Streda, 23. august, 2017 | Meniny má Filip
Pridajte si svoje mesto

J. NAGY: Chcem zastaviť hrozivé zadlžovanie TTSK

Poslanec Národnej rady SR za Most-Híd, bývalý minister životného prostredia József Nagy kandiduje na post predsedu Trnavského kraja.

Poslanec Národnej rady SR za Most-Híd, bývalý minister životného prostredia József Nagy kandiduje na post predsedu Trnavského samosprávneho kraja (TTSK).

TRNAVA. Kandidát má 45 rokov, býva v Dunajskej Strede. Ako uviedol, v TTSK treba zastaviť hrozivé zadlžovanie a zabezpečiť vyváženú rozvojovú politiku. Odstupujúci kandidát Strany rómskej únie na Slovensku na predsedu TTSK Jozef Ravasz 25. októbra pre TASR uviedol, že bude podporovať volebný program J. Nagya. Rozhovor s Józsefom Nagyom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).

-Prečo kandidujete na post predsedu?

Mojím cieľom je dosiahnuť dobrý výsledok. Primárne by som sa chcel dostať do 2. kola a tam presvedčiť všetkých, ktorí chcú zmenu, aby ma podporili v kandidatúre na miesto župana. Trnavská župa potrebuje zmenu! Vidím čoraz väčšiu koncentráciu moci v rukách jedného človeka a škodlivú manipuláciu poslancov. Výsledkom je riadenie bez spätnej väzby, čo škodí obyvateľom župy. Namiesto vízie a programu rozvoja vidím aj nezodpovedné hospodárenie a nespravodlivé rozdeľovanie zdrojov a kapacít medzi okresmi a mestami.

-Ako hodnotíte fungovanie dopravy, úroveň zdravotníctva a školstva v kraji?

Súkromná autobusová doprava uskutočňuje na jednej strane skvelé investície do autobusových staníc či moderných autobusov, ale na druhej strane absentujú spoje pre školákov a nie je zabezpečená doprava počas víkendov. Nie sú zosúladené cestovné poriadky autobusovej a vlakovej dopravy. Investície do cestnej siete sú často nápadne neúčelné. Väčšinou sa obnovujú málo využívané cesty, kde stačí naliať tenučkú asfaltovú vrstvu. Všímajú si to aj obyvatelia. Problém sa nerieši. Zaťažené sú cesty, betónovky, križovatky či životu nebezpečné premostenia. Z pohľadu podielu obnovených ciest v tomto je najväčšia nevyváženosť medzi okresmi.

Fungovanie zdravotníctva je katastrofálne. Ako sa mohlo stať, že nemocnice v Galante a Dunajskej Strede sú na pokraji krachu? Sú ozbíjané o všetky svoje majetky. Sú po uši zadlžené. Lekári už z frustrácie poodchádzali do iných miest. Ľudia, ak nezaplatia navyše, musia čakať na bežné vyšetrenia aj celý deň. Nie sú parkoviská, nechodia sanitky, nezodpovedne rozpredali pozemky nemocníc pre komerčné aktivity. Z krajského hľadiska v regulácii kapacít je chaos a nevidíme koncepciu. Nerovnomerné, nekoncepčné rozloženie jednotlivých odborných ordinácií spôsobuje veľké problémy pacientom v mnohých okresoch.

Nekoncepčné riešenia platia aj v prípade regulácií stredného školstva. Systém sa vyvíja bez analýz a priorít, živelne a najmä zlým smerom. Vychovávame nezamestnateľných ľudí, do profesií, o ktoré trh práce nemá záujem. Nikto neorganizuje prepojenie medzi zamestnávateľmi a stredným školstvom. Ale dá sa to zmeniť! Ak sa niekto vyhovára na ministerstvo, nech odovzdá zodpovednosť tým, ktorí aj v ťažkých podmienkach, ktoré nikdy nebudú ideálne, sú odhodlaní presadiť svoj program.

-Aký je váš názor na realizáciu cezhraničných projektov a využívanie eurofondov?

Župa hraničí s tromi krajinami, ale čerpanie eurofondov je slabé. Za jeden a pol roka môjho ministrovania som priniesol do kraja vyše 50 miliónov eur len do oblasti životného prostredia. Župa za štyri roky stiahla sama len zlomok. Karikatúrou cezhraničných euroinvestícií je kompa v Gabčíkove, ktorá od letného spustenia fungovala len jeden deň. Cena za prevoz mala byť až štvornásobne vyššia ako cesta autom dokola. Investícia za 3,2 milióna eur bola zbytočná. Hladina rieky v starom koryte Dunaja je trvalo nízka. Reálne hrozí, že Európska únia požiada o vrátenie peňazí pre neudržateľnosť. Premiestnenie kompy neprichádza do úvahy, lebo veľká časť peňazí išlo do vybudovania prístavov na oboch brehoch Dunaja.

-Ako hodnotíte doterajšiu činnosť TTSK?

Nepáči sa mi nehospodárnosť, deformuje to aj iné oblasti trhu. Ceny obnovy ciest sú také vysoké, že za ne by ich mohli pokrývať aj perzským kobercom. Vykazujú sa len kilometre. Vypuklý príklad zlého gazdovania vidíme v oblasti propagácie vlastných úspechov. V obrátenej úmere, čím horšie gazdovanie, tým viac peňazí do samochvály dávajú župy. Za štyri roky investovať milión eur do župného spravodajcu je ďalším negatívnym rekordom župana Mikuša. Pritom za to isté obdobie na opravu a obnovu svojich kultúrnych zariadení a múzeí župa našla len 370.000 eur.

-Ako hodnotíte život a možnosti menšín a etnických skupín? Čo by ste chceli zmeniť?

