PIEŠŤANY. Po oprave Kolonády by sa radnica chcela pustiť aj do rekonštrukcie Kolonádového mosta. Jedinečná funkcionalistická stavba krytého pešieho mosta spája Piešťany s kúpeľným ostrovom. Most je zapísaný do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR a do svetového zoznamu špičkových diel funkcionalistickej architektúry. Posledná výrazná rekonštrukcia objektu prebehla ešte v päťdesiatych rokoch.
Odvtedy sa vykonávali iba údržbové práce. Projekt kompletnej opravy existuje už od roku 2008, na jeho nákladnú realizáciu nemá mesto peniaze. Čaká sa na výzvu z operačného programu na posilnenie kultúrneho potenciálu regiónov. Zatiaľ bezvýsledne.
Júl 1997 a spomienka na záplavy.
„V roku 2001 a 2006 sa robila diagnostika nosnej konštrukcie. Z jej záveru vyplynulo, že je ohrozená stabilita niekoľkých pilierov následkom vyplavenia zeminy spod pilierov. Navrhnuté je preto zosilnenie základov a vyplnenie jám pod nimi,“ informuje na úvod Eva Pobjecká z kancelárie prednostu mestského úradu v Piešťanoch. Riešiť je potrebné toho oveľa viac.
„Do projektu je zahrnutá aj sanácia trhlín zo spodnej strany, výmena vozovky s izoláciou či strešnej krytiny,“ pokračuje Pobjecká. Ráta aj so stavebno- technickými úpravami obchodných priestorov, pribudnúť by mali aj informačné centrum a galéria, obnoviť by chceli aj bývalý pitný pavilón. „Výmena výkladných skríň, interiéru, celková obnova a iné funkčné využitie priestorov prinavráti jedinečnosť Kolonádovému mostu,“ dodáva.
Oprava za desiatky miliónov eur z prostriedkov mesta je podľa Pobjeckej nereálna. Čakajú na možnosti uchádzať sa o grant. Vzhľadom na výšku predpokladaných nákladov, výber zhotoviteľa pôjde cez elektronickú aukciu. Negatívnu skúsenosť s víťazom verejnej súťaže mala radnica pri oprave Kolonády. Po sústavnom predlžovaní stavby nakoniec so zhotoviteľom odstúpila od zmluvy. „Riziko v obstarávaní , že natrafíte na partnera nespoľahlivého, alebo partnera, ktorý sa dostane do finančných problémov, je vždy,“ uzatvára Pobjecká.
KOLONÁDOVÝ MOST
Kolonádový most v Piešťanoch ako pamiatka funkcionalistickej architektúry pochádza z rokov 1930 až 1933. Bol postavený podľa návrhu architekta Emila Belluša. V roku 1933 boli do presklenej steny vkomponované dve leptané vitráže podľa návrhov Martina Benku. Most cez rieku Váh spája mestskú časť s Kúpeľným ostrovom. Plánovaná rekonštrukcia bude druhá v histórii mosta. V roku 1945 ho poškodila ustupujúca nemecká armáda, obnovu dokončili v roku 1956.
SITA