Utorok, 21. august, 2018 | Meniny má Jana

J. NAGY: Chcem zastaviť hrozivé zadlžovanie TTSK

Poslanec Národnej rady SR za Most-Híd, bývalý minister životného prostredia József Nagy kandiduje na post predsedu Trnavského kraja.

Poslanec Národnej rady SR za Most-Híd, bývalý minister životného prostredia József Nagy kandiduje na post predsedu Trnavského samosprávneho kraja (TTSK).

TRNAVA. Kandidát má 45 rokov, býva v Dunajskej Strede. Ako uviedol, v TTSK treba zastaviť hrozivé zadlžovanie a zabezpečiť vyváženú rozvojovú politiku. Odstupujúci kandidát Strany rómskej únie na Slovensku na predsedu TTSK Jozef Ravasz 25. októbra pre TASR uviedol, že bude podporovať volebný program J. Nagya. Rozhovor s Józsefom Nagyom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).

Článok pokračuje pod video reklamou

-Prečo kandidujete na post predsedu?

Mojím cieľom je dosiahnuť dobrý výsledok. Primárne by som sa chcel dostať do 2. kola a tam presvedčiť všetkých, ktorí chcú zmenu, aby ma podporili v kandidatúre na miesto župana. Trnavská župa potrebuje zmenu! Vidím čoraz väčšiu koncentráciu moci v rukách jedného človeka a škodlivú manipuláciu poslancov. Výsledkom je riadenie bez spätnej väzby, čo škodí obyvateľom župy. Namiesto vízie a programu rozvoja vidím aj nezodpovedné hospodárenie a nespravodlivé rozdeľovanie zdrojov a kapacít medzi okresmi a mestami.

-Ako hodnotíte fungovanie dopravy, úroveň zdravotníctva a školstva v kraji?

Súkromná autobusová doprava uskutočňuje na jednej strane skvelé investície do autobusových staníc či moderných autobusov, ale na druhej strane absentujú spoje pre školákov a nie je zabezpečená doprava počas víkendov. Nie sú zosúladené cestovné poriadky autobusovej a vlakovej dopravy. Investície do cestnej siete sú často nápadne neúčelné. Väčšinou sa obnovujú málo využívané cesty, kde stačí naliať tenučkú asfaltovú vrstvu. Všímajú si to aj obyvatelia. Problém sa nerieši. Zaťažené sú cesty, betónovky, križovatky či životu nebezpečné premostenia. Z pohľadu podielu obnovených ciest v tomto je najväčšia nevyváženosť medzi okresmi.

Fungovanie zdravotníctva je katastrofálne. Ako sa mohlo stať, že nemocnice v Galante a Dunajskej Strede sú na pokraji krachu? Sú ozbíjané o všetky svoje majetky. Sú po uši zadlžené. Lekári už z frustrácie poodchádzali do iných miest. Ľudia, ak nezaplatia navyše, musia čakať na bežné vyšetrenia aj celý deň. Nie sú parkoviská, nechodia sanitky, nezodpovedne rozpredali pozemky nemocníc pre komerčné aktivity. Z krajského hľadiska v regulácii kapacít je chaos a nevidíme koncepciu. Nerovnomerné, nekoncepčné rozloženie jednotlivých odborných ordinácií spôsobuje veľké problémy pacientom v mnohých okresoch.

Nekoncepčné riešenia platia aj v prípade regulácií stredného školstva. Systém sa vyvíja bez analýz a priorít, živelne a najmä zlým smerom. Vychovávame nezamestnateľných ľudí, do profesií, o ktoré trh práce nemá záujem. Nikto neorganizuje prepojenie medzi zamestnávateľmi a stredným školstvom. Ale dá sa to zmeniť! Ak sa niekto vyhovára na ministerstvo, nech odovzdá zodpovednosť tým, ktorí aj v ťažkých podmienkach, ktoré nikdy nebudú ideálne, sú odhodlaní presadiť svoj program.

-Aký je váš názor na realizáciu cezhraničných projektov a využívanie eurofondov?

Župa hraničí s tromi krajinami, ale čerpanie eurofondov je slabé. Za jeden a pol roka môjho ministrovania som priniesol do kraja vyše 50 miliónov eur len do oblasti životného prostredia. Župa za štyri roky stiahla sama len zlomok. Karikatúrou cezhraničných euroinvestícií je kompa v Gabčíkove, ktorá od letného spustenia fungovala len jeden deň. Cena za prevoz mala byť až štvornásobne vyššia ako cesta autom dokola. Investícia za 3,2 milióna eur bola zbytočná. Hladina rieky v starom koryte Dunaja je trvalo nízka. Reálne hrozí, že Európska únia požiada o vrátenie peňazí pre neudržateľnosť. Premiestnenie kompy neprichádza do úvahy, lebo veľká časť peňazí išlo do vybudovania prístavov na oboch brehoch Dunaja.

