Piatok, 23. február, 2018 | Meniny má Roman, Romana
Pridajte si svoje mesto

Cyklochodníku do automobilky PSA bránia koľajnice i nezáujem

Väčšina zamestnancov trnavskej PSA dochádza do práce autom. Bicyklom vraj iba zopár odvážlivcov. Mestu sa do finančne nákladnej akcie príliš nechce.

Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice.(Zdroj: (PB))

Chýba aj záujem vedenia automobilky PSA.

TRNAVA. Do automobilky PSA na periférii Trnavy, ktorá zamestnáva viac ako 3 tisíc ľudí, nevedie žiadny cyklochodník. Väčšina zamestnancov je tak odkázaná na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

Tí, ktorí sa rozhodnú ísť bicyklom, riskujú. Musia totiž „prekonať“ obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko hlavnej železničnej trate Trnava- Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície.

Chodíme viacerí na jednom aute

Zamestnanci PSA najčastejšie dochádzajú do práce vlastným vozidlom. „Chodíme viacerí na jednom aute. Počas týždňa sa meníme, vždy niekto ďalší zoberie auto,“ tvrdí nemenovaný zamestnanec PSA. Rovnako dochádzajú mnohí ďalší.

Článok pokračuje pod video reklamou

img_4071_r8668.jpg

img_4060_r2001.jpg

Zamestnanci chodia do závodu trasou, ktorá vedie cez koľajisko. Obchvatu sa radšej vyhýbajú. FOTO: AUTOR

„Na zmene nás pracuje okolo tridsať. Ani jeden z mojich kolegov nedochádza na bicykli,“ hovorí ďalší zamestnanec, ktorého vozí do práce kolegyňa. Spoločne sa potom skladajú na benzín.

„Na bicykli by som určite neriskoval. Cez obchvat to je nebezpečné. Prejsť ho cez križovatku so Zavarskou je možné iba s riadnou dávkou odvahy,“ pokračuje.

Navyše, v čase výmeny pracovných zmien, býva na obchvate hustá premávka. Cyklochodník by uvítali všetci z opýtaných.

Ján dochádza na bicykli do fabriky takmer každý deň, v závislosti od počasia. Z Trnavy mu to zaberie asi dvadsať minút. Ale nie po obchvate.

Ako mnohí ďalší, aj on si skracuje cestu cez koľajnice. „Okrem toho, že po obchvate je to oveľa dlhšie, v prvom rade, je to neporovnateľne nebezpečnejšie. Vyhýbam sa mu, ako sa len dá,“ dodáva. Podľa jeho slov, pri koľajniciach sa často schovávajú hliadky železničnej polície, ktoré okoloidúcich cyklistov pokutujú.

„Kolega dostal desať eur pokutu. Vraj tam stávajú pravidelne, vždy keď sa menia pracovné zmeny. Mne sa to ešte nestalo,“ pokračuje.

Bezpečnú cyklotrasu, vedúcu až do fabriky, by uvítali najmä Trnavčania zamestnaní v PSA. Podľa nemenovaného zdroja zo závodu, zamestnanci to vraj vedeniu navrhovali už dávnejšie, chýbal však záujem. Naše otázky ohľadne cyklochodníka hovorca PSA niekoľko týždňov ignoroval.

Podnet z automobilky doposiaľ neevidujú

Hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič nám prezradil, že od založenia fabriky neevidujú od vedenia oficiálny podnet na zhotovenie cyklochodníka. Mesto už dávnejšie vyvíjalo snahu, vzhľadom na stovky Trnavčanov, ktorí tam pracujú. Záujem však upadol, kameňom úrazu sa stalo železničné priecestie. „Premýšľalo sa nad osadením závorového systému,“ opisuje Tomašovič.

Vzhľadom na fakt, že ide o modernizovanú trať, kde sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h, závorový systém pre cyklistov na danom úseku nie je podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Slovenských železníc, možné vybudovať. „Križovanie na takto modernizovaných tratiach je možné iba mimoúrovňovo,“ dodáva Strmeňová.

O stavebné povolenie mesto nepožiadalo

Jediným možným riešením je cyklochodník previesť cez násyp mostu. Do finančne náročnej akcie sa mestu ale príliš nechce. Administratívne to riešili ešte pred šiestimi rokmi.

„Vyjadrovali sme sa pre mesto Trnava k dokumentácii pre územné rozhodnutie stavby v marci 2007,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Súhlasili s jeho vydaním za nasledujúcich podmienok.

„Osadenie lávky pre cyklistov je potrebné navrhnúť tak, aby priemet tejto lávky bol minimálne jeden meter od cesty. Nakoľko cyklochodník je navrhnutý v ochrannom pásme cesty, je potrebné si vyžiadať výnimku zo zákazu činnosti v ochrannom pásme,“ píše v maile Hromcová.

Územné rozhodnutie vydali v októbri 2007 s platnosťou na 2 roky. O stavebné povolenie mesto v stanovenom limite nepožiadalo, rozhodnutie už teda platné nie je. „Nemám informácie o tom, že by stavebné povolenie bolo vydané,“ dodáva Hromcová.

