Trnavská nemocnica nie je v dobrej ekonomickej kondícii, tvrdí jej staronový riaditeľ Martin Tabaček.
V súčasnosti prebieha optimalizácia jednotlivých oddelení, zatvárať sa nechystá žiadne.
TRNAVA. Ministerstvo zdravotníctva SR začiatkom októbra zverejnilo výsledky výberového konania na post riaditeľa trnavskej fakultnej nemocnice. Z dvoch kandidátov uprednostnilo Martina Tabačeka, ktorý už nemocnici šéfoval pred Gabrielom Pavelekom.
Tabačeka vymenovali za dočasného riaditeľa krátko po Pavelekovom odvolaní v apríli. Ešte v tom čase rozbehol optimalizáciu. „Jej dôvodom bolo zistenie stavu nemocnice, v akom sme ju po bývalom vedení prebrali,“ hovorí na úvod novovymenovaný riaditeľ. Nemocnica eviduje záväzky vo výške 16 miliónov eur, z toho osem miliónov je po dobe splatnosti. Optimalizáciu považuje Tabaček za nevyhnutnú. „Ak by k nej nedošlo, nemocnicu nám rozoberú exekútori.“
Najväčšie náklady: mzdy a nákup liekov
Analýzou už prešli viaceré oddelenia. „Zistili sme, že niektoré z nich nepokrývajú starostlivosť objednanú zdravotnými poisťovňami. Na jednej strane sa zvyšujú náklady na lieky a mzdy a na strane druhej sa znižujú počty výkonov na jednotlivých oddeleniach,“ pokračuje. Ide napríklad o očné, pokles zaregistrovali aj na gynekologicko- pôrodníckom oddelení a RTG pracovisku.
Najväčšie náklady nemocnice predstavujú mzdy a odvody, ďalej nákup liekov a špeciálneho zdravotníckeho materiálu. Riaditeľ plánuje v najbližšom období optimalizovať počet zamestnancov, rušiť neplánuje zatiaľ žiadne oddelenie.
„Cieľom je nájsť primeraný počet zamestnancov, ktorý bude stačiť na to, aby sa zabezpečila zdravotná starostlivosť minimálne na takej úrovni, akú si vyžaduje náš región. V prvom rade ukončíme pracovný vzťah so zamestnancami, ktorí mali zmluvu na dobu určitú. Odstupné by totiž nemocnicu finančne dosť zaťažilo,“ vysvetľuje.
Sanitky ponúkne na prenájom
V rámci ekonomických opatrení plánuje Tabaček dať dopravnú zdravotnú službu (sanitky) do nájmu. „Chceme ju prenajať súkromnému subjektu, ktorý vyberieme na základe súťaže uverejnenej v celoštátnom periodiku. Podmienkou bude, že nový prevádzkovateľ prevezme aj všetkých jej zamestnancov,“ popisuje plánované kroky. Ide zhruba o dvadsať ľudí. Nemocnica tak má získať prostriedky z nájmu a šetrenie na mzdách. V minulom roku „sanitky“ vyprodukovali stratu 88 tisíc eur. Za prvý polrok tohto roku to bolo približne 50 tisíc eur.
„Všetky racionalizačné kroky sa robia s tým, aby sa zabezpečila kvalitná zdravotná starostlivosť s podstatne lepšími ekonomickými ukazovateľmi. Ale nerobíme kroky iba na strane redukovania nákladov, ale aj k skvalitneniu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Napríklad od októbra vykonávame endoskopické vyšetrenia žlčových ciest, ktoré sa v našom regióne doteraz nerobili. Doplňujeme tiež erudovaný personál na oddeleniach, ktoré považujeme za problematické. V tomto prípade sme siahli po odborníkoch z iných zdravotníckych zariadení. Výsledky v posledných mesiacoch ukazujú, že naše úsilie má na hospodárenie nemocnice pozitívny dopad,“ tvrdí Tabaček.
Plánujú sa aj opravy starších budov
V rámci šetrenia stanovili aj limity na nákup liekov a zdravotníckeho materiálu. Šetriť plánujú aj na energiách, no podľa Tabačeka náklady na teplo či vodu predstavujú v porovnaní s nákladmi na mzdy a lieky iba zanedbateľnú čiastku.
Proti zvyšovaniu platov lekárov či sestier nemá žiadne výhrady. „Budem však požadovať, aby si každý na svoj plat zarobil poskytovanou zdravotnou starostlivosťou,“ konštatuje. Do budúcnosti riaditeľ plánuje opravy starších budov. Na to by chcel využiť európske fondy.
„Aby sme mohli požiadať o eurofondy, musíme mať vyriešené záväzky voči zdravotným poisťovniam, sociálnej poisťovni a daňovému úradu. V súčasnosti ich nemáme doriešené so Sociálnou poisťovňou, nakoľko predchádzajúce vedenie prestalo ešte v decembri platiť odvody a poistné za zamestnávateľa,“ uzatvára Tabaček.