-Ako hodnotíte doterajšiu činnosť TTSK?

Nepáči sa mi nehospodárnosť, deformuje to aj iné oblasti trhu. Ceny obnovy ciest sú také vysoké, že za ne by ich mohli pokrývať aj perzským kobercom. Vykazujú sa len kilometre. Vypuklý príklad zlého gazdovania vidíme v oblasti propagácie vlastných úspechov. V obrátenej úmere, čím horšie gazdovanie, tým viac peňazí do samochvály dávajú župy. Za štyri roky investovať milión eur do župného spravodajcu je ďalším negatívnym rekordom župana Mikuša. Pritom za to isté obdobie na opravu a obnovu svojich kultúrnych zariadení a múzeí župa našla len 370.000 eur.

-Ako hodnotíte život a možnosti menšín a etnických skupín? Čo by ste chceli zmeniť?

Ak hovoríme o ochrane menšín z pohľadu župy, tak musíme hovoriť o vyváženej rozvojovej politike. O takej ústretovej politike, ktorá nenúti nikoho, ani príslušníkov menšín, aby zutekal do prosperujúcejšej časti krajiny. Tiež nechceme, aby mladí odišli do zahraničia, odkiaľ sa už nevrátia. Chceme, aby vo svojom regióne sa cítili dobre, aby mali pre svoje deti dobré stredné školy a kultúrne zariadenia. Tie im pomôžu zachovať tú kultúru navyše, čo je vzácne a čím obohacujú Slovensko. Menšiny by mali mať doma také zdravotnícke a sociálne služby, kde sa dohovoria aj svojou rodnou rečou. Treba vybudovať aj dobré a bezpečné cesty, hromadnú dopravu, aby vznikali všade dobre platené, trvalé pracovné miesta. Spravodlivé rozdeľovanie zdrojov do všetkých okresov je dôležité nielen pre menšiny, ale pre všetkých tam žijúcich občanov rovnako. Preto je urážlivé pre všetkých Galanťanov a Dunajskostredčanov, keď zistíme, že my, 40 percent obyvateľstva kraja, sme za posledné štyri roky dostali len 20 percent peňazí na rozvoj. To, že 11 poslancov za SMK-MKP v tomto županovi Mikušovi asistuje, považujem len za osobné zlyhanie poslancov. A tým škodia všetkým obyvateľom našich okresov, nielen Maďarom.

-Čo je prioritou vášho programu?

Chcem zastaviť hrozivé zadlžovanie. Kým väčšina samosprávnych krajov dokáže hospodáriť s mierou zadlženia do 30 percent, náš kraj atakuje hornú zákonnú hranicu 60 percent. Aj inde by vedeli nabrať ďalšie úvery, ale tam zodpovednejšie rozhodujú. Príjmy VÚC klesajú a minuté peniaze bude treba aj splatiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  10. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  5. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  6. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  8. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Ochrana pred tropickou horúčavou
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 051
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 977
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 933
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 525
  5. Vizuálny smog je problém 2 889
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 867
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 730
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 683
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 258
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 174

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy z MY Trnava

V Hlohovci budujú technologicky špičkové závody

V priemyselnom parku v Hlohovci rozširujú závod spoločnosti Plastic Omnium, ktorý do regiónu prináša stovky nových pracovných miest.

V Trnave sa testuje systém zdieľaných elektrobicyklov

Mesto Trnava hľadá osemsto záujemcov, ktorí sa zapoja do testovania systému zdieľaných elektrobicyklov.

Učiteľa Slovenska vyberá aj hlavná školská inšpektorka

Nabrali odvahu a dali o sebe a o svojej práci vedieť! 100 pedagógov sa zapojilo do 1. ročníka súťaže Učiteľ Slovenska, ktorú organizuje Komenského inštitút a Živica.

Mladí zo šiestich krajín Európy prídu do Trnavy kvôli sociálnemu podnikaniu

Projekt sa v Trnave uskutoční od 3. do 10. septembra.

Trnavský kraj reštartuje duálne vzdelávanie

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) má v súvislosti s duálnym vzdelávaním pripravený procesný manuál i projektové smernice pre školy a zamestnávateľov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vážna nehoda: Airbagy, krv a fľaša borovičky v aute

Po čelnom náraze do stromu odobrali vodičovi krv na zistenie prítomnosti alkoholu. Zasahoval vrtuľník.

Polícia pátra po mužovi z Prievidze, trpí vážnym ochorením

Muž si odišiel v nedeľu (19.8.) o 7.00 h kúpiť cigarety, domov sa však doposiaľ nevrátil. Fotku nájdete v článku.

Vybrali SME

Už ste čítali?