no po rozdelení železníc postupne zaniklo. V súčasnosti sú z neho iba ruiny s nejasným osudom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V blízkosti depa je rušné sídlisko Prednádražie. Pozemok nie je oplotený, chýbajú tam kanalizačné poklopy, budovy sú zdemolované, všetko „cenné“ zrejme odvezené. Areál skôr pripomína „paintballové“ ihrisko.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to obrovská škoda, ako depo dopadlo,“ hovorí na úvod bývalý zamestnanec železníc, ktorý tam až do dôchodku pôsobil vo vedúcej funkcii. Zhodou okolností sa tam bol v lete pozrieť. S tým, čo videl, však nerátal.

Jediné na Slovensku

Trnavské rušňové depo založili ešte v roku 1959, najlepšie časy prežilo v deväťdesiatych rokoch. Vtedy tam pracovalo takmer tristo ľudí.

„Administratívni zamestnanci, rušňovodiči, strojmajstri, zámočníci či upratovačky. V roku 1993 depo zamestnávalo 298 ľudí,“ spomína niekdajší železničiar.

Depo slúžilo na opravu rušňov, údržbu a čistenie pantografových súprav, rušňovodiči tam mali svoje „kasárne“, fungovala tam pohotovostná služba, všetko riadil strojmajster.

Krátko pred rozdelením železníc časť depa zrenovovali. Presnejšie, prekryli115 metrovdlhú koľaj.

SkryťVypnúť reklamu

Pantografové súpravy sa mohli udržiavať a opravovať pod strechou. Svojho času vraj bolo rušňové depo v Trnave jediným, kde sa dali pod strechou opravovať aj dlhšie súpravy.

„Nedávno som sa dozvedel, že pantografy teraz opravujú v Nových Zámkoch. Robia to tam stále pod holým nebom,“ dodáva železničiar.

Všetko začalo upadať veľmi rýchlo. „Rozdelenie železníc, pokles vlakovej dopravy. Po roku 2003, keď som odišiel do dôchodku, veci nabrali rýchly spád,“ smutne konštatuje s tým, že depo malo určite potenciál. Dnes sú z neho iba „kulisy“ vhodné do filmu o apokalypse.

Policajti ich už viackrát upozorňovali

S neoploteným areálom plným nástrah majú problém aj policajti. Pravidelne sa tam vraj zdržujú neprispôsobivé osoby, ktoré sa snažia speňažiť posledné pozostatky depa.

SkryťVypnúť reklamu

„Železničná polícia pravidelne vykonáva v areáli hliadkovú službu. Ide o majetok viacerých železničných spoločností, pričom polícia ich už viacnásobne upozorňovala, aby si zabezpečili svoj majetok proti rozkrádaniu, respektíve, aby zabránili prípadným zraneniam, ku ktorým by mohlo dôjsť v prípade, ak sa po areáli pohybujú cudzie osoby,“ informovala Martina Kredatusová, krajská policajná hovorkyňa s tým, že policajti na mieste už viackrát zadržali zlodejov.

V čase, keď sme sa o depo začali zaujímať, zorganizovali spoločnú poradu za účasti Odboru železničnej polície prezídia Policajného zboru, riaditeľov odborov železničnej polície Krajských riaditeľstiev Policajného zboru a Odboru inšpekcie a kontroly ZSSK vo veci ochrany objektov depa Trnava.

„Ochranu je potrebné riešiť komplexne s dotknutými vlastníkmi. ZSSK oslovila ŽSR na riešenie problému a čiastočne aj ochranu svojho majetku,“ napísala v maile Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Pozemky vlastnia ŽSR

Vlastníkov rušňového depa sa nám nepodarilo jednoznačne určiť. Z mailovej komunikácie s hovorcami ŽSR, Carga či ZSSK je zrejmé, že v tom sami nemajú jasno.

Ľubo Mitas z odboru komunikácie ŽSR nám najskôr napísal, že depo je pravdepodobne majetkom Carga.

Podľa vyjadrenia Martina Halandu, hovorcu Carga, bývalé RD vlastní od 1. februára 2012 ZSSK, ktorá ju získala práve od Carga. Za akých podmienok nám nie je známe.

Podľa Morháčovej však ZSSK vlastní iba halu určenú na odstavovanie a opravu pantografových súprav. Tento majetok je pre nich vraj nepoužiteľný. Preto ho ponúkajú už dva roky na prenájom či na predaj.

„Keďže predmetom kúpy neboli pozemky ani ďalšie budovy, areál rušňového depa je majetkovo neusporiadaný. ZSSK nie je vlastníkom celého areálu a nemá oprávnenie s ním manipulovať. Pozemky vlastnia aj naďalej ŽSR,“ dodala Morháčová.

Oslovili sme preto znovu ŽSR, ktoré nás predtým odkázali na Cargo. Podľa vyjadrení Kataríny Martinkovičovej z odboru komunikácie Generálenho riaditeľstva ŽSR v súčasnosti sa už pripravujú podklady na zmenu vlastníctva.

V minulosti vraj o majetkovoprávne usporiadanie nikto nežiadal. To, prečo to bolo doteraz v takom právnom stave, v ktorom sa s tým de facto nedalo nič robiť, zhrnuli nasledovne: „Je to stav z minulosti. Predaj je len vecou dohody a vzájomnej spolupráce viacerých zmluvných strán, ktorá ešte nie je doriešená,“ dodala Martinkovičová.

Po doriešení majetkovoprávnych záležitostí by rozkradnuté depo malo byť na predaj.

Rušňové depo na prelome milénia: Všetko riadne fungovalo (FOTO: PB)

je.jpg

dva.jpg

tri.jpg

Súčasný stav depa: Už ničím nepripomína jeho minulosť (FOTO: PŠ)

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

er.jpg

f.jpg

g.jpg

m.jpg

r.jpg

tege.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 070
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 735
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 949
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 649
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 813
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 748
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 422
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 132
  1. Ľuboš Vodička: Kamenné pamiatky z Rímskej ríše v Komárne
  2. Jan Pražák: Ustaraná dáma v nesnesitelném horku
  3. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  4. Ernest Klotton: Tipy na predsvadobné fotografovanie
  5. Elena Antalová: Úloha č.1 vládcov Si a Putin: Nesmrteľnosť
  6. Vladimír Krátky: PHM za Bratislavou vs. - za Prahou .
  7. Vladimír Bojničan: Náboženské spôsobilosti, zvyklosti, tradície ako súčasť osvieteneckého sveta??? Pán Havran, to je ale urážka racionálneho rozumu!
  8. Martin Fronk: Jazierko, kde sa čas zastavil – Bacúrovské zrkadlo neba
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 798
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 420
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 206
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 839
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 432
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 086
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 070
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 038
  1. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  2. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  3. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  4. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  5. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  6. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  8. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Mikovíniho ulica je jednou z najfrekventovanejších v Trnave.

Mikovíniho ulica v trnavskej priemyselnej zóne je po oprave povrchu vozovky opäť prejazdná.


TASR

Diskusia o tom, ako Slovensko pomáha ľuďom v núdzi za hranicami našej krajiny.


Víno je viac než len nápoj.


Bývanie v Trnave - Cukrovar

Projekt Cukrovar, za ktorým stojí developer UNITED Real Estate, prináša do mesta Trnava nový impulz a postupne bude meniť jeho tvár.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu