Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Vyraďovanie elektrární v Bohuniciach pokračuje podľa plánov

Plánovaný termín ukončenia vyraďovania jadrovej elektrárne A1 je rok 2033. Jadrová elektráreň V1 by mala byť definitívne odstavená o čosi skôr, v roku 2025.

Atómová elektráreň A1 má byť vyradená do roku 2033, blok V1 do roku 2025.Atómová elektráreň A1 má byť vyradená do roku 2033, blok V1 do roku 2025. (Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

JASLOVSKÉ BOHUNICE. Vyraďovanie jadrových elektrární A1 a V1 v Jaslovských Bohuniciach pokračuje podľa plánov. V súčasnosti štátna Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS) realizuje na havarovanej jadrovej elektrární A1 druhú etapu vyraďovania a na odstavovanej elektrární V1 prvú etapu vyraďovania. Ako uviedol hovorca JAVYS Dobroslav Dobák, plánovaný termín ukončenia vyraďovania elektrárne A1 je rok 2033. Elektráreň V1 by mala byť definitívne odstavená o čosi skôr, v roku 2025.

Vyraďovanie jadrovej elektrárne A1 bude spoločnosť JAVYS realizovať v piatich etapách. Počas druhej etapy vyraďovania, ktorá aktuálne prebieha, vykoná štátny vyraďovací podnik aj rekonštrukciu skladu pevných rádioaktívnych odpadov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pokračuje úprava a ukladanie pevných rádioaktívnych odpadov, kvapalné rádioaktívne odpady sú postupne spracovávané a po následnej úprave ukladané,“ dodal Dobák. Spoločnosť postupne demontuje a likviduje časti technologického zariadenia.

Milióny eur

Firma JAVYS čerpala na vyraďovanie elektrárne A1 zo zdrojov Národného jadrového fondu od svojho vzniku (apríl 2006 - pozn. red.) do konca minulého roku približne 200 mil. eur. Dobák zatiaľ nevedel konkretizovať, koľko celkovo sa už na vyraďovanie havarovanej jadrovej elektrárni A1 použilo finančných prostriedkov. "Odhad nákladov na vyradenie jadrovej elektrárne A1 je súčasťou návrhu aktualizácie Stratégie záverečnej časti jadrovej energetiky a čiastka bude známa po jej chválení," podotkol Dobák.

Skryť Vypnúť reklamu

Proces vyraďovania jadrovej elektrárne V1 sa nachádza v prvej etape, ktorá sa má ukončiť do konca roka 2014. “V rámci prvej etapy prebieha vyraďovanie neaktívnych zariadení a budov,“ dodal Dobák. V najbližšom období spoločnosť JAVYS realizuje projekty demontáže zariadení a demolácie objektov sekundárneho okruhu jadrovej elektrárne V1. “Začne sa demolácia chladiacich veží a pridružených objektov, demolácia vonkajších nekontaminovaných objektov, demontáž zariadení strojovne, demontáž budovy dieselgenerátorov a podobne,“ doplnil Dobák.

Odhad nákladov na vyradenie elektrárne V1 sa taktiež podľa Dobáka upresňuje v návrhu aktualizácie Stratégie záverečnej časti jadrovej energetiky. “Z Medzinárodného fondu na podporu vyraďovania JE V1 (BIDSF) bolo zatiaľ vyčerpaných 76,5 mil. eur, grantovými dohodami je k dispozícii celkovo 440 mil. eur. Z Národného jadrového fondu sa plánuje čerpať suma vo výške 280 mil. eur,“ spresnil Dobák. Finančné prostriedky z fondu BIDSF čerpá Jadrová a vyraďovacia spoločnosť na základe grantových dohôd uzavretých s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBOR). Celkové náklady na vyraďovanie V1 boli vyčíslené na 1,1 mld. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavky únie

Slovensko odstavilo prvý blok V1 na konci roka 2006 a druhý blok na konci roka 2008 na základe prístupových zmlúv do Európskej únie. Výstavba jadrovej elektrárne V1 začala 24. apríla 1972 a zabezpečovala ju Investičná výstavba energetiky Slovenska. Jej hlavnými dodávateľmi boli Energoprojekt Praha, LOTEP Leningrad, Škoda Praha, Hydrostav Bratislava, ŠkodaExport Praha.

Investičné náklady predstavovali 5,5 mld. vtedajších československých korún v cenách rokov výstavby. Prvý reaktorový blok jadrovej elektrárne V1 bol prifázovaný k sieti 17. decembra 1978 a druhý blok 26. marca 1980. Počas prevádzky elektráreň vyrobila celkovo viac ako 159 mil. megawatthodín, čo predstavuje približne 5,7-ročnú spotrebu elektrickej energie Slovenska.

Jadrová elektráreň A1 bola prvou jadrovou elektrárňou v bývalej ČSSR. Práce na projektoch začali v roku 1956. Elektráreň A1 bola koncipovaná ako experimentálna a mala overiť možnosti energetického využívania reaktorov na prírodný urán. Jej výstavba sa začala v roku 1958. Stavebnú časť elektrárne zabezpečoval generálny dodávateľ Hydrostav Bratislava a technologickú časť Škoda Plzeň. Do prevádzky bola elektráreň A1 uvedená v roku 1972. Počas prevádzky elektrárne však nastali dve vážne nehody, obe pri výmene paliva. Prvá sa stala v januári 1976. Išlo o technickú poruchu.

Druhá vážna nehoda vznikla naopak chybou obslužného personálu, vo februári 1977. Prevádzka elektrárne A1 po druhej nehode kvôli vysokým nákladom a faktu, že sa začali v Bohuniciach stavať dva bloky elektrárne V1, sa už neobnovila. Jadrová elektráreň A1 bola v prevádzke celkove 19 261 hodín, vyrobila 1 464 gigawatthodín elektriny a dodala do siete 916 gigawatthodín. Dosiahla maximálny výkon 127 megawattov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 014
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 336
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 474
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 283
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 950
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 669
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

V utorok potvrdili 2 484 prípadov, pribudlo 100 úmrtí

Najviac pozitívne testovaných bolo v Trnavskom kraji.

Zdravotník odoberá vzorku z nosa počas testovania na ochorenie Covid-19.

V Trnave bude na testovanie k dispozícii dvadsať odberných miest, objednať sa nedá

V Trnave bude na celoplošné testovanie na ochorenie COVID-19 počas víkendu k dispozícii 20 odberných miest, v pondelok a utorok sa ich počet zníži.

Ilustračné foto.

Župa vypracovala plán rozvoja dopravy do roku 2050

Dáta zbierali niekoľko mesiacov. Aké riešenia navrhuje?

Jozef Viskupič, predseda Trnavského samosprávneho kraja.

V trnavskom regióne sa bude testovať počas víkendu

Trnavčania a záujemcovia z okolia môžu priebežne využívať tri stále mobilné odberné miesta.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?