Kopy tovaru s prelepenými cenovkami a zľavy na značkový tovar spôsobili obľúbenosť návštev outletu v Parndorfe neďaleko Bratislavy. Ich úspech urobil na developerov taký dojem, že na Slovensku sa čoskoro otvoria až dva outlety.
BRATISLAVA. „Slováci milujú nákupy, milujú značky, ale keby to bolo všetko lacnejšie,“ hovorí šéf projektu One Fashion Outlet Vladimír Kozár. Otvoriť nové centrum plánuje koncom októbra pri Voderadoch vedľa diaľnice Bratislava - Trnava.
Hovorilo sa o ňom už od roku 2010, no developerská firma Realiz sa presvedčila, že svetové značky váhajú, či Slovensko nie je pre biznis so zlacnenými drahými značkami primalé a primladé.
Ďalšou komplikáciou bol konkurenčný projekt – D1 Outlet City pri Senci. Nejaký čas sa centrá prekárali v tom, či Adidas, Nike, alebo Gant podpísali zmluvu v Senci alebo vo Voderadoch.
Stavať sa začalo najskôr v Senci, po pár mesiacoch sa práce zasekli a rozbehli sa Voderady. Kým v Senci ešte bude treba na obchodoch celú zimu pracovať, zdá sa, že o kúsok severnejšie naozaj finišujú. „Dokončujeme spevnené plochy, sadové úpravy, už je hotové jazierko s leknami,“ vysvetľuje Kozár.
Pred štartom
Väčšina obchodníkov si už prevzala priestory, aj keď niektoré ostanú prázdne. Obsadenosť počas otvorenia na konci októbra má byť zhruba z troch štvrtín, hoci šéf projektu si pochvaľuje, že pred otvorením sa „výrazne oživil záujem nájomníkov“.
Tí ešte na jar vyčkávali, či sa outlet vôbec postaví a či ho otvoria skôr ako konkurenti pri Senci.
„Nevýhoda je, že nie všetci stihnú naplniť obchody tovarom do oficiálneho otvorenia,“ vysvetľuje Kozár. Ťahúňmi majú byť najväčšie svetové športové značky Adidas, Nike a Puma so samostatnými predajňami. K nim sa pridá rakúsky francúzsky Salomon s prvým vlastným obchodom na Slovensku.
Voderady riadené britskou firmou Freeport ponúknu okrem športovej módy obuv, drahšie značky, ale aj domáce potreby, obchod s náradím, optikou alebo s vínom a, samozrejme, dve reštaurácie a dve kaviarne.
Po prvej fáze by mala podľa Kozára nasledovať do dvoch rokov druhá so zhruba 40 novými obchodmi. Miesto by v nej mali nájsť práve značky, ktoré si počkajú, či bude centrum úspešné.
Prečítajte si tiež:
Projekt outletu Ivana Čarnogurského majú zachrániť Číňania
Percento ľudí, ktorí odpovedali na otázku v prieskume agentúry MEDIAN SK ; Národný prieskum MML-TGI, 1+2/2013. Termín opytovania 7.1.2013 - 23.6.2013, respondenti boli vo veku 14 - 79 rokov. Veľkosť výberovej vzorky je 4076 respondentov.
Čo je outlet
Predstava, že v outletoch sa predávajú ležiaky z klasických predajní v nákupných centrách, je značne naivná. Svetoví výrobcovia už dávno pochopili, ako využiť záľubu zákazníkov v prehrabávaní sa v zlacnenom tovare a pocit, že ten istý výrobok kúpili o 80 percent lacnejšie ako sused.
Vybudovali preto sieť outletových predajní po Európe, premyslený distribučný systém so špeciálnymi outletovými oddeleniami.
Vďaka tejto sieti rozlišujú, čo zákazníkom ponúknu v klasických predajniach a čo v outletoch.
Popri reálne zlacnenom tovare napríklad z minulej sezóny predávajú aj outletovú fikciu – výrobky špeciálne pre tento formát.
Oproti bežnému štandardu majú tieto modely napríklad menší rozsah farieb, jednoduchšie spracovanie alebo ide o skúšobné modely na testovanie trhu. Spoločným menovateľom je polovičná alebo ešte nižšia cena oproti zvyčajnej úrovni.
Lepšia Čína
Na Slovensku by sa podľa Kozára ponuka mala skladať zo zmesi týchto zdrojov. Niektoré značky na Slovensku zatiaľ ani nie sú, takže tu budú dopredávať tovar zo západoeurópskych predajní, iné zo slovenských. Predajňa Luxury Mall napríklad dovezie zlacnené luxusné talianske značky.
„Našimi nájomníkmi sú priamo módne značky, to je záruka kvality a pôvodu tovaru v každom obchode,“ zdôrazňuje šéf projektu. „Musíme mať istotu, že je to pravé, tovar priamo od výrobcu, nie tretia, štvrtá trieda.
Nový outlet chce Slovákom poskytnúť to, za čím museli cestovať do zahraničia. „My budeme otvorení sedem dní v týždni, takmer 365 dní v roku, sme bližšie, hovoríme našou rečou, prostredie bude príťažlivé,“ vyratúva výhody voderadského projektu.
Sľubuje, že tam budú zľavy „dvanásť mesiacov v roku a minimálne o 30 percent“. V obdobiach, keď dávajú zľavy aj bežné nákupné centrá, by outlet mal ponúknuť 50 až 70-percentné zlacnenia.
Kto tam pôjde
V zahraničí chodia do outletov hlavne mladí a menej zarábajúci zákazníci. V najväčšom českom outlete Freeport pri Znojme prichádzajú návštevníci z polovice z Česka a z Rakúska, pričom medzi Rakúšanmi sú najmä tureckí a balkánski prisťahovalci.
Niektoré outlety sa však rokmi stali turistickou atrakciou, ktorú ľudia vyhľadávajú ako doplnok svojej dovolenky. Príkladom môže byť Serravalle Designer Outlet medzi Milánom a Janovom v Taliansku alebo Parndorf.
Jednodňové nákupné výlety z Viedne obľubuje najmä ruská a čínska klientela, pre ktorú sú európske značky významným príspevkom k budovaniu imidžu. Podobné plány má centrum vo Voderadoch so zahraničnými kúpeľnými hosťami z Piešťan. Plánuje ich s outletom spojiť príležitostnými autobusovými linkami.
Pravidelná bezplatná linka desaťkrát denne sa pripravuje z Trnavy. Na jednej strane má slúžiť zamestnancom obchodov, na druhej strane má do Voderád prilákať Trnavčanov. Krajské mesto má totiž najmenej nákupných centier z veľkých slovenských miest. Dôvodom je konkurencia Bratislavy.
Cieľová skupina One Fashion Outlet:
Zákazníci vo veku zhruba od 16 do 50 rokov, pre ktorých sú značky hodnotou. Čím sú ľudia mladší, tým viac sú ochotní minúť za značky. Móda je pre nich dôležitá, aby dobre vyzerali, a sú ochotní do nej investovať, sú ochotní preto aj cestovať, dokonca aj do zahraničia. Ďalšou cieľovou skupinou sú rodiny, pretože sa pozerajú na rozpočet, nakupujú viac naraz, aby ušetrili.
Geograficky je cieľovou skupinou Slovensko, najmä okolie Bratislavy a Trnavy, kde žije vyše milióna obyvateľov. Spádová oblasť sa však rozprestiera do 90 - 120 minút jazdy autom od outletového centra, teda za Žilinu a Banskú Bystricu, - zhruba tri milióny Slovákov.
Ďalšou cieľovou skupinou sú motoristi prechádzajúci po diaľnici D1 – dovolenkári, smerujúci v lete k moru do Talianska a Chorvátska či v zime do alpských stredísk – okrem Slovákov aj Poliaci a Moravania či českí turisti v okolí Senca.