Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

O počte cestujúcich vraj musí mesto mlčať

Viac ako rok ubehol od optimalizácie autobusovej dopravy, ktorá v Trnave zmenila celý systém fungovania spojov. Grafikon sa od jej spustenia menil spolu štyrikrát, ľudia však ani dnes nie sú spokojní.

Optimalizácia stála tisíce eur, počty cestujúcich mesto neprezradí.Optimalizácia stála tisíce eur, počty cestujúcich mesto neprezradí. (Zdroj: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ)

TRNAVA. O optimalizácii liniek mestskej autobusovej dopravy sa v Trnave hovorilo už pred komunálnymi voľbami v roku 2010. Myšlienka zrýchlenia prepravy, zvýšenia komfortu cestujúcich a zníženia finančnej náročnosti cestovania našla podporu naprieč celým politickým spektrom. Materiál o optimalizácii sa po prvýkrát dostal do zastupiteľstva vo februári 2011, optimistické odhady hovorili o samostatnom pruhu pre autobusy na Hospodárskej a spustení projektu v rámci roka.

Nové nastavenie trás a liniek sa však nakoniec stalo realitou až 1. augusta 2012, stálo viac ako 28-tisíc aur a vyvolalo obrovskú vlnu nevôle.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci prinieslo novinky v podobe prestupných lístkov, možnosti nastúpiť držiteľom čipových kariet aj strednými dverami či od 1. januára tohto roka kúpiť si lístok aj cez SMS, množstvu ľudí prestal vyhovovať grafikon a nové trasovanie liniek.

Počty prezradiť nesmú

Po viac ako roku od spustenia optimalizácie sme sa obrátili na mesto Trnava s otázkou, koľko cestujúcich prepravili autobusy od 1. augusta minulého roku do 1. augusta 2013. Žiadali sme aj o čísla za rovnaké obdobie rokov 2011-2012 a 2010-2011. Rovnako nás zaujímali aj tržby a celkové zhodnotenie úspešnosti projektu.
Napriek tomu, že samotnú optimalizáciu platilo mesto, ktoré každoročne prispieva SAD Trnava viac ako milión eur na úhradu služieb vo verejnom záujme, ku konkrétnym číslam sme sa nedostali.

Skryť Vypnúť reklamu

„Podľa rámcovej zmluvy, ktorú má Mesto Trnava uzatvorenú so Slovenskou autobusovou dopravou Trnava, nemôžeme tieto informácie poskytnúť. Odporúčame, aby ste sa obrátili priamo na dopravcu,“ znela odpoveď z radnice.

Mesto sa pritom odvolalo na článok zmluvy, v ktorom sa zaväzuje, že „podklady, výkazy, informácie a akékoľvek iné vedomosti, ktoré získa v súvislosti s realizáciou tejto zmluvy, využije výhradne iba pre potreby plnenia povinností podľa tejto zmluvy a nie v rozpore s touto zmluvou v prospech seba alebo v prospech tretej osoby.“
Dvadsaťpercentný pokles.

So žiadosťou o konkrétne čísla sme koncom uplynulého týždňa kontaktovali aj Juraja Kuzmu, riaditeľa divízie dopravy SAD Trnava. Ten nám do telefónu potvrdil, že odpovede má pripravené, ale vyjadriť sa k ním má ešte generálny riaditeľ. Do dnešného dňa sme ale žiadne informácie nedostali.

Skryť Vypnúť reklamu

Na stránke samotnej autobusovej spoločnosti sa nám však podarilo dostať k dokumentu s názvom Analýza prepravených osôb. Ten síce nepokrýva celý rok od spustenia optimalizácie, porovnáva však čísla v rozmedzí mesiacov august až november 2011 a 2012. Z nich je zrejmé, že po spustení optimalizácie klesol počet cestujúcich asi o dvadsať percent.

Štyri aktualizácie

Hoci len za spracovanie trasovania liniek, štandardov mestskej autobusovej dopravy a ďalšie doplnenie softvéru zaplatilo mesto bratislavskej spoločnosti DIC 16 305 eur, projekt si doposiaľ vyžiadal štyri aktualizácie. Prvá bola hneď 27. augusta na základe pripomienok obyvateľov obcí Hrnčiarovce, Biely kostol a mestskej časti Modranka.
O mesiac neskôr, 26. septembra, sa upravovali trasy liniek a odchody spojov, aby sa zabezpečila obsluha Letiska a častí Dolina a Veľký dvor.

