Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Cyklochodníku do automobilky PSA bránia koľajnice i nezáujem

Väčšina zamestnancov trnavskej PSA dochádza do práce autom. Bicyklom vraj iba zopár odvážlivcov. Mestu sa do finančne nákladnej akcie príliš nechce.

Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice.(Zdroj: (PB))

Chýba aj záujem vedenia automobilky PSA.

TRNAVA. Do automobilky PSA na periférii Trnavy, ktorá zamestnáva viac ako 3 tisíc ľudí, nevedie žiadny cyklochodník. Väčšina zamestnancov je tak odkázaná na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

Tí, ktorí sa rozhodnú ísť bicyklom, riskujú. Musia totiž „prekonať“ obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko hlavnej železničnej trate Trnava- Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície.

Chodíme viacerí na jednom aute

Zamestnanci PSA najčastejšie dochádzajú do práce vlastným vozidlom. „Chodíme viacerí na jednom aute. Počas týždňa sa meníme, vždy niekto ďalší zoberie auto,“ tvrdí nemenovaný zamestnanec PSA. Rovnako dochádzajú mnohí ďalší.

img_4071_r8668.jpg

img_4060_r2001.jpg

Zamestnanci chodia do závodu trasou, ktorá vedie cez koľajisko. Obchvatu sa radšej vyhýbajú. FOTO: AUTOR

„Na zmene nás pracuje okolo tridsať. Ani jeden z mojich kolegov nedochádza na bicykli,“ hovorí ďalší zamestnanec, ktorého vozí do práce kolegyňa. Spoločne sa potom skladajú na benzín.

„Na bicykli by som určite neriskoval. Cez obchvat to je nebezpečné. Prejsť ho cez križovatku so Zavarskou je možné iba s riadnou dávkou odvahy,“ pokračuje.

Navyše, v čase výmeny pracovných zmien, býva na obchvate hustá premávka. Cyklochodník by uvítali všetci z opýtaných.

Ján dochádza na bicykli do fabriky takmer každý deň, v závislosti od počasia. Z Trnavy mu to zaberie asi dvadsať minút. Ale nie po obchvate.

Ako mnohí ďalší, aj on si skracuje cestu cez koľajnice. „Okrem toho, že po obchvate je to oveľa dlhšie, v prvom rade, je to neporovnateľne nebezpečnejšie. Vyhýbam sa mu, ako sa len dá,“ dodáva. Podľa jeho slov, pri koľajniciach sa často schovávajú hliadky železničnej polície, ktoré okoloidúcich cyklistov pokutujú.

„Kolega dostal desať eur pokutu. Vraj tam stávajú pravidelne, vždy keď sa menia pracovné zmeny. Mne sa to ešte nestalo,“ pokračuje.

Bezpečnú cyklotrasu, vedúcu až do fabriky, by uvítali najmä Trnavčania zamestnaní v PSA. Podľa nemenovaného zdroja zo závodu, zamestnanci to vraj vedeniu navrhovali už dávnejšie, chýbal však záujem. Naše otázky ohľadne cyklochodníka hovorca PSA niekoľko týždňov ignoroval.

Podnet z automobilky doposiaľ neevidujú

Hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič nám prezradil, že od založenia fabriky neevidujú od vedenia oficiálny podnet na zhotovenie cyklochodníka. Mesto už dávnejšie vyvíjalo snahu, vzhľadom na stovky Trnavčanov, ktorí tam pracujú. Záujem však upadol, kameňom úrazu sa stalo železničné priecestie. „Premýšľalo sa nad osadením závorového systému,“ opisuje Tomašovič.

Vzhľadom na fakt, že ide o modernizovanú trať, kde sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h, závorový systém pre cyklistov na danom úseku nie je podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Slovenských železníc, možné vybudovať. „Križovanie na takto modernizovaných tratiach je možné iba mimoúrovňovo,“ dodáva Strmeňová.

O stavebné povolenie mesto nepožiadalo

Jediným možným riešením je cyklochodník previesť cez násyp mostu. Do finančne náročnej akcie sa mestu ale príliš nechce. Administratívne to riešili ešte pred šiestimi rokmi.

„Vyjadrovali sme sa pre mesto Trnava k dokumentácii pre územné rozhodnutie stavby v marci 2007,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Súhlasili s jeho vydaním za nasledujúcich podmienok.

