Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Plavebné komory v Gabčíkove sú širšie ako v Panamskom prieplave

Vodné dielo jubiluje, koryto Dunaja prehradili 24. októbra 1992.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)


GABČÍKOVO. Od začiatku prevádzky Vodného diela Gabčíkovo v roku 1992 sa jeho plavebnými komorami preplavilo 304 409 plavidiel, čo predstavuje 116,5 milióna ton nákladu a 5,3 milióna preplavených ľudí. Konštatujú to autori informačnej správy o vodnom diele, ktorú prerokovali členovia kabinetu na výjazdovom rokovaní vlády v Gabčíkove pri príležitosti 20. výročia prehradenia koryta Dunaja 24. októbra 1992.

"Šírka plavebnej komory je 34 metrov a je to viac, ako má plavebná komora v Panamskom prieplave. Výškový rozdiel je 20 metrov, čo tiež nie je úplne bežné,“ uviedol generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Ladislav Lazár. Jednu z komôr už rok upravujú a modernizujú, jej strojovňu presunuli hore. Doteraz bola v priestoroch na úrovni dna komory vo vlhkom prostredí. „Prevádzka sa zjednodušila, poruchovosť bude výrazne nižšia,“ dodal Lazár. Zmodernizovali aj vpusty a výpusty vody.

SkryťVypnúť reklamu

Vodné elektrárne, ktoré sú súčasťou vodného diela, vyrábajú asi polovicu z objemu celkovej elektrickej energie vyrobenej z vody na Slovensku a sú významnou súčasťou slovenskej elektrizačnej sústavy. Energetici získali vzdutím vôd Dunaja v zdrži Hrušov a vybudovaním 17-kilometrového prívodného kanála ako aj vyhĺbením osemkilometrového odpadového kanála na stupni Vodnej elektrárne Gabčíkovo spád 13 až 24 metrov. Tento spád spolu s prietokom vody v Dunaji využívajú na výrobu ekologicky čistej, surovinovo nenáročnej prírodnej elektrickej energie.

Vodná elektráreň (VE) Gabčíkovo sa podieľa 10 percentami na celkovej vyrobenej elektrickej energii na Slovensku. Okrem výroby elektrickej energie na stupni Gabčíkovo (ročná výroba asi 2 000 GWh), sa využíva aj dotácia starého koryta Dunaja vo VE Čunovo (ročná výroba 184 GWh ), v Malej vodnej elektrárni (MVE) na odbernom objekte do Mošonského ramena Dunaja (ročná výroba 4 GWh ) a v MVE pri odbernom objekte do závlahového kanála (ročná výroba 4 GWh).

SkryťVypnúť reklamu

"V priebehu prevádzkovania vodného diela sa potvrdili jeho kvality, žiadna z negatívnych prognóz odporcov Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros (SVD G-N) sa nepotvrdila. Realizáciou dočasného riešenia VD Gabčíkovo - stupňa Čunovo výhradne na území SR sa zabránilo obrovským environmentálnym a ekonomickým škodám, ktoré by vznikli prerušením prác na SVD G-N a následne neuvedením Vodného diela Gabčíkovo do prevádzky," tvrdia autori

Sústavu vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros navrhli a budovali tak, aby splnila viacero účelov na úseku Dunaja od Bratislavy po Budapešť a na jeho priľahlých tokoch a územiach. Ide najmä o ochranu územia pred veľkými vodami Dunaja, možnosť prakticky celoročnej lodnej dopravy na celom úseku Dunaja od Bratislavy až po Budapešť pri zabezpečení plavebnej hĺbky 3,5 metra, využitie energetického potenciálu Dunaja na úseku Bratislava – Budapešť a v neposlednom rade športovo - rekreačné využitie priľahlých území.

SkryťVypnúť reklamu

Na rieke Dunaj sa nedarilo dlhé roky vytvoriť spoľahlivú plavebnú dráhu a už v polovici 19. storočia vznikol názor, že najlepšie by bolo plavbu riešiť odklonením sa od pôvodného koryta Dunaja. Československo chcelo pôvodne stavať vodné dielo Wolfstahl nad Bratislavou spolu s rakúskou stranou, no práve pre zákrok maďarskej strany sa od tejto myšlienky upustilo.

