TRNAVA. O väčšinu trnavských ciest a chodníkov sa v zime stará spoločnosť TT Komfort. Udržiava viac ako100 kilometrovchodníkov a65 kilometrovvozoviek. Vedenie mesta ešte v decembri kritizovalo spoločnosť za zimnú údržbu. „S odpratávaním snehu nie sme spokojní, zvažujeme finančné sankcie voči spoločnosti z dôvodu nedodržania dohodnutých podmienok,“ vyjadril sa Pavol Tomašovič, hovorca mesta ešte koncom minulého roka.
Prvé väčšie sneženie sa nezvládlo aj podľa viacerých Trnavčanov. Čo si o tom myslí Ľubomír Krajčovič, konateľ a generálny riaditeľ TT Komfort, nám prezradil v nasledujúcom rozhovore.
Odpratanie prvého snehu z druhej polovice decembra kritizovali Trnavčania i radnica. Niektoré frekventované ulice v centre neboli odhrnuté niekoľko dní.
- Chcem úprimne povedať, že sme sa nevyhli určitým nedostatkom, mrzí nás to a veríme, respektíve sme presvedčení, že tie nasledujúce sneženia sme zvládli uspokojivo.
Koľko ľudí máte k dispozícii?
- Päť vodičov, osem ručných zametačov, majstra a vedúceho oddelenia. Pri kalamitných situáciách je tu štáb zimnej údržby Mesta Trnava, ktorý má jedenásť členov. Vedie ho primátor. Počas kalamity štáb riadi a nasadzuje všetky mechanizmy.
Koľko ton posypového materiálu ste doteraz minuli?
- Za december a január to bolo približne 800 ton. Na margo iba uvádzam, že počas celej minulej zimy sme minuli asi 300 ton posypového materiálu.
Od čoho sa odvíja cena za vaše služby?
- Cena závisí od intenzity a dĺžky trvania sneženia, pretože s tým priamo súvisí množstvo použitého posypového materiálu a pohonných hmôt.
O akých číslach sa asi bavíme?
Náklady na posypový materiál počas minulej zimy boli približne 21 tisíc eur. Túto zimu bolo naňho vyčlenených 23 tisíc eur. No k dnešnému dňu, vrátane pohonných hmôt, sú náklady už vyššie ako 90 tisíc eur. Pre porovnanie, v minulom roku bolo asi 14 „zasnežených“ dní a tento rok ich len doteraz bolo už 24.
Popíšte mi v krátkosti reálnu situáciu, začne v noci , prípadne nad ránom snežiť, čo všetko je potrebné zabezpečiť?
- Počas noci každú hodinu monitorujeme počasie. Keď začne snežiť zvoláme všetkých vodičov, ktorí sa do hodiny musia dostaviť na pracovisko. Následne podľa konkrétnej situácie začneme údržbu podľa Operačného plánu. V ňom sú stanovené priority, respektíve poradie dôležitosti čistenia komunikácií.
Čistenie komunikácií je rozdelené do 3 etáp. Poradie je stanovené podľa dôležitosti z hľadiska dopravnej obsluhy (MHD, zdravotnícke služby) s prihliadnutím na požiarnu ochranu. Je pochopiteľné, že nie je možné zabezpečiť údržbu všetkých komunikácií v rovnakom čase. Takúto finančne náročnú údržbu si nemôže dovoliť žiadne mesto.
Je nutné, aby každý chápal, že keď intenzívne sneží, povrch ciest a chodníkov si bude vždy vyžadovať, aby sa po nich chodilo a jazdilo opatrne. Aj kvalitne udržovaná cesta či chodník sú do istej miery šmykľavé. Verím, že to neznie ako výhovorka.
Negatívne hlasy sa ozývali aj z radnice , tá zvažovala finančné sankcie pre nedodržanie zmluvy.
- Nepôsobí do veľmi povzbudzujúco. Myslíme si, že počas tejto zimy sú so zimnou údržbou problémy na celom Slovensku. A väčšie ako v našom meste.
Aká je momentálna situácia?
- Myslím si, že dobrá, posypový materiál aj techniku máme pripravenú.
TT KOMFORT
Dohromady udržiava 106 kilometrov chodníkov, 65 kilometrov mestských ciest a krajské cesty Sladovnícka, Hlboká a Špačinská. Zimnú údržbu zabezpečuje takmer v celej Trnave, okrem sídliska Prednádražie a niekoľkých ďalších ulíc, o ktoré sa stará spoločnosť ASA.