Pondelok, 23. október, 2017 | Meniny má Alojzia
Pridajte si svoje mesto

Cyklochodníku do automobilky PSA bránia koľajnice i nezáujem

Väčšina zamestnancov trnavskej PSA dochádza do práce autom. Bicyklom vraj iba zopár odvážlivcov. Mestu sa do finančne nákladnej akcie príliš nechce.

Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice.(Zdroj: (PB))

Chýba aj záujem vedenia automobilky PSA.

TRNAVA. Do automobilky PSA na periférii Trnavy, ktorá zamestnáva viac ako 3 tisíc ľudí, nevedie žiadny cyklochodník. Väčšina zamestnancov je tak odkázaná na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

Tí, ktorí sa rozhodnú ísť bicyklom, riskujú. Musia totiž „prekonať“ obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko hlavnej železničnej trate Trnava- Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície.

Chodíme viacerí na jednom aute

Zamestnanci PSA najčastejšie dochádzajú do práce vlastným vozidlom. „Chodíme viacerí na jednom aute. Počas týždňa sa meníme, vždy niekto ďalší zoberie auto,“ tvrdí nemenovaný zamestnanec PSA. Rovnako dochádzajú mnohí ďalší.

img_4071_r8668.jpg

img_4060_r2001.jpg

Zamestnanci chodia do závodu trasou, ktorá vedie cez koľajisko. Obchvatu sa radšej vyhýbajú. FOTO: AUTOR

„Na zmene nás pracuje okolo tridsať. Ani jeden z mojich kolegov nedochádza na bicykli,“ hovorí ďalší zamestnanec, ktorého vozí do práce kolegyňa. Spoločne sa potom skladajú na benzín.

„Na bicykli by som určite neriskoval. Cez obchvat to je nebezpečné. Prejsť ho cez križovatku so Zavarskou je možné iba s riadnou dávkou odvahy,“ pokračuje.

Navyše, v čase výmeny pracovných zmien, býva na obchvate hustá premávka. Cyklochodník by uvítali všetci z opýtaných.

Ján dochádza na bicykli do fabriky takmer každý deň, v závislosti od počasia. Z Trnavy mu to zaberie asi dvadsať minút. Ale nie po obchvate.

Ako mnohí ďalší, aj on si skracuje cestu cez koľajnice. „Okrem toho, že po obchvate je to oveľa dlhšie, v prvom rade, je to neporovnateľne nebezpečnejšie. Vyhýbam sa mu, ako sa len dá,“ dodáva. Podľa jeho slov, pri koľajniciach sa často schovávajú hliadky železničnej polície, ktoré okoloidúcich cyklistov pokutujú.

„Kolega dostal desať eur pokutu. Vraj tam stávajú pravidelne, vždy keď sa menia pracovné zmeny. Mne sa to ešte nestalo,“ pokračuje.

Bezpečnú cyklotrasu, vedúcu až do fabriky, by uvítali najmä Trnavčania zamestnaní v PSA. Podľa nemenovaného zdroja zo závodu, zamestnanci to vraj vedeniu navrhovali už dávnejšie, chýbal však záujem. Naše otázky ohľadne cyklochodníka hovorca PSA niekoľko týždňov ignoroval.

Podnet z automobilky doposiaľ neevidujú

Hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič nám prezradil, že od založenia fabriky neevidujú od vedenia oficiálny podnet na zhotovenie cyklochodníka. Mesto už dávnejšie vyvíjalo snahu, vzhľadom na stovky Trnavčanov, ktorí tam pracujú. Záujem však upadol, kameňom úrazu sa stalo železničné priecestie. „Premýšľalo sa nad osadením závorového systému,“ opisuje Tomašovič.

Vzhľadom na fakt, že ide o modernizovanú trať, kde sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h, závorový systém pre cyklistov na danom úseku nie je podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Slovenských železníc, možné vybudovať. „Križovanie na takto modernizovaných tratiach je možné iba mimoúrovňovo,“ dodáva Strmeňová.

O stavebné povolenie mesto nepožiadalo

Jediným možným riešením je cyklochodník previesť cez násyp mostu. Do finančne náročnej akcie sa mestu ale príliš nechce. Administratívne to riešili ešte pred šiestimi rokmi.

„Vyjadrovali sme sa pre mesto Trnava k dokumentácii pre územné rozhodnutie stavby v marci 2007,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Súhlasili s jeho vydaním za nasledujúcich podmienok.

„Osadenie lávky pre cyklistov je potrebné navrhnúť tak, aby priemet tejto lávky bol minimálne jeden meter od cesty. Nakoľko cyklochodník je navrhnutý v ochrannom pásme cesty, je potrebné si vyžiadať výnimku zo zákazu činnosti v ochrannom pásme,“ píše v maile Hromcová.