Okrem peňazí a železničnej trate zápasí cyklochodník ešte s ďalším problémom. Chýba majetkovoprávne vysporiadanie dotknutých súkromných pozemkov.

„Všetko je však o rokovaniach, nebránime sa tomu, ale vzhľadom na finančne náročnú investíciu mimoúrovňového riešenia, bez finančnej pomoci iných zainteresovaných, či už štátnych alebo podnikateľských subjektov, je vybudovanie tejto trasy v najbližšom období nereálne,“ uzatvára Tomašovič.

Spravodajstvo

Aktuálne správy, informácie a kompletné spravodajstvo z okresov Trnava, Hlohovec a Peišťany.


  1. Policajti poslali poštou viac ako šesťsto pokút aj s fotkou 625
  2. Viskupič očakáva prehodnotenie využitia ubytovne vo Voderadoch 313
  3. Vrahovi z Vrbového pridali ďalšie dva roky za lúpež 300
  4. Políciu v Zavare zamestnávajú najmä robotníci z automobilky Foto 273
  5. Ľudia si hromadným odvolaním proti zahusťovaniu sídliska nepomohli 224
  6. Ako Spartak Trnava nezúžitkoval jesenné vedenie na titul (2. časť) (VIDEO) Video 147
  7. Divadlo Jána Palárika uvedie slovenskú premiéru inscenácie Vláda tmy 93
  8. Mestské časti dostanú peniaze na svoje komunitné projekty 92
  9. Župan Viskupič: Spoluprácu so samosprávami sme už naštartovali 81
  10. Zbadali požiar, zavolali hasičov a z horiaceho domu vytiahli päťdesiatnika 80

Najčítanejšie správy

Trnava

Policajti poslali poštou viac ako šesťsto pokút aj s fotkou

Najčastejšou príčinou nehôd je nedovolená rýchlosť, nesprávna jazda cez križovatku či nebezpečné predbiehanie. V rámci objektívnej zodpovednosti riešili minulý rok viac ako šesťsto prípadov. Viac sa dočítate v rozhovore.

Viskupič očakáva prehodnotenie využitia ubytovne vo Voderadoch

Obyvateľom Voderád sa ospravedlnil za prístup Trnavského samosprávneho kraja k nim z minulosti.

Vrahovi z Vrbového pridali ďalšie dva roky za lúpež

K pôvodnému trestu odňatia slobody na 19 rokov pribudli Róbertovi Reškovi dva roky za lúpež fotoaparátu.

Políciu v Zavare zamestnávajú najmä robotníci z automobilky

Policajti pravidelne zasahujú na sídlisku Poronda v Zavare, kde bývajú väčšinou zahraniční zamestnanci automobilky PSA. Najčastejšie ide o rušenie nočného pokoja. Prednedávnom tam riešili potýčku dvoch Rumunov, z ktorej sa strhla bitka.

Ľudia si hromadným odvolaním proti zahusťovaniu sídliska nepomohli

Zelenú novostavbe dali najskôr poslanci Mestského zastupiteľstva v Trnave, ktorí pre ňu menili územný plán.

Blízke regióny

Presťahujú autobusovú stanicu?

Mesto má vypracovanú štúdiu ako by mal vyzerať predstaničný priestor.

Jaroslav nahlásil bombu v hoteli Javorina. Hrozí mu až päť rokov

Policajti z Nového Mesta nad Váhom obvinili Jaroslava z Brezovej pod Bradlom zo šírenia poplašnej správy.

Ako dopadli prípravné zápasy cez víkend?

Pozrite si aj program na najbližšie dni.

Topoľčianske kúpalisko skončilo minulý rok v strate. Rozšírenie o ďalší bazén sa zatiaľ odkladá

Pri kúpalisku pribudne parkovisko pre 99 vozidiel. Po novom by sa ku kúpalisku malo chodiť cez Pivovarnícku ulicu.

Kauza Mariatchi: Súdny proces sa tak skoro nezačne

Spis bol náhodným výberom pridelený inému sudcovi. Teraz ho študuje.

Všetky správy

Auto narazilo do skupiny detí, zranených je dvanásť školákov

Nehoda sa stala pri Spišskom Bystrom v okrese Poprad.

Murínová: Poliaková podala taký výkon, až mi tiekli slzy

Fialková navonok vyzerala, že je v poriadku, ale vnútorne s tým stále bojovala, priznáva jej trénerka Anna Murínová.

Ruská provokácia? Dobre vedia, že to nesmú, hneval sa Čech

Boj o hokejové finále sa začal už deň pred zápasom. Je to psychologická vojna, vraví manažér českých hokejistov.

Ak ma chcel niekto položiť, tak sa mu to nepodarilo, vraví Paulína Fialková

Slovenská ženská štafeta skončila na olympiáde v Pjongčangu na výbornom piatom mieste.