Utorok, 22. máj, 2018 | Meniny má Júlia, Juliána
Pridajte si svoje mesto

Cyklochodníku do automobilky PSA bránia koľajnice i nezáujem

Väčšina zamestnancov trnavskej PSA dochádza do práce autom. Bicyklom vraj iba zopár odvážlivcov. Mestu sa do finančne nákladnej akcie príliš nechce.

Zamestnanci PSA na bicykloch riskujú. Väčšinou chodia cez koľajisko trate Trnava- Košice.(Zdroj: (PB))

Chýba aj záujem vedenia automobilky PSA.

TRNAVA. Do automobilky PSA na periférii Trnavy, ktorá zamestnáva viac ako 3 tisíc ľudí, nevedie žiadny cyklochodník. Väčšina zamestnancov je tak odkázaná na vlastné motorové vozidlá či autobusovú dopravu.

Tí, ktorí sa rozhodnú ísť bicyklom, riskujú. Musia totiž „prekonať“ obchvat. Dá sa ho aj podísť. Skratka však vedie cez koľajisko hlavnej železničnej trate Trnava- Košice. Na danom úseku cyklistov často čaká hliadka železničnej polície.

Chodíme viacerí na jednom aute

Zamestnanci PSA najčastejšie dochádzajú do práce vlastným vozidlom. „Chodíme viacerí na jednom aute. Počas týždňa sa meníme, vždy niekto ďalší zoberie auto,“ tvrdí nemenovaný zamestnanec PSA. Rovnako dochádzajú mnohí ďalší.

Článok pokračuje pod video reklamou

img_4071_r8668.jpg

img_4060_r2001.jpg

Zamestnanci chodia do závodu trasou, ktorá vedie cez koľajisko. Obchvatu sa radšej vyhýbajú. FOTO: AUTOR

„Na zmene nás pracuje okolo tridsať. Ani jeden z mojich kolegov nedochádza na bicykli,“ hovorí ďalší zamestnanec, ktorého vozí do práce kolegyňa. Spoločne sa potom skladajú na benzín.

„Na bicykli by som určite neriskoval. Cez obchvat to je nebezpečné. Prejsť ho cez križovatku so Zavarskou je možné iba s riadnou dávkou odvahy,“ pokračuje.

Navyše, v čase výmeny pracovných zmien, býva na obchvate hustá premávka. Cyklochodník by uvítali všetci z opýtaných.

Ján dochádza na bicykli do fabriky takmer každý deň, v závislosti od počasia. Z Trnavy mu to zaberie asi dvadsať minút. Ale nie po obchvate.

Ako mnohí ďalší, aj on si skracuje cestu cez koľajnice. „Okrem toho, že po obchvate je to oveľa dlhšie, v prvom rade, je to neporovnateľne nebezpečnejšie. Vyhýbam sa mu, ako sa len dá,“ dodáva. Podľa jeho slov, pri koľajniciach sa často schovávajú hliadky železničnej polície, ktoré okoloidúcich cyklistov pokutujú.

„Kolega dostal desať eur pokutu. Vraj tam stávajú pravidelne, vždy keď sa menia pracovné zmeny. Mne sa to ešte nestalo,“ pokračuje.

Bezpečnú cyklotrasu, vedúcu až do fabriky, by uvítali najmä Trnavčania zamestnaní v PSA. Podľa nemenovaného zdroja zo závodu, zamestnanci to vraj vedeniu navrhovali už dávnejšie, chýbal však záujem. Naše otázky ohľadne cyklochodníka hovorca PSA niekoľko týždňov ignoroval.

Podnet z automobilky doposiaľ neevidujú

Hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič nám prezradil, že od založenia fabriky neevidujú od vedenia oficiálny podnet na zhotovenie cyklochodníka. Mesto už dávnejšie vyvíjalo snahu, vzhľadom na stovky Trnavčanov, ktorí tam pracujú. Záujem však upadol, kameňom úrazu sa stalo železničné priecestie. „Premýšľalo sa nad osadením závorového systému,“ opisuje Tomašovič.

Vzhľadom na fakt, že ide o modernizovanú trať, kde sa zvýšila rýchlosť vlakov až na 160 km/h, závorový systém pre cyklistov na danom úseku nie je podľa Ivany Strmeňovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva Slovenských železníc, možné vybudovať. „Križovanie na takto modernizovaných tratiach je možné iba mimoúrovňovo,“ dodáva Strmeňová.

O stavebné povolenie mesto nepožiadalo

Jediným možným riešením je cyklochodník previesť cez násyp mostu. Do finančne náročnej akcie sa mestu ale príliš nechce. Administratívne to riešili ešte pred šiestimi rokmi.

„Vyjadrovali sme sa pre mesto Trnava k dokumentácii pre územné rozhodnutie stavby v marci 2007,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). Súhlasili s jeho vydaním za nasledujúcich podmienok.