Ak hovoríme o ochrane menšín z pohľadu župy, tak musíme hovoriť o vyváženej rozvojovej politike. O takej ústretovej politike, ktorá nenúti nikoho, ani príslušníkov menšín, aby zutekal do prosperujúcejšej časti krajiny. Tiež nechceme, aby mladí odišli do zahraničia, odkiaľ sa už nevrátia. Chceme, aby vo svojom regióne sa cítili dobre, aby mali pre svoje deti dobré stredné školy a kultúrne zariadenia. Tie im pomôžu zachovať tú kultúru navyše, čo je vzácne a čím obohacujú Slovensko. Menšiny by mali mať doma také zdravotnícke a sociálne služby, kde sa dohovoria aj svojou rodnou rečou. Treba vybudovať aj dobré a bezpečné cesty, hromadnú dopravu, aby vznikali všade dobre platené, trvalé pracovné miesta. Spravodlivé rozdeľovanie zdrojov do všetkých okresov je dôležité nielen pre menšiny, ale pre všetkých tam žijúcich občanov rovnako. Preto je urážlivé pre všetkých Galanťanov a Dunajskostredčanov, keď zistíme, že my, 40 percent obyvateľstva kraja, sme za posledné štyri roky dostali len 20 percent peňazí na rozvoj. To, že 11 poslancov za SMK-MKP v tomto županovi Mikušovi asistuje, považujem len za osobné zlyhanie poslancov. A tým škodia všetkým obyvateľom našich okresov, nielen Maďarom.

-Čo je prioritou vášho programu?

Chcem zastaviť hrozivé zadlžovanie. Kým väčšina samosprávnych krajov dokáže hospodáriť s mierou zadlženia do 30 percent, náš kraj atakuje hornú zákonnú hranicu 60 percent. Aj inde by vedeli nabrať ďalšie úvery, ale tam zodpovednejšie rozhodujú. Príjmy VÚC klesajú a minuté peniaze bude treba aj splatiť.

Ďalšie články z témy Rozhovory z denníka SME

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Rozhovory z denníka SME  na domov.sme.sk

  1. Zrušený závod Coca-Cola bude mať nového majiteľa + foto 3 416
  2. S Polom narazili do plotu a prevrátili sa, mladá žena neprežila 1 610
  3. Vandalov sa obávajú, radnica sa spolieha aj na domácich +foto 652
  4. Regióny okolo atómky čaká opäť výmena jódových tabliet 473
  5. Obyvatelia nesúhlasia s ďalším zahusťovaním sídliska Družba 310
  6. Paraglajdista štartoval zo Zárub, zachytil sa o strom 308
  7. Elektromobily majú v meste výhody, dajú sa aj požičať 249
  8. August 1968: Trnavské ulice boli plné tankov + FOTO 154
  9. Dnešní tínedžeri vidia na internete súlož skôr, než si dajú prvú pusu 92
  10. Trh dobra a pomoci ponúka potrebné veci 83

Najčítanejšie správy

Trnava

Zrušený závod Coca-Cola bude mať nového majiteľa + foto

Závod Coca-Cola v Lúke nad Váhom skončil s výrobou ešte v máji 2016. Odvtedy sa spoločnosť snaží rozľahlý areál predať. Podľa ich vyjadrení sú krátko pred podpisom zmluvy.

S Polom narazili do plotu a prevrátili sa, mladá žena neprežila

Tragická nehoda sa stala dnes v Šamoríne. Polícia vyšetruje okolnosti.

Vandalov sa obávajú, radnica sa spolieha aj na domácich +foto

Radnica dokončila rozsiahlu humanizáciu sídliska Zátvor. Dva vnútrobloky dostali úplne novú podobu. Zmeny vyšli na viac ako 320-tisíc eur. Ešte tento rok sa obnovy dočkajú aj ľudia z neďalekej Veternej ulice.

Regióny okolo atómky čaká opäť výmena jódových tabliet

Po piatich rokoch čaká obyvateľov 230 obcí a miest v okolí jadrových elektrární Jaslovské Bohunice a Mochovce výmena jódových tabliet.

Obyvatelia nesúhlasia s ďalším zahusťovaním sídliska Družba

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie pre štvorpodlažnú budovu fitness telocvične, približne 140 obyvateľov okolitých bytových domov podalo proti tomu odvolanie.

Blízke regióny

Po diaľnici sa rútil s plným autom ľudí a nafúkal

Trenčianski diaľniční policajti minulý štvrtok namerali vodiča, ktorý sa rútil po diaľnici rýchlosťou viac ako 200 km za hodinu.

Ministerstvu došla trpezlivosť. Galante hrozí, že bude musieť vrátiť 4 milióny

Ministerstvo hospodárstva žiada od mesta termín otvorenia termálneho kúpaliska Galandia.

Odišla legenda šalianskej hádzanej

Dlhoročný manažér klubu Ladislav Kovács už nie je medzi nami.

Mladý Trenčan napadol troch ľudí, zlomil nos, zub i očnicu

Muž napadol dvoch mužov a jednu ženu, staršiemu mužovi zlomil hornú čeľusť a očnicu.

FOTO: Opitý šofér zdemoloval autobusovú zástavku

Vodič na Audi nafúkal takmer tri promile.

Všetky správy

Mnohí členovia SNS chcú odísť z vlády, povedal Danko. Fico chystal tlačovku, neprišiel

Premiér Robert Fico sa so svojim vyhlásením pred kamery nepostavil.

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá v okolitých krajinách si to nevšimli.

Plavčan určil Kiskovi, kedy končí ako minister. Je to neobvyklé, vraví jeho hovorca

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.

Kam vyraziť