Okrem pravidelného prispôsobenia odchodov autobusov k vlakom zapracovali do decembrovej zmeny aj ďalšie pripomienky obyvateľov a na základe žiadosti obce zrušili spoj číslo 12 do Hrnčiaroviec nad Parnou.

Zatiaľ posledná zmena, z mája tohto roku, riešila zapracovanie pripomienok najmä k odchodom a zhlukovosti spojov z Prednádražia a Linčiaskej.

Zbytočné zastávky?

Súčasťou projektu bolo aj zriadenie troch nových zastávok na Sladovníckej, Bottovej a Hlbokej ulici. Ich vybudovanie vrátane prístreškov vyšlo mesto na takmer 128-tisíc eur. Opýtali sme sa preto, či ich ľudia využívajú.
„Zastávky sú cestujúcimi využívané dostatočne. Zastávka na Ulici Jána Bottu je občanmi využívaná prevažne na vystupovanie,“ informovala Jana Gmitterová z komunikačného odboru mestského úradu.

Názory Trnavčanov na facebookovej stránke našich novín sú však iné. „A tie zastávky na Hlbokej, to zas kto zarobil? Veď tadiaľto nič nejde... Na posmech,“ píše Stano. Podľa grafikonu zastávky na Hlbokej obsluhujú linky 12, 13, 14 a 15, ktorými sa dá dostať priemerne raz za hodinu na Kopánku, Linčiansku, a Bottovu, tiež na Družbu, Vozovku, do Modranky a Bieleho Kostola.

Kritické názory

Práve hodinové intervaly sú pre viacerých cestujúcich dôvodom, prečo autobusy v Trnave nevyužívajú. „Optimalizácia MHD urobila veľa pre moje zdravie, pretože odvtedy chodím väčšinou pešo. Keď svoj spoj potrebujem, aspoň najbližšiu pol až trištvrte hodinu nejde. Za ten čas do svojho cieľa prídem aj pešo,“ vyjadril sa Viktor.

Trnavčania volajú aj po lepších informáciách a ohľaduplnejších vodičoch. „Trnave chýba dispečing, kde by sme sa mohli dozvedieť, prečo autobus mešká, či vôbec pôjde. Spoplatnená linka uvedená na zastávkach vám povie len o tom, kedy autobus má odísť zo zastávky, ale nevedia o príčine meškania alebo vynechania spoja,“ píše Pavol. Ten zaznamenal aj problémy pri časoch odchodov, informácie o lístku, čase a karte sa podľa neho zobrazujú na displeji čítacieho zariadenia v autobuse veľmi krátko.

Študent Vladimír upozornil na to, že stále nefunguje ISIC, Tomáš si všimol, že vodiči málokedy počkajú, kým sa najmä starší cestujúci usadia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  9. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  10. Bezbariérové vozidlo
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 883
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 854
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 736
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 587
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 676
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 367
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 586
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 540
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 365
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Situácia v nemocniciach začína byť veľmi zlá, hovorí Naď

Testovanie je podľa Jaroslava Naďa jediná vec, ktorá môže Slovensko zachrániť pred lockdownom.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Policajti tam pravidelne pokutujú, domácim mesto pomôcť nevie

Ľudia žijúci v bytovom komplexe Arboria sa sťažujú na nedostatok verejných parkovacích miest pred svojím bydliskom.

V zbere elektroodpadu zaznamenali Trnavčania dobrý výsledok

Všetky vyzbierané spotrebiče boli odvezené na ekologickú recykláciu k slovenským spracovateľom elektroodpadu, kde z nich najskôr odstránia škodlivé látky tak, aby neunikli do okolia, a následne sa z nich získajú druhotné suroviny.

Elektroodpad.

Barter Market sa stal Ekologickým činom roka

Ocenili zámer podujatia vymieňať si oblečenie a rôzne veci.

Trnava

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?