Utorok, 21. august, 2018 | Meniny má Jana

Vyraďovanie elektrární v Bohuniciach pokračuje podľa