Katastrofálne povodne v roku 1954 a v roku 1965 na Dunaji utvrdili obe strany o potrebe spoločného vodného diela a napokon bol vybratý variant – Sústava vodných diel Gabčíkovo- Nagymaros. Mala spĺňať tri funkcie - protipovodňovú, plavebnú a výrobu elektrickej energie.

Vodné dielo sa budovalo od roku 1977 pôvodne ako Sústava vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros na základe medzinárodnej zmluvy z roku 1977, no Maďarsko v máji 1989 jednostranne ukončilo práce na stavbe svojej časti, čím donútilo Česko-Slovensko od novembra 1991 realizovať len časť diela pri Bratislave v pozmenenej podobe. Toto dielo bolo uvedené do prevádzky v októbri 1992. Odstúpenie Maďarska od zmluvy je predmetom dlhoročného medzinárodného právneho sporu medzi Slovenskom (ako dedičom záväzkov po Česko-Slovensku) a Maďarskom.

Spor medzi Maďarskom a Slovenskou republikou o Sústavu vodných diel Gabčíkovo - Nagymaros bol spoločne predložený Medzinárodnému súdnemu dvoru v Haagu. V septembri 1997 súd rozhodol, že zmluva z roku 1977 medzi Maďarskom a Československom o výstavbe vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros naďalej platí a Maďarsko nebolo oprávnené v roku 1989 pozastaviť a neskôr opustiť pridelené práce na vodnom diele. Súd tiež konštatoval, že Československo bolo oprávnené v novembri 1991 začať prípravu alternatívneho dočasného riešenia (nazývaného Variant C), ale nie uviesť ho do prevádzky v októbri 1992 ako jednostranné opatrenie.

Nasledujúce roky sa uskutočnilo niekoľko rokovaní medzi Slovenskom a Maďarskom, no spor ešte nie je doriešený. Pätnásť rokov starý rozsudok dodnes nebol implementovaný, oba štáty si ho vykladajú rozdielne, spoločné riešenie sporu sa pokúšajú nájsť vládne delegácie. V septembri tohto roka splnomocnenec vlády SR pre výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros Peter Hatiar konštatoval, že Slovensko a Maďarsko na jeseň obnovia rokovania o implementácii rozsudku Medzinárodného súdneho dvora v Haagu z roku 1997.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  4. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  2. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  6. Výlety na mieru pre celú rodinu
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 604
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 308
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 161
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 342
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 787
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 585
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 539
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Martin Greguš: Problémy s preukázateľnosťou vykonanej práce, ale aj dohodnutá odmena 216 eur s DPH/hod... Ako skončili kontroly mestských organizácii?
  3. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  4. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  5. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  6. Rastislav Puchala: Marx v nás
  7. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  8. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 730
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 646
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 001
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 143
  5. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 3 822
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 758
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 240
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Na mieste zasahujú hasiči.


7 h

Matterhorn je jedným z najkrajších vrcholov Álp. V tomto prípade sa s wikipédiou.sk nedá nesúhlasiť.


12 h

Cyklochodník zo Zelenečskej ulice na Námestie SNP bude stáť podľa zmluvy takmer 350-tisíc eur.


SITA 14 h

Počet 31 poslaneckých mandátov je maximálny, ktorý je možný uplatniť v zmysle zákona.


TASR 17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Chovná stanica V znamení Slnka je známa aj vo svete.


Lucia Debnárová 29. jún

V regióne platí výstraha tretieho stupňa.


TASR 29. jún

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


29. jún

Vodou aktuálne treba šetriť.


29. jún

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Martin Greguš: Problémy s preukázateľnosťou vykonanej práce, ale aj dohodnutá odmena 216 eur s DPH/hod... Ako skončili kontroly mestských organizácii?
  3. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  4. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  5. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  6. Rastislav Puchala: Marx v nás
  7. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  8. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 730
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 646
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 001
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 143
  5. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 3 822
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 758
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 240
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu