Autobusové nástupište v blízkosti veľkých fabrík už roky chátralo. Problémy s majiteľom pozemku radnica vyriešila premiestnením zastávok pred závody. Cestujúci si chvália.
TRNAVA. Porozbíjané lampy pouličného osvetlenia, burinou obrastený betón, kanály bez poklopov, kopy odpadkov. Veľké autobusové nástupište, ktoré bolo v osemdesiatych rokoch „pýchou pracujúcich“ bývalých Trnavských automobilových závodov (TAZ) a bývalého Skloplastu, sa za roky zmenilo. Aj napriek tomu, že riadne fungovalo aj po zrušení respektíve pretransformovaní okolitých podnikov.
„Zdá sa, že to konečne vyriešili. Celé roky sme sa tu s tým jedovali, stále sa nič nemenilo. Poklopy na kanáloch roky nikto nevymieňal, svedčia o tom aj vysoké stromy rastúce z kanálových dier. V zime sme išli pre istotu len po vyšliapanom, aby sme do niektorého nespadli. Osvetlenie nikde,“ hovorí na úvod nemenovaná Trnavčanka, ktorá tadiaľ autobusom už roky dochádza do práce.
Vjazd na zastávku už zablokovali
Vjazd na staré nástupištia je už zablokovaný betónovými zábranami. Zdevastované zastávky premiestnili. „Nevyhovovali osvetlením, priestormi, nulovou údržbou, krádežami poklopov kanálov a z ďalších dôvodov. Toto nástupište konečne končí,“ dodáva Juraj Kuzma, riaditeľ trnavskej SAD. Podnety od cestujúcich a vodičov z tohto miesta evidujú už roky, viackrát sme o nich informovali aj v našom týždenníku.
Doteraz sa náhrada za nástupište TAZ nenašla, hoci sa už o probléme vie dlhšie. K zmene došlo podľa Jany Tomašovičovej, vedúcej právneho a majetkového odboru na Mestskom úrade v Trnave, až začiatkom tohto roka. „Vo februári dostal stavebný úrad podnet, ktorým občan upozorňoval na chýbajúce poklopy a nefunkčnosť osvetlenia na Strojárenskej,“ pokračuje Tomašovičová.
Na základe toho stavebný úrad konal a zrealizoval v marci na pozemku štátny stavebný dohľad. „Listom upozornili majiteľku pozemku na povinnosť užívať pozemok v súlade s účelom určeným v kolaudačnom rozhodnutí, na povinnosť údržby, aby nedochádzalo k znehodnoteniu a ohrozeniu vzhľadu, aby sa čo najviac predĺžila užívateľnosť a na povinnosť udržiavať nehnuteľnosť po celú dobu životnosti v súlade s bezpečnostnými predpismi,“ opísala Tomašovičová.
Stavebný úrad v liste zároveň konštatoval, že pozemok nie je verejným priestranstvom, je vlastníctvom fyzickej osoby a samotná autobusová zastávka bola na pozemku vlastníčky umiestnená bez vzájomnej dohody.
„Pozemok nebol oplotený ani inak ohradený. Chýbali tu kanalizačné poklopy, otvory na komunikácii boli označené pneumatikami. Majiteľka svoj pozemok pravidelne kontrolovala a dopĺňala chýbajúce pneumatiky,“ dodáva Tomašovičová. Podľa projektu optimalizácie mestskej autobusovej dopravy sa s pozemkom na využitie pre umiestnenie zastávky mestskej autobusovej zastávky nepočíta, mesto Trnava nepripravuje a ani v minulosti nepripravovalo majetkovoprávne usporiadanie dotknutého pozemku.
Nové zastávky premiestnili ďalej
K dispozícii sú už nové zastávky pred firmou Sachs Boge a na Strojárenskej ulici, obnovili aj autobusový otoč pred Johns Manville. Premávajú tu tie isté linky ako predtým.
„Linky č. 1, 4, 5 so spojmi prispôsobeným pracovným zmenám spoločností. Zastávky budú pre jeden autobus, nakoľko spoje neprichádzajú naraz, ale dispozičné položenie zastávok umožňuje zastavenie i viacerých,“ uzatvára Kuzma.
Všetky zábery vznikli asi týždeň po uzatvorení nástupišťa. Roky fungovalo v takomto "režime".