Odstavené lietadlo už roky chátralo na parkovisku pred piešťanským letiskom. Vrak nakoniec od maďarského vlastníka odkúpil aeroklub z neďalekej Dubnice nad Váhom. Bude dominovať tamojšej zbierke lietadiel.
PIEŠŤANY. V posledných rokoch slúžil ruský Tupolev, odstavený pred letiskom v Piešťanoch, už iba ako orientačný bod.
Chátrajúci vrak v poslednom období nikto nevyužíval, pôvodný zámer- reštaurácia na palube, už nebol v novom miléniu tak podnikateľsky zaujímavý ako na prelome 80. a 90. rokov.
Pred niekoľkými rokmi, keď sa letisku dlhodobo nepodarilo nájsť žiadneho nového nájomcu, rozhodlo sa, že lietadlo predá.
Prebehlo riadne verejné konanie a jeho cenu vyrátali na základe zisku zo zošrotovania plus cena fungujúceho gastronomického zariadenia vo vnútri.
Nakoniec ho predali za dvesto tisíc slovenských korún. Tupoleva kúpil istý podnikateľ z Maďarska. Keď však zistil, aká náročná a drahá by bola jeho preprava, viac sa neozval.
Problémy s lietadlom
Veľké problémy s lietadlom nastali v roku 2008. „V Piešťanoch bolo stretnutie prezidentov krajín Vyšegrádskej štvorky. Bezpečnostné opatrenia boli veľmi striktné, ochranka prezidentov sa zaujímala, kto je vlastníkom lietadla,“ ozrejmila Drahomíra Moretová, hovorkyňa piešťanskej radnice.
Obávali sa vraj teroristického útoku, respektíve toho, že do opusteného lietadla by mohol niekto umiestniť nálože.
O vrak lietadla TU-134 sa v posledných rokoch začali zaujímať nadšenci z občianskeho združenia Aeroklub Dubnica nad Váhom z letiska v Slávnici. Dopátrať sa k majiteľovi nebolo vôbec jednoduché.
„Všetko to trvalo viac než rok, kým sme sa s ním vôbec skontaktovali. Prvé jednania dokonca prebehli cez prostredníka žijúceho v Kanade. V tomto smere nám veľkou mierou pomohli vedúci predstavitelia mesta Piešťany,“ popisuje Robert Slosiar, vedúci letovej prevádzky, Aeroklub Dubnica nad Váhom.
Záchrana legendy
To, za akú sumu vrak presne kúpili, komentovať nechce. „Na lietadlo sa vyzbierali nadšenci nášho aeroklubu z vlastných peňazí. Skladali sme sa aj na demontáž. Náročný transport sme zvládli cez sponzorov,“ dodáva Slosiar.
Podľa jeho slov, členom aeroklubu ide hlavne o záchranu technickej legendy určitého obdobia. „Je to totálne stratová záležitosť, ktorú pochopia iba ľudia, ktorí to nerobia pre peniaze, ale pre ďalšie generácie,“ vysvetľuje. Lietadlo už nebude nikdy slúžiť ako objekt komerčného využitia.
S prípravami na prevoz, respektíve s rozoberaním TU- 134 začali ešte koncom apríla. Minulý týždeň lietadlo už previezli, v nasledujúcom období ho opäť zložia na letisku v Dubnici.
„Opravíme ho, nastriekame do pôvodných farieb, s akými priletelo do Piešťan v roku 1989. Bude slúžiť ako výstavný exponát našej zbierky, bude jej dominantou,“ dodáva Slosiar.
František Varga, riaditeľ letiska v Piešťanoch, vyjadril na jednej strane smútok nad odchodom symbolu, na strane druhej to privítal.
„Ak zoberiem do úvahy fakt, v akom stave sa lietadlo nachádzalo, som rád, že skončí práve takto,“ konštatuje Varga.
Zbierku lietadiel otvoria v septembri
Nadšenci z Dubnice od roku 2000 odkúpili a zrenovovali tri vojenské a civilné lietadlá, ktoré boli odsúdené na zánik.
Išlo o stíhacie lietadlo Mig-15, dopravné lietadlo Lisunov Li2- osobné lietadlo prezidenta Gottwalda, obidve z Novej Dubnice a vojenské dopravné lietadlo, Iliushin - Avia Il-14 z Aeroklubu Trenčín.
„V zbierke máme aj tri požičané stíhačky, ktoré sme tiež renovovali, upravili a skompletizovali,“ spresňuje Slosiar.
Aeroklub v tomto roku oslavuje 65. výročie svojho vzniku a pri tejto príležitosti chcú slávnostne otvoriť zbierku zrenovovaných historických lietadiel pre verejnosť 7.septembra spoločne s leteckým dňom na letisku v Slávnici.
Celkovo vystavia deväť lietadiel. Návštevy pre verejnosť budú každý deň, vstup bude zdarma.
Demontáž lietadla
Pri rozoberaní lietadla použili rôzne demontážne prípravky a špeciálne náradie. Denne sa na ňom zúčastnilo minimálne desať ľudí, leteckých mechanikov a ďalších montážnych pracovníkov zložených z členov aeroklubu. Pracovali približne desať hodín denne. Lietadlo rozobrali na niekoľko častí, ktoré tvorili samostatne prepravné celky. Ľavé krídlo, pravé krídlo, motorové gondoly, trup lietadla a chvostové plochy lietadla. Časti nakladali tri autožeriavy s nosnosťou od 10 do 20 ton, previezol ich špeciálny prepravný podvalník za ťahačom.
Tupolev v Piešťanoch
Lietadlo ruskej výroby Tupolev134 Apriletelo na Piešťanské letisko v roku 1989 cielene. Vtedajšie československé aerolínie (ČSA) sa totiž po úspešných projektoch v českých Slušoviciach a pri Nosickej priehrade, kde umiestnili vyradené lietadlá za účelom prevádzkovania reštaurácie, rozhodli niečo podobné zrealizovať aj v Piešťanoch. ČSA iba upravili trup lietadla, služby ponúkali súkromníci. Interiér lietadla kompletne prerobili na pohostinské zariadenie. Začiatkom 90. rokov prišiel prvý nájomca. V lietadle pribudli kuchyňa, sklad, mini bar, nové toalety a sedenie pre približne dvadsať ľudí. Koncom 90. rokov už nebol tento podnikateľský plán príliš atraktívnym, v novom miléniu sa už letisku nepodarilo dlhodobo nájsť nového nájomcu. Odvtedy lietadlo iba chátralo.