Územné rozhodnutie vydali v októbri 2007 s platnosťou na 2 roky. O stavebné povolenie mesto v stanovenom limite nepožiadalo, rozhodnutie už teda platné nie je. „Nemám informácie o tom, že by stavebné povolenie bolo vydané,“ dodáva Hromcová.

Okrem peňazí a železničnej trate zápasí cyklochodník ešte s ďalším problémom. Chýba majetkovoprávne vysporiadanie dotknutých súkromných pozemkov.

„Všetko je však o rokovaniach, nebránime sa tomu, ale vzhľadom na finančne náročnú investíciu mimoúrovňového riešenia, bez finančnej pomoci iných zainteresovaných, či už štátnych alebo podnikateľských subjektov, je vybudovanie tejto trasy v najbližšom období nereálne,“ uzatvára Tomašovič.

Spravodajstvo

Aktuálne správy, informácie a kompletné spravodajstvo z okresov Trnava, Hlohovec a Peišťany.


  1. Na R1 pred Trnavou sa zrazilo osem áut 10 248
  2. Charita prišla o priestory, končí so službami pre bezdomovcov 2 327
  3. Tínedžer na motorke mal ráno nehodu, zomrel na mieste Foto 682
  4. Kandidáti na poslancov avizujú blokádu mosta cez Váh 261
  5. Chyť a pusť. Prejdite sa s nami po Dolnom Dubovom + FOTO 208
  6. Pieskovisko má nahradiť Gulivera iba dočasne + FOTO 204
  7. Miestni bosoráci opäť súdili bosorky + FOTO 184
  8. Pivnice v centre Trnavy budú opäť plné vína 180
  9. Krajčovič a Kozubík sa zrejme skrývajú, obaja sú z Prednádražia 126
  10. Hľadajú svedkov nehody z piatka trinásteho 93

Najčítanejšie správy

Trnava

Na R1 pred Trnavou sa zrazilo osem áut

Hromadná dopravná nehoda komplikovala v nedeľu popoludní dopravu na R1 v smere do Trnavy. Tvorili sa tu rozsiahle kolóny.

Charita prišla o priestory, končí so službami pre bezdomovcov

Podľa riaditeľa Trnavskej arcidiecéznej charity Miroslava Dzurecha je to tragédia pre ľudí z okraja spoločnosti.

Tínedžer na motorke mal ráno nehodu, zomrel na mieste

Tragická dopravná nehoda sa stala dnes ráno, iba 18 ročný motocyklista zomrel priamo a mieste.

Kandidáti na poslancov avizujú blokádu mosta cez Váh

Kampaň pred krajskými voľbami naberá na obrátkach.

Chyť a pusť. Prejdite sa s nami po Dolnom Dubovom + FOTO

Vodnú nádrž pri Dolnom Dubovom, 15 kilometrov od Trnavy, považujú rybári za jednu z najkrajších, ktorú Mestská organizácia Trnava Slovenského rybárskeho zväzu spravuje.

Blízke regióny

VIDEO: Po zápase v Dunajskej Strede napadla fanúšikov Trenčína SBS

Počas odchodu do autobusu boli viacerí fanúšikovia Trenčína napadnutí členmi bezpečnostnej služby. Únia ligových klubov považuje zásah za neprimeraný.

Nová výstavba zásadne ovplyvní dopravnú situáciu v centre Nitry

Na križovatke ulíc Štúrova, Damborského a Piaristická budú semafory.

Oprava mosta zapríčinila veľké meškania

Oprava starého cestného mosta hneď v prvý pracovný deň zapríčinila veľké meškanie.

Oprava odstaví polovicu starého cestného mosta v Trenčíne

Práce na výmene poškodeného mostového záveru nesúvisia s generálnou rekonštrukciou mosta. Termín kompletnej rekonštrukcie nie je známy.

Pacienti môžu na izbe pozerať televíziu. Musia mať mince

Zadarmo je televíziu možné sledovať v spoločenskej miestnosti.

Všetky správy

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Tvárte sa ako silák, radili ľuďom vedkyne. Ich návod sa stal hitom. Až kým ich teórie neoverili iní odborníci.

Mečiar v Prahe

České voľby sú popretím obľúbenej tézy, že za nástup populistov môžu chyby štandardných strán. A zároveň exemplárnym príkladom nástupu post-faktuálnej spoločnosti.

Úrad vlády ukázal, za čo dal Kaliňákovi miliónové pokuty

Pokuty za vyše 4,8 milióna eur pre ministerstvo vnútra sú za diskriminačné podmienky tendrov na informačné systémy. Ministerstvo o nich klamalo.

Kam vyraziť