Kamióny spustili na sídlisku Linčianska vlnu nespokojnosti. Zatiaľ čo niektorí píšu podnety na úrady, ďalší nakrúcajú videá. Nahnevaní obyvatelia nevylučujú ani petičnú akciu.
TRNAVA. Po zverejnení článku o kamiónoch presmerovaných v Trnave cez sídlisko Linčianska sa ozvali prvé hlasy, ktoré žiadajú nápravu. Zatiaľ konajú samostatne.
Eva z Golianovej napísala na základe informácií z článku dva listy. Jeden ohľadne hlučnosti adresovala Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ), druhý ohľadne prašnosti obvodnému úradu (OÚ).
Z RÚVZ jej odpovedali, že budú merať hluk, OÚ doteraz nereagoval.
„Návrh novej trasy smerovania dopravy pre nákladné autá navrhlo mesto Trnava. Osadzovanie dopravných značení nespadá do našej kompetencie a ani sa k tomu nevyjadrujeme. RÚVZ vykoná na ulici Golianova meranie hluku a výsledky oznámi mestu ako správcovi komunikácie,“ odpísal pani Eve Tomáš Hauko z RÚVZ Trnava.
Hluk už merali
Podľa našich zistení sa meralo minulý utorok a stredu. Pôvodne rátali iba s jedným dňom.
„Druhý deň sme pridali preto, lebo našich terénnych pracovníkov oslovili miestni obyvatelia, ktorí tvrdili, že najväčší hluk býva ešte pred ôsmou,“ vysvetlila Ida Ladániová z RÚVZ Trnava.
V utorok merali od ôsmej, v stredu už od pol siedmej, nevynechali ani poobednú špičku.
„Meralo sa na troch miestach, okrem Golianovej aj na Nerudovej,“ dodala v telefonickom rozhovore Ladániová. Výsledky sú už známe, potvrdiť ich však musí Hauko, ktorý je momentálne na dovolenke.
Marián Brodňan z Nerudovej argumentuje zasa tým, že cesta nebola dimenzovaná na takú dopravu. „Je to iba panelka zaliata asfaltom. Bývam tu už tridsať rokov a viem, z čoho tú cestu robili. Dôkazom sú autentické fotografie,“ povedal Brodňan, ktorý nám ich aj mailom poslal.
Nerudova ulica v čase výstavby infraštruktúry na sídlisku Linčianska.
Pohľad na Golianovu.
Hluk spôsobujú kamióny a prázdne nákladiaky, ktoré hrmocú na nerovnej vozovke. „Hlučné sú najmä autá zo Zberných surovín, ktoré chodia aj v nočných hodinách,“ zdôraznil s tým, že ak sa to nebude riešiť, bude inicovať petíciu.
Problém vraj nenastal po osadení príkazovej značky, existuje už niekoľko rokov. „Paradoxne to vzniklo pri oprave Golianovej a Nerudovej približne pred dvoma rokmi. V dôsledku pohybu panelov vyrezávali popraskanú časť cesty a vypĺňali novým asfaltom. Zrejme to neurobili dobre, pretože teraz sú tam väčšie jamy ako predtým,“ vysvetlil Brodňan s tým, že úradom vie poskytnúť aj autentické videozáznamy.
Najviac nákladiakov chodí skoro ráno
Aj on potvrdil, že najviac hluku vraj počuť v noci a v skorých ranných hodinách.
„Napísal som na odbor dopravy, že umožním niekomu z úradu prespať u mňa, aby to počul na vlastné uši,“ dodal Brodňan.
„Najlepšie riešenie je to pre tých, čo tu nebývajú,“ skonštatoval na margo vyjadrení v predchádzajúcom článku, v ktorom radnica obhajuje presmerovanie kamiónovej dopravy cez sídlisko ako najlepšie z možných riešení.
V priebehu niekoľkých týždňov Brodňanovi z mestského referátu dopravy odpísali.
„Zvýšený pohyb nákladnej dopravy na Nerudovej ulici je následok odklonenia nákladnej dopravy po spustení severného obchvatu. Podľa informácií získaných od Zberných surovín (ZB) Žilina, ktoré sú vlastníkmi konkrétnej prevádzky, od nich údajne vyvážajú len dve až štyri nákladné vozidlá za týždeň,“ napísala Jana Gmitterová z odboru dopravy a komunálnych služieb mesta Trnava.
Brodňan jej oponoval s tým, že nákladiaky odtiaľ chodia minimálne osemkrát za deň. „Mám to aj natočené, môžem to kedykoľvek dokázať videozáznamom. Počítať ešte predsa viem. Mrzí ma, že presmerovanie mesto neriešilo s občanmi, ktorých sa to bytostne dotýka. Ako to bolo napríklad v prípade výrubu v miestnej časti Tulipán. Vtedy sa tam iniciovalo stretnutie, na ktoré prišiel aj viceprimátor Bystrík Stanko,“ dodal Brodňan.
Čo sa týka technického stavu vozovky, čiastkové opravy by boli iba dočasným riešením. „Rekonštrukcia, ktorá by zabezpečila funkčnosť tejto cesty minimálne do spustenia južného obchvatu, si vyžiada celoplošné odfrézovanie asfaltobetónu, položenie spevňovacej georohože a následné prekrytie novou obrusnou vrstvou asfaltobetónu. Pretože v tomto kalendárnom roku nemáme na takúto investíciu pripravené finančné krytie, navrhneme ju do rozpočtu na rok2014 averíme, že jej odsúhlasenie v mestskom zastupiteľstve podporia aj vaši poslanci za túto mestskú časť,“ napísala Brodňanovi Gmitterová s tým, že podobné zmeny v doprave robia so súhlasom viacerých inštitúcií.
„Nejde o individuálne rozhodnutia, ale o rozhodnutia, na ktorých sa musia podieľať rovnakou mierou viacero štátnych orgánov. Takých rozhodnutí, s ktorými by boli všetci spokojní, je veľmi málo a výsledok je vždy otázkou kompromisov,“ uzatvorila list Gmitterová.
Južný obchvat sa plánuje stavať v 2016- 2018
Ministerstvo dopravy považuje situáciu s tranzitom v Trnave za výrazne lepšiu ako pred spustením severného obchvatu. Na zhodnotenie súčasného stavu dopravy by bolo však potrebné viac snímačov.
„V súčasnosti je problém s tranzitnou, konkrétnejšie len s kamiónovou dopravou, obmedzený iba na južnú časť mesta medzi ulicami Bratislavská a Nitrianska. Tento problém by mala vyriešiť výstavba južného obchvatu Trnavy, ktorého realizácia je plánovaná v rokoch 2016-2018,“ uzatvoril hovorca rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoje SR, Martin Kóňa.