„Osadenie lávky pre cyklistov je potrebné navrhnúť tak, aby priemet tejto lávky bol minimálne jeden meter od cesty. Nakoľko cyklochodník je navrhnutý v ochrannom pásme cesty, je potrebné si vyžiadať výnimku zo zákazu činnosti v ochrannom pásme,“ píše v maile Hromcová.

Územné rozhodnutie vydali v októbri 2007 s platnosťou na 2 roky. O stavebné povolenie mesto v stanovenom limite nepožiadalo, rozhodnutie už teda platné nie je. „Nemám informácie o tom, že by stavebné povolenie bolo vydané,“ dodáva Hromcová.

Okrem peňazí a železničnej trate zápasí cyklochodník ešte s ďalším problémom. Chýba majetkovoprávne vysporiadanie dotknutých súkromných pozemkov.

„Všetko je však o rokovaniach, nebránime sa tomu, ale vzhľadom na finančne náročnú investíciu mimoúrovňového riešenia, bez finančnej pomoci iných zainteresovaných, či už štátnych alebo podnikateľských subjektov, je vybudovanie tejto trasy v najbližšom období nereálne,“ uzatvára Tomašovič.


  1. Protihluková stena na R1 je hotová, ľudia si ju pochvaľujú 5 751
  2. Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO 2 846
  3. August 1968: Trnavské ulice boli plné tankov + FOTO 1 149
  4. Policajné manévre: Pozrite si fotogalériu z derby 812
  5. Trnavskej bráne počasie neprialo, napriek tomu pritiahla tisíce ľudí + FOTO 434
  6. Viete, okolo akých stavieb denne chodíte? Nazrite do vreckového sprievodcu 272
  7. Dnešní tínedžeri vidia na internete súlož skôr, než si dajú prvú pusu 251
  8. Historické hradby Trnava zvýrazní ilumináciou 144
  9. Nezvestného Dominika našli pri nákupnom centre 124
  10. Rušeň sa zrazil s kamiónom, šofér z Turecka nerešpektoval STOP-ku +foto 79

Najčítanejšie správy

Trnava

Protihluková stena na R1 je hotová, ľudia si ju pochvaľujú

Rýchlostná cesta R1 medzi Trnavou a Sereďou je po skončení výstavby protihlukovej steny už prejazdná bez obmedzení.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

August 1968: Trnavské ulice boli plné tankov + FOTO

Mysleli sme si, že nikdy neodídu. Spomínal na inváziu z augusta 1968 Trnavčan Marián Drobný. Jeho rozprávanie sme v MY Trnavských novinách uverejnili v roku 2011, prinášame ho v pôvodnom znení.

Policajné manévre: Pozrite si fotogalériu z derby

Trnavský Spartak dnes na Štadióne Antona Malatinského hostil odvekých rivalov z Bratislavy. Pozrite si atmosféru pred zápasom i počas neho na fotografiách.

Trnavskej bráne počasie neprialo, napriek tomu pritiahla tisíce ľudí + FOTO

Šestnásty ročník Medzinárodného folklórneho festivalu Trnavská brána sa konal v Mestskom amfiteátri i v priestore pred radnicou. Počas troch dní sem, aj napriek nepriazni počasia, zavítalo asi desaťtisíc návštevníkov.

Blízke regióny

Mladého muža zachránili pred ochrnutím. Bez röntgena

Dvadsaťročnému pacientovi tlačil na miechu roztrieštený stavec. Už sa postaví, sedieť však nemôže.

Marek, ktorého našli dezorientovaného, je mŕtvy. Pomôžte polícii

V pondelok ho našli zraneného pri potoku. Jeho mobil niekto zaniesol na faru o deň skôr.

Bábätká z trenčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej nemocnici počas uplynulého týždňa a ich fotky zverejníme aj v pondelňajšom vydaní MY Trenčianskych novín.

Stavba ovplyvní chránený pohľad na Nitriansky hrad

Nová budova bude mať o podlažie menej ako jej sused. Zasiahli pamiatkari.

Dom na strome. Kúpeľné mestečko má novú atrakciu

Domček na strome sa nachádza v blízkosti Kúpeľného parku na turistickej trase smerom na kopec Klepáč.

Všetky správy

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Kam vyraziť