„Osadenie lávky pre cyklistov je potrebné navrhnúť tak, aby priemet tejto lávky bol minimálne jeden meter od cesty. Nakoľko cyklochodník je navrhnutý v ochrannom pásme cesty, je potrebné si vyžiadať výnimku zo zákazu činnosti v ochrannom pásme,“ píše v maile Hromcová.

Územné rozhodnutie vydali v októbri 2007 s platnosťou na 2 roky. O stavebné povolenie mesto v stanovenom limite nepožiadalo, rozhodnutie už teda platné nie je. „Nemám informácie o tom, že by stavebné povolenie bolo vydané,“ dodáva Hromcová.

Okrem peňazí a železničnej trate zápasí cyklochodník ešte s ďalším problémom. Chýba majetkovoprávne vysporiadanie dotknutých súkromných pozemkov.

„Všetko je však o rokovaniach, nebránime sa tomu, ale vzhľadom na finančne náročnú investíciu mimoúrovňového riešenia, bez finančnej pomoci iných zainteresovaných, či už štátnych alebo podnikateľských subjektov, je vybudovanie tejto trasy v najbližšom období nereálne,“ uzatvára Tomašovič.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Spravodajstvo

Aktuálne správy, informácie a kompletné spravodajstvo z okresov Trnava, Hlohovec a Peišťany.


  1. Nestor El Maestro v Trnave končí. Potrebujem spraviť ďalší krok, tvrdí 6 582
  2. V úrade samosprávneho kraja končí pre nadbytočnosť štrnásť ľudí 1 199
  3. Väzňa našli v poli, policajti použili aj varovné výstrely 964
  4. Prvý ročník Lestivalu pritiahol štyritisíc ľudí. Pozrite si fotky 745
  5. Rampa prekážala hasičom pri zásahu, chcú ju dať odstrániť Foto 741
  6. Ďalší hráč Spartaka Trnava s novou zmluvou 680
  7. Domáci sú proti, rampa vraj vyriešila viaceré problémy so zásobovacími autami Foto 405
  8. Hľadajú zlodejku aj neplatičov výživného. Videli ste ich? 362
  9. Cesta Spartaka Trnava za majstrovským titulom (+FOTOGALÉRIA) 345
  10. Podvodník i neplatič výživného, polícia pátra po ďalších mužoch Foto 291

Najčítanejšie správy

Trnava

Nestor El Maestro v Trnave končí. Potrebujem spraviť ďalší krok, tvrdí

Nestor El Maestro skončil pri kormidle Spartaka Trnava. Hoci ma ešte rok platnú zmluvu, chce spraviť v kariére ďalší krok.

V úrade samosprávneho kraja končí pre nadbytočnosť štrnásť ľudí

Vedenie úradu sa s nimi dohodlo na skončení pracovného pomeru, dostanú aj odstupné.

Väzňa našli v poli, policajti použili aj varovné výstrely

Odsúdený ušiel z objektu mestskej skládky komunálneho odpadu.

Prvý ročník Lestivalu pritiahol štyritisíc ľudí. Pozrite si fotky

Jankovi Hraškovi vypadli od šťastia slzy ako hrachy. Do parku v Dolnej Krupej prišli v sobotu na prvý ročník fantazijného festivalu stovky rodín s deťmi. Mnohí pricestovali aj zo vzdialenejších kútov Slovenska.

Rampa prekážala hasičom pri zásahu, chcú ju dať odstrániť

Zásah hasičov v byte na sídlisku Na Hlinách komplikovala rampa, ktorá limituje výšku vozidiel. Hasičské auto sa pod ňu nezmestilo.

Blízke regióny

Cestu, ktorú opravila po výstavbe R1 Granvia, teraz ničí Jaguar

Župan označil jamy v cestách za kráter väčší ako v Hirošime.

SÚŤAŽ: Hlasujte a vyberte hráča víkendu

Vyberte hráča, ktorý počas minulého víkendu najviac zaujal. Na víťaza čaká kartón plechovkového piva Urpiner.

Dieťa vliezlo pod autobus, nehodu neprežilo. Vodič o ničom nevedel

Tragická nehoda sa stal dnes ráno v dedine pri Nitre. Dieťa údajne vliezlo pod autobus za psíkom.

Trenčín na korze čaká už druhý ročník

V sobotu sa na Ulici 1. mája uskutoční druhý ročník moderného mestského trhu Trenčín na Korze. Chceme prispieť k tomu, aby sme sa v tomto meste mali lepšie, povedal spoluorganizátor Richard Ščepko.

Všetky správy

Keď slovenská liga nedáva logiku. Žilina zdolala Trnavu 12:1

Vybrali sme sedem momentov, ktoré ukázala uplynulá sezóna.

Hokejisti budú na domácom šampionáte hrať v Košiciach

Súpermi sú Kanada, USA, Fínsko, Nemecko, Dánsko, Francúzsko a Veľká Británia.

Branislava Pašku obvinili pre nákup ultrazvukov

Pri spornom tendri mal stáť za machináciami pri verejnom obstarávaní.

Kiska vymenoval sedem nových rektorov vysokých škôl

Prezident vymenoval aj 19 nových profesorov.