Cyklochodníku do automobilky PSA bránia koľajnice i nezáujem

Väčšina zamestnancov trnavskej PSA dochádza do práce autom. Bicyklom vraj iba zopár odvážlivcov. Mestu sa do finančne nákladnej akcie príliš nechce.

Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice.Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice. (Zdroj: (PB))

Chýba aj záujem vedenia automobilky PSA.

TRNAVA. Do automobilky PSA na periférii Trnavy, ktorá zamestnáva viac ako 3 tisíc ľudí, nevedie žiadny cyklochodník. Väčšina zamestnancov je tak odkázaná na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tí, ktorí sa rozhodnú ísť bicyklom, riskujú. Musia totiž „prekonať“ obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko hlavnej železničnej trate Trnava- Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície.

Chodíme viacerí na jednom aute

Zamestnanci PSA najčastejšie dochádzajú do práce vlastným vozidlom. „Chodíme viacerí na jednom aute. Počas týždňa sa meníme, vždy niekto ďalší zoberie auto,“ tvrdí nemenovaný zamestnanec PSA. Rovnako dochádzajú mnohí ďalší.

SkryťVypnúť reklamu

img_4071_r8668.jpg

img_4060_r2001.jpg

Zamestnanci chodia do závodu trasou, ktorá vedie cez koľajisko. Obchvatu sa radšej vyhýbajú. FOTO: AUTOR

„Na zmene nás pracuje okolo tridsať. Ani jeden z mojich kolegov nedochádza na bicykli,“ hovorí ďalší zamestnanec, ktorého vozí do práce kolegyňa. Spoločne sa potom skladajú na benzín.

„Na bicykli by som určite neriskoval. Cez obchvat to je nebezpečné. Prejsť ho cez križovatku so Zavarskou je možné iba s riadnou dávkou odvahy,“ pokračuje.

Navyše, v čase výmeny pracovných zmien, býva na obchvate hustá premávka. Cyklochodník by uvítali všetci z opýtaných.

Ján dochádza na bicykli do fabriky takmer každý deň, v závislosti od počasia. Z Trnavy mu to zaberie asi dvadsať minút. Ale nie po obchvate.

Ako mnohí ďalší, aj on si skracuje cestu cez koľajnice. „Okrem toho, že po obchvate je to oveľa dlhšie, v prvom rade, je to neporovnateľne nebezpečnejšie. Vyhýbam sa mu, ako sa len dá,“ dodáva. Podľa jeho slov, pri koľajniciach sa často schovávajú hliadky železničnej polície, ktoré okoloidúcich cyklistov pokutujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Kolega dostal desať eur pokutu. Vraj tam stávajú pravidelne, vždy keď sa menia pracovné zmeny. Mne sa to ešte nestalo,“ pokračuje.

Bezpečnú cyklotrasu, vedúcu až do fabriky, by uvítali najmä Trnavčania zamestnaní v PSA. Podľa nemenovaného zdroja zo závodu, zamestnanci to vraj vedeniu navrhovali už dávnejšie, chýbal však záujem. Naše otázky ohľadne cyklochodníka hovorca PSA niekoľko týždňov ignoroval.

Podnet z automobilky doposiaľ neevidujú

Hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič nám prezradil, že od založenia fabriky neevidujú od vedenia oficiálny podnet na zhotovenie cyklochodníka. Mesto už dávnejšie vyvíjalo snahu, vzhľadom na stovky Trnavčanov, ktorí tam pracujú. Záujem však upadol, kameňom úrazu sa stalo železničné priecestie. „Premýšľalo sa nad osadením závorového systému,“ opisuje Tomašovič.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na fakt, že ide o modernizovanú trať, kde sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h, závorový systém pre cyklistov na danom úseku nie je podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Slovenských železníc, možné vybudovať. „Križovanie na takto modernizovaných tratiach je možné iba mimoúrovňovo,“ dodáva Strmeňová.

O stavebné povolenie mesto nepožiadalo

Jediným možným riešením je cyklochodník previesť cez násyp mostu. Do finančne náročnej akcie sa mestu ale príliš nechce. Administratívne to riešili ešte pred šiestimi rokmi.

„Vyjadrovali sme sa pre mesto Trnava k dokumentácii pre územné rozhodnutie stavby v marci 2007,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Súhlasili s jeho vydaním za nasledujúcich podmienok.

„Osadenie lávky pre cyklistov je potrebné navrhnúť tak, aby priemet tejto lávky bol minimálne jeden meter od cesty. Nakoľko cyklochodník je navrhnutý v ochrannom pásme cesty, je potrebné si vyžiadať výnimku zo zákazu činnosti v ochrannom pásme,“ píše v maile Hromcová.

Územné rozhodnutie vydali v októbri 2007 s platnosťou na 2 roky. O stavebné povolenie mesto v stanovenom limite nepožiadalo, rozhodnutie už teda platné nie je. „Nemám informácie o tom, že by stavebné povolenie bolo vydané,“ dodáva Hromcová.

Okrem peňazí a železničnej trate zápasí cyklochodník ešte s ďalším problémom. Chýba majetkovoprávne vysporiadanie dotknutých súkromných pozemkov.

„Všetko je však o rokovaniach, nebránime sa tomu, ale vzhľadom na finančne náročnú investíciu mimoúrovňového riešenia, bez finančnej pomoci iných zainteresovaných, či už štátnych alebo podnikateľských subjektov, je vybudovanie tejto trasy v najbližšom období nereálne,“ uzatvára Tomašovič.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 179
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 917
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 443
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 151
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 725
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 663
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 308
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 122
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 444
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 440
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 597
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 591
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 780
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 640
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 159
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Kaštieľ vo Voderadoch

V ponuke sú aj komentované prehliadky so sprievodcom.


SITA

Viac ako 20 výtvarných a umeleckých workshopov a oveľa viac čaká návštevníkov festivalu MAKUKI VEN.


Zľava Leo Sauer a Julian Ryerson počas prípravného stretnutia pred ME 2024 Nórsko - Slovensko.

Slováci majú silný výber.


Nešťastná udalosť sa stala priamo v Dunajskej Strede.


  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 444
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 440
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 597
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 591
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 780
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 640
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 159
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu