Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír

O počte cestujúcich vraj musí mesto mlčať

Viac ako rok ubehol od optimalizácie autobusovej dopravy, ktorá v Trnave zmenila celý systém fungovania spojov. Grafikon sa od jej spustenia menil spolu štyrikrát, ľudia však ani dnes nie sú spokojní.

Optimalizácia stála tisíce eur, počty cestujúcich mesto neprezradí.(Zdroj: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ)

TRNAVA. O optimalizácii liniek mestskej autobusovej dopravy sa v Trnave hovorilo už pred komunálnymi voľbami v roku 2010. Myšlienka zrýchlenia prepravy, zvýšenia komfortu cestujúcich a zníženia finančnej náročnosti cestovania našla podporu naprieč celým politickým spektrom. Materiál o optimalizácii sa po prvýkrát dostal do zastupiteľstva vo februári 2011, optimistické odhady hovorili o samostatnom pruhu pre autobusy na Hospodárskej a spustení projektu v rámci roka.

Nové nastavenie trás a liniek sa však nakoniec stalo realitou až 1. augusta 2012, stálo viac ako 28-tisíc aur a vyvolalo obrovskú vlnu nevôle.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci prinieslo novinky v podobe prestupných lístkov, možnosti nastúpiť držiteľom čipových kariet aj strednými dverami či od 1. januára tohto roka kúpiť si lístok aj cez SMS, množstvu ľudí prestal vyhovovať grafikon a nové trasovanie liniek.

Počty prezradiť nesmú

Po viac ako roku od spustenia optimalizácie sme sa obrátili na mesto Trnava s otázkou, koľko cestujúcich prepravili autobusy od 1. augusta minulého roku do 1. augusta 2013. Žiadali sme aj o čísla za rovnaké obdobie rokov 2011-2012 a 2010-2011. Rovnako nás zaujímali aj tržby a celkové zhodnotenie úspešnosti projektu.
Napriek tomu, že samotnú optimalizáciu platilo mesto, ktoré každoročne prispieva SAD Trnava viac ako milión eur na úhradu služieb vo verejnom záujme, ku konkrétnym číslam sme sa nedostali.

„Podľa rámcovej zmluvy, ktorú má Mesto Trnava uzatvorenú so Slovenskou autobusovou dopravou Trnava, nemôžeme tieto informácie poskytnúť. Odporúčame, aby ste sa obrátili priamo na dopravcu,“ znela odpoveď z radnice.

Mesto sa pritom odvolalo na článok zmluvy, v ktorom sa zaväzuje, že „podklady, výkazy, informácie a akékoľvek iné vedomosti, ktoré získa v súvislosti s realizáciou tejto zmluvy, využije výhradne iba pre potreby plnenia povinností podľa tejto zmluvy a nie v rozpore s touto zmluvou v prospech seba alebo v prospech tretej osoby.“
Dvadsaťpercentný pokles.

So žiadosťou o konkrétne čísla sme koncom uplynulého týždňa kontaktovali aj Juraja Kuzmu, riaditeľa divízie dopravy SAD Trnava. Ten nám do telefónu potvrdil, že odpovede má pripravené, ale vyjadriť sa k ním má ešte generálny riaditeľ. Do dnešného dňa sme ale žiadne informácie nedostali.

Na stránke samotnej autobusovej spoločnosti sa nám však podarilo dostať k dokumentu s názvom Analýza prepravených osôb. Ten síce nepokrýva celý rok od spustenia optimalizácie, porovnáva však čísla v rozmedzí mesiacov august až november 2011 a 2012. Z nich je zrejmé, že po spustení optimalizácie klesol počet cestujúcich asi o dvadsať percent.

Štyri aktualizácie

Hoci len za spracovanie trasovania liniek, štandardov mestskej autobusovej dopravy a ďalšie doplnenie softvéru zaplatilo mesto bratislavskej spoločnosti DIC 16 305 eur, projekt si doposiaľ vyžiadal štyri aktualizácie. Prvá bola hneď 27. augusta na základe pripomienok obyvateľov obcí Hrnčiarovce, Biely kostol a mestskej časti Modranka.
O mesiac neskôr, 26. septembra, sa upravovali trasy liniek a odchody spojov, aby sa zabezpečila obsluha Letiska a častí Dolina a Veľký dvor.

Okrem pravidelného prispôsobenia odchodov autobusov k vlakom zapracovali do decembrovej zmeny aj ďalšie pripomienky obyvateľov a na základe žiadosti obce zrušili spoj číslo 12 do Hrnčiaroviec nad Parnou.

Zatiaľ posledná zmena, z mája tohto roku, riešila zapracovanie pripomienok najmä k odchodom a zhlukovosti spojov z Prednádražia a Linčiaskej.

Zbytočné zastávky?

Súčasťou projektu bolo aj zriadenie troch nových zastávok na Sladovníckej, Bottovej a Hlbokej ulici. Ich vybudovanie vrátane prístreškov vyšlo mesto na takmer 128-tisíc eur. Opýtali sme sa preto, či ich ľudia využívajú.
„Zastávky sú cestujúcimi využívané dostatočne. Zastávka na Ulici Jána Bottu je občanmi využívaná prevažne na vystupovanie,“ informovala Jana Gmitterová z komunikačného odboru mestského úradu.

Názory Trnavčanov na facebookovej stránke našich novín sú však iné. „A tie zastávky na Hlbokej, to zas kto zarobil? Veď tadiaľto nič nejde... Na posmech,“ píše Stano. Podľa grafikonu zastávky na Hlbokej obsluhujú linky 12, 13, 14 a 15, ktorými sa dá dostať priemerne raz za hodinu na Kopánku, Linčiansku, a Bottovu, tiež na Družbu, Vozovku, do Modranky a Bieleho Kostola.

Kritické názory

Práve hodinové intervaly sú pre viacerých cestujúcich dôvodom, prečo autobusy v Trnave nevyužívajú. „Optimalizácia MHD urobila veľa pre moje zdravie, pretože odvtedy chodím väčšinou pešo. Keď svoj spoj potrebujem, aspoň najbližšiu pol až trištvrte hodinu nejde. Za ten čas do svojho cieľa prídem aj pešo,“ vyjadril sa Viktor.

Trnavčania volajú aj po lepších informáciách a ohľaduplnejších vodičoch. „Trnave chýba dispečing, kde by sme sa mohli dozvedieť, prečo autobus mešká, či vôbec pôjde. Spoplatnená linka uvedená na zastávkach vám povie len o tom, kedy autobus má odísť zo zastávky, ale nevedia o príčine meškania alebo vynechania spoja,“ píše Pavol. Ten zaznamenal aj problémy pri časoch odchodov, informácie o lístku, čase a karte sa podľa neho zobrazujú na displeji čítacieho zariadenia v autobuse veľmi krátko.

Študent Vladimír upozornil na to, že stále nefunguje ISIC, Tomáš si všimol, že vodiči málokedy počkajú, kým sa najmä starší cestujúci usadia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 162
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 373
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 308
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 319
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 906
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 588
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 791
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 373
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 269
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 777

Hlavné správy z MY Trnava

Čaro dedinských štadiónov: Štadión na ktorom hral Slovan Bratislava či ihrisko bez tribúny

V novej rubrike vám postupne predstavíme všetky dedinské štadióny na Záhorí a v Trnave.

Firmy hľadajú ľudí ťažko, problémom bývajú spoje aj práca na viacero zmien

V celom regióne Trnavy a Záhoria počet nezamestnaných v priebehu minulého roka klesal. Pre firmy je problém obsadiť najmä miesta vo viac-zmennej prevádzke či pozície, kde je náročná práca za nízku mzdu.

Medzi storočných Trnavčanov patrí aj Mária Kuželová

V Trnave žije podľa evidencie obyvateľov aktuálne päť ľudí, ktorí majú sto a viac rokov. Medzi storočných sa dnes zaradila aj Mária Kuželová.

Kraj chce oceniť osobnosti, čaká na návrhy verejnosti

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) chce aj v tomto roku oceniť významných rodákov a preto sa opäť obracia na verejnosť s ponukou spolupráce pri predkladaní návrhov na ocenenie.

Motorkár sa čelne zrazil s dodávkou (+ FOTO)

V ranných hodinách bol horský priechod Havran neprejazdný. Spôsobila to nehoda motorkára.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Vežu v Bojniciach navštívili prví turisti. Pozrite sa na ten úžasný výhľad

Vyhliadková veža v Bojniciach je v skúšobnej prevádzke.

Pohyby v FC Nitra

Prvý zápas s Trenčínom je odložený na neurčito. Na pozíciách v klube došlo k zmenám.

Vybrali SME

Už ste čítali?