TRNAVA. Viac ako hodinu trvala tlačová konferencia, na ktorej zástupcovia mesta Trnava odprezentovali nielen majetkovo-právny stav, ale najmä historický vývoj prípravy výstavby v lokalite Kamenný mlyn.
Urbanistickú štúdiu obytnej zóny s 230 rodinnými domami, 25 mestskými vilami a polyfunkciou schválili poslanci v apríli tohto roka, lokalita ohraničená železničnou traťou, cintorínom a lesoparkom je však v územnom pláne určená pre výstavbu od roku 1993.
Aktivisti a obyvatelia Trnavy sa ostro postavili najmä proti prístupovej ceste do novej obytnej zóny, ktorá má pretnúť hojne využívaný chodník pre chodcov, korčuliarov a cyklistov.
Paradoxne na túto cestu, ktorá je plánovaná pod vzdušným vedením vysokého napätia, muselo mesto získať výnimku. Jasnú odpoveď na otázku, prečo sa o takéto komplikované riešenie vôbec v Trnave v minulosti snažili, sme však nedostali. Do IBV Kamenný mlyn by totiž mohla viesť aj cesta od železničného priecestia poza lesopark a z druhej strany aj od koliby.
Zlé a horšie riešenia
Zástupca primátora Bystrík Stanko sa na tlačovke vyjadril, že mesto dnes nehľadá zlé a dobré riešenia, ale iba zlé a horšie. Cestu od koliby odmietol s vysvetlením, že radnica chce, aby bol samotný Kamenný mlyn dotknutý čo najmenej.
„Takáto cesta je zbožné želanie tých investorov, ktorí tam IBV Kamenný mlyn idú stavať. Myslíte si, že táto cesta by bola lepšia ako tá, čo je teraz navrhnutá? Chceme si do Kamenného mlyna dať cestu, keď tam budujeme ihrisko, ohniská a chceme tam rozšíriť izolačný pás zelene?“ pýtal sa viceprimátor.
Podotkol, že dnes mesto rieši súčasný právny a majetkový stav a prípadné zmeny schváleného územného plánu by mohli investori riešiť súdnou cestou.
„Každé rozhodnutie štátneho orgánu je preskúmateľné súdom. Ako prvé by investor zažaloval mesto a súd by mu dal za pravdu. Výstavbu by mu povolil tak, ako bol schválený pôvodný územný plán, a ešte by nás mohol zažalovať za ušlý zisk a mohli by sme skončiť v nútenej správe,“ povedal Stanko.
Cesta popri trati je podľa neho možná, mesto však po schválení existujúcej urbanistickej štúdie nemá páky na developerov, aby ju tadiaľ postavili.
Nebezpečný podchod?
Riešenie diskutovanej cesty cez lesopark by bolo možné aj v podobe podchodu pre peších. Mesto mu však naklonené nie je, argumentuje vandalizmom, bezdomovcami a zníženou bezpečnosťou. „Celosvetový trend je upúšťanie od podchodov. Keď som si toto riešenie predstavil, videl som v lesoparku betónový monolit, ktorý bude mať rozmery tri krát 2,8 metra a dlhý bude minimálne 8,5 metra,“ dodal Stanko. Pred chodníkom cez lesopark tak budú autá spomaľovať na zvýšenom retardéri, podobnom ako na ulici Teodora Tekela.
Problém v tom nevidí primátor Trnavy Vladimír Butko, ktorý poukázal na to, že cyklochodník vedúci od Hajdóczyho ulice do Kamenného mlyna pretína niekoľko ciest.
„Toto budúce križovanie bude najmenej frekventované, potreba mimoúrovňového riešenia je tu najmenšia. Prečo potom neurobíme podchod tam, kde ho najviac treba? Napríklad na Sladovníckej?“ povedal primátor, ktorý podľa vlastných slov rád diskutuje na korektnej úrovni. „Ak sa budú chcieť občania stretnúť, sme tomu otvorení,“ dodal.
Zhromaždenie odporcov cesty cez lesopark pritom bude už v utorok 25. júna od 13. hodiny pred radnicou. V rovnakom čase sa koná aj zasadanie mestského zastupiteľstva.
CHRONOLÓGIA IBV KAMENNÝ MLYN
Rok 1948 - Zoštátnenie všetkých súkromných pozemkov
l Rok 1991 – Výzva na vydanie nehnuteľnosti podaná pôvodnými vlastníkmi
l Rok 1993 - schválený územný plán v ktorom sa po prvýkrát objavila plocha IBV Kamenný mlyn
l Rok 1996 – Pozemkový úrad v Trnave schválil Dohodu o vydaní nehnuteľnosti oprávneným osobám.
l 29. 2. 1996 – V záujme zachovania lesoparku pre verejnosť uzavrelo mesto dohodu s vlastníkmi o jeho spravovaní.
l Rok 1997 - Mesto objednalo urbanistickú štúdiu (ÚŠ), ktorá počítala s cestou popri trati
Rok 1999 - ÚŠ upravená podľa požiadaviek územného systému ekologickej stability
l 2001 - ÚŠ vlastníkov pozemkov - cesta od koliby a cesta cez lesopark vyžadujúca rozsiahly výrub stromov
l Rok 2003 - ÚŠ vlastníkov pozemkov - dve cesty cez lesopark vyžadujúce výrub
l Rok 2007 - Ochrana lesoparku, nový návrh dopravného napojenia od Koliby a v prieseku pod elektrickým vedením
l Rok 2013 – UŠ IBV Kamenný mlyn. Objednávateľ: súčasní vlastníci pozemkov, dôvody: dopracovanie regulatív z aktualizácie územného plánu mesta Trnavy 2009
Zdroj: Mesto Trnava