TRNAVA. Vyústenie cesty z lokality novej individuálnej bytovej výstavby (IBV) Kamenný mlyn cez lesopark vedúci do rovnomennej rekreačnej oblasti vnímajú v súčasnosti Trnavčania ako jeden z problémov lokálnej politiky.
Nepáči sa im, že aj v poslednej zóne oddychu v Trnave budú musieť byť konfrontovaní s automobilmi. Zámer vyvolal na sociálnych sieťach nepriaznivú odozvu, aktivisti pripravujú na 25. júna, kedy by malo rokovať mestské zastupiteľstvo, protest pred radnicou.
Zástupcovia mesta včera zvolali tlačovú besedu na tému Pravdivé fakty o Kamennom mlyne. Primátor Trnavy Vladimír Butko informoval, že lesopark nie je vlastníctvom samosprávy, hoci ho mesto pred niekoľkými desaťročiami vysadilo. V reštitúcii boli pozemky vrátené pôvodným majiteľom. Mesto s nimi v roku 1996 uzavrelo dohodu o spravovaní lesoparku. "Preto to stále Trnavčania vnímajú, že je mestský," povedal Butko.
Prvý územný plán (ÚP) mesta, kde sa počítalo s IBV v lokalite Kamenný mlyn, zastupiteľstvo prijalo v roku 1993 a už vtedy bol v ňom zakreslený prieraz cesty od domov cez lesopark. Tak sa IBV mohla napojiť na "hlavnú" komunikáciu Kamenná cesta. Neskôr vlastníci pozemkov dokonca vzniesli požiadavku na zmenu ÚP, aby boli takéto napojenia dve, čo však nebolo prijaté.
Kým otázka aktivistov a časti verejnosti stojí, či budovať prepojenie cez lesopark alebo nie, otázkou radnice je, akú podobu bude mať. Mohlo by ísť o nadúrovňové križovanie s podchodom pre peších, čo však nesie so sebou riziká ako devastácia, sprejeri či prespávanie bezdomovcov. Radnica sa v tomto období prikláňa k retardéru, ktorý by prechádzajúce vozidlá spomalil na minimum.
"Táto pešia komunikácia je pokračovaním cyklocesty smerom na Kamenný mlyn a pretína ju niekoľko výjazdov pre vozidlá. S tým verejnosť až taký problém nemá," dodal Butko. Dodal, že komunikácia by mala mať štandardnú šírku a povedie v páse so stožiarmi vysokého napätia, ktoré je bez stromov. Výnimku mestu na tento účel dali energetici.
Mesto o "spätnej" zmene ÚP, neumožňujúcej výstavbu IBV Kamenný mlyn, podľa viceprimátora Bystríka Stanka nepovažuje za vhodné. Trnava by sa tak mohla pre ďalších potenciálnych investorov stať nedôveryhodným partnerom. Nehovoriac o tom, že v prípadnej súdnej dohry by samospráva nebola asi úspešná.
"Ide jednoducho všetko o súkromné pozemky," upozornil hovorca Trnavy Pavol Tomašovič. Dodal, že mestská rada na svojom zasadnutí 17. júna rozhodla, že v septembri sa bude zastupiteľstvo zaoberať zmenou ÚP, ktorá by umožnila v lokalite ďalšiu komunikáciu poza IBV. Takto by autá do IBV vchádzali a vychádzali pri železničnej trati a cesta cez lesopark by stala slepou komunikáciou, vedúcou len po domy.