Piešťany opustil jeden z ich symbolov. Tupolev je už v Dubnici

Odstavené lietadlo TU-134 už roky chátralo na parkovisku pred piešťanským letiskom.

Lietadlo ruskej výroby demontovali a previezli do Dubnice.Lietadlo ruskej výroby demontovali a previezli do Dubnice. (Zdroj: (PB))

Odstavené lietadlo už roky chátralo na parkovisku pred piešťanským letiskom. Vrak nakoniec od maďarského vlastníka odkúpil aeroklub z neďalekej Dubnice nad Váhom. Bude dominovať tamojšej zbierke lietadiel.

PIEŠŤANY. V posledných rokoch slúžil ruský Tupolev, odstavený pred letiskom v Piešťanoch, už iba ako orientačný bod.

Chátrajúci vrak v poslednom období nikto nevyužíval, pôvodný zámer- reštaurácia na palube, už nebol v novom miléniu tak podnikateľsky zaujímavý ako na prelome 80. a 90. rokov.

Pred niekoľkými rokmi, keď sa letisku dlhodobo nepodarilo nájsť žiadneho nového nájomcu, rozhodlo sa, že lietadlo predá.

Prebehlo riadne verejné konanie a jeho cenu vyrátali na základe zisku zo zošrotovania plus cena fungujúceho gastronomického zariadenia vo vnútri.

Nakoniec ho predali za dvesto tisíc slovenských korún. Tupoleva kúpil istý podnikateľ z Maďarska. Keď však zistil, aká náročná a drahá by bola jeho preprava, viac sa neozval.

Problémy s lietadlom

Veľké problémy s lietadlom nastali v roku 2008. „V Piešťanoch bolo stretnutie prezidentov krajín Vyšegrádskej štvorky. Bezpečnostné opatrenia boli veľmi striktné, ochranka prezidentov sa zaujímala, kto je vlastníkom lietadla,“ ozrejmila Drahomíra Moretová, hovorkyňa piešťanskej radnice.

Obávali sa vraj teroristického útoku, respektíve toho, že do opusteného lietadla by mohol niekto umiestniť nálože.

O vrak lietadla TU-134 sa v posledných rokoch začali zaujímať nadšenci z občianskeho združenia Aeroklub Dubnica nad Váhom z letiska v Slávnici. Dopátrať sa k majiteľovi nebolo vôbec jednoduché.

„Všetko to trvalo viac než rok, kým sme sa s ním vôbec skontaktovali. Prvé jednania dokonca prebehli cez prostredníka žijúceho v Kanade. V tomto smere nám veľkou mierou pomohli vedúci predstavitelia mesta Piešťany,“ popisuje Robert Slosiar, vedúci letovej prevádzky, Aeroklub Dubnica nad Váhom.

Záchrana legendy

To, za akú sumu vrak presne kúpili, komentovať nechce. „Na lietadlo sa vyzbierali nadšenci nášho aeroklubu z vlastných peňazí. Skladali sme sa aj na demontáž. Náročný transport sme zvládli cez sponzorov,“ dodáva Slosiar.

Podľa jeho slov, členom aeroklubu ide hlavne o záchranu technickej legendy určitého obdobia. „Je to totálne stratová záležitosť, ktorú pochopia iba ľudia, ktorí to nerobia pre peniaze, ale pre ďalšie generácie,“ vysvetľuje. Lietadlo už nebude nikdy slúžiť ako objekt komerčného využitia.

S prípravami na prevoz, respektíve s rozoberaním TU- 134 začali ešte koncom apríla. Minulý týždeň lietadlo už previezli, v nasledujúcom období ho opäť zložia na letisku v Dubnici.

„Opravíme ho, nastriekame do pôvodných farieb, s akými priletelo do Piešťan v roku 1989. Bude slúžiť ako výstavný exponát našej zbierky, bude jej dominantou,“ dodáva Slosiar.

František Varga, riaditeľ letiska v Piešťanoch, vyjadril na jednej strane smútok nad odchodom symbolu, na strane druhej to privítal.

„Ak zoberiem do úvahy fakt, v akom stave sa lietadlo nachádzalo, som rád, že skončí práve takto,“ konštatuje Varga.

Zbierku lietadiel otvoria v septembri

Nadšenci z Dubnice od roku 2000 odkúpili a zrenovovali tri vojenské a civilné lietadlá, ktoré boli odsúdené na zánik.

Išlo o stíhacie lietadlo Mig-15, dopravné lietadlo Lisunov Li2- osobné lietadlo prezidenta Gottwalda, obidve z Novej Dubnice a vojenské dopravné lietadlo, Iliushin - Avia Il-14 z Aeroklubu Trenčín.

„V zbierke máme aj tri požičané stíhačky, ktoré sme tiež renovovali, upravili a skompletizovali,“ spresňuje Slosiar.

Aeroklub v tomto roku oslavuje 65. výročie svojho vzniku a pri tejto príležitosti chcú slávnostne otvoriť zbierku zrenovovaných historických lietadiel pre verejnosť 7.septembra spoločne s leteckým dňom na letisku v Slávnici.

Celkovo vystavia deväť lietadiel. Návštevy pre verejnosť budú každý deň, vstup bude zdarma.

Demontáž lietadla

Pri rozoberaní lietadla použili rôzne demontážne prípravky a špeciálne náradie. Denne sa na ňom zúčastnilo minimálne desať ľudí, leteckých mechanikov a ďalších montážnych pracovníkov zložených z členov aeroklubu. Pracovali približne desať hodín denne. Lietadlo rozobrali na niekoľko častí, ktoré tvorili samostatne prepravné celky. Ľavé krídlo, pravé krídlo, motorové gondoly, trup lietadla a chvostové plochy lietadla. Časti nakladali tri autožeriavy s nosnosťou od 10 do 20 ton, previezol ich špeciálny prepravný podvalník za ťahačom.

Tupolev v Piešťanoch

Lietadlo ruskej výroby Tupolev134 Apriletelo na Piešťanské letisko v roku 1989 cielene. Vtedajšie československé aerolínie (ČSA) sa totiž po úspešných projektoch v českých Slušoviciach a pri Nosickej priehrade, kde umiestnili vyradené lietadlá za účelom prevádzkovania reštaurácie, rozhodli niečo podobné zrealizovať aj v Piešťanoch. ČSA iba upravili trup lietadla, služby ponúkali súkromníci. Interiér lietadla kompletne prerobili na pohostinské zariadenie. Začiatkom 90. rokov prišiel prvý nájomca. V lietadle pribudli kuchyňa, sklad, mini bar, nové toalety a sedenie pre približne dvadsať ľudí. Koncom 90. rokov už nebol tento podnikateľský plán príliš atraktívnym, v novom miléniu sa už letisku nepodarilo dlhodobo nájsť nového nájomcu. Odvtedy lietadlo iba chátralo.

styri.jpg

nula.jpg

jeden.jpg

dva.jpg

tri.jpg

pet.jpg

sest.jpg

sedem.jpg

osem.jpg

devet.jpg

deset.jpg

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Inšpirujte sa a nechajte sa unášať do sveta gastronomických pochúťok s našou druhou časťou najlepších tipov na jedlo a nápoje v našom meste.


Z miesta nehody.

Polícia v priebehu jedného dňa zaznamenala až päť nehôd.


Ilustračné foto.

Na trnavskej Kalvárii si ľudia budú môcť uctiť prinesený kríž podľa starého jeruzalemského zvyku.


SITA
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu