V marci prebehlo rokovanie na úrovni primátora a Slovenskej správy ciest. Pôvodný projekt musí mesto ešte upraviť. Predpokladaný začiatok výstavby južného obchvatu Trnavy predbežne stanovili na rok 2016.
TRNAVA. Projekt južného obchvatu Trnavy vyzerá čoraz reálnejšie. Presný dátum začiatku výstavby síce ešte nie je známy, no všetko nasvedčuje tomu, že stavať sa začne asi o tri roky.
Na marcových rokovaniach v Bratislave, na ktorých sa stretli primátor Trnavy Vladimír Butko so zástupcami Slovenskej správy ciest (SSC), sa spresnili úlohy jednotlivých partnerov projektu.
„Výsledkom rokovaní je dohoda, že mesto Trnava zabezpečí dopravno-inžinierske podklady, hlukovú a emisnú štúdiu a Slovenská správa ciest zabezpečí Zámer a Správu o hodnotení,“ informoval na úvod Milan Horák, vedúci odboru územného rozvoja a koncepcií na mestskom úrade v Trnave.
Investorom stavby je SSC. „Predpokladaný začiatok prác je naplánovaný na rok 2016,“ tvrdí Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC. Južný obchvat by chceli stihnúť postaviť za dva roky.
Problematické bude prepojenie s Modrankou
„V prípade južného obchvatu, na rozdiel od severného, sa jedná o jednoduchšie technické riešenie vzhľadom na profil terénu. V rámci budovania je treba rekonštrukciou upraviť priesečnú križovatku Bratislavská - Strojárenská na okružnú, preklenúť štátnu cestu III. triedy do Zelenča mostným objektom a takisto prekonať potok Trnávka,“ vysvetlil Horák. Problém vidia v prepojení Bulharskej ulice s miestnou časťou Modranka.
Proti vybudovaniu tohto úseku sa pred rokmi postavili obyvatelia Jabloňovej a Lúčnej ulice v Modranke. Boli proti navrhovanej podobe nového napojenia Modranky, ktoré pravdepodobne zvýši počet áut v ich štvrti. Nová spojka mala viesť cez Lúčnu ulicu, pokračovať cez pole a napojiť sa na Bulharskú v Trnave.
Radnica prevzala ešte 5. februára 2009 petíciu obyvateľov ulíc Jabloňová a Lúčna proti tomuto napojeniu. Hovorca mesta pred vyše štyrmi rokmi nášmu týždenníku potvrdil, že o trase spojovacej cesty vedeli včas.
„Už v minulosti, keď v tejto lokalite vznikali nové rodinné domy, stavebné povolenia sa udeľovali s podmienkou, že po súčasnej Jabloňovej ulici povedie spojovacia cesta,“ skonštatoval ešte vo februári 2009 Pavol Tomašovič, hovorca mesta Trnava.
Trasa južného obchvatu a priestorové usporiadanie navrhovaných stavieb je podľa jeho slov v súlade s platným Územným plánom mesta Trnava a jeho zmenami a doplnkami, aktualizovaným v septembri 2004.
Projekt musia ešte upraviť
Pôvodne bol obchvat riešený ako 2- prúdový, na základe výsledkov štátnej expertízy musí mesto projekt prerobiť. Vzhľadom na výhľad 20 rokov musí byť dimenzovaný ako 4- prúdový.
„Finančne mesto doteraz zabezpečilo projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie, kde musíme zapracovať 4-prúdovú variantu. Zároveň vysporiadalo pozemky potrebné pre rekonštrukciu križovatky Bratislavská - Strojárenská okrem jedného, ktorý vzhľadom na platnú legislatívu sa v súčasnosti ešte stále rieši,“ spresnil Horák.
Radnica už rokovala so zástupcami dvoch najvýznamnejších podnikateľských subjektov v tejto časti- spoločnosti Sachs a Johns Manville, ohľadne spolupráce pri prestavbe križovatky na okružnú. Bude slúžiť ako napájací úsek z Južného obchvatu na jestvujúcu dopravnú sieť mesta. Predpokladaný rozpočet na križovatku je približne 960 tisíc eur.
Už od roku 2007 mesto vyvíja maximálnu iniciatívu pre dobudovanie uceleného obchvatu mesta. „Severný obchvat jednoznačne potvrdil svoje opodstatnenie, predovšetkým čo sa týka odklonu tranzitnej dopravy,“ povedal Horák.
Južný obchvat Trnavy sa skloňoval aj na slávnostnom otvorení severného obchvatu v júni 2012. Vtedy sa minister dopravy Ján Počiatek, trnavský župan Tibor Mikuš i primátor Butko vo svojich príhovoroch vyjadrili o jeho potrebe. Minister dokonca uviedol, že s ním jeho rezort výhľadovo počíta, znamenal by totiž odľahčenie dopravy aj v smere na Modru a Pezinok.
To, koľko bude obchvat stáť, ešte nie je známe. Podľa Hromcovej peniaze na jeho výstavbu budú pravdepodobne čerpať z Operačného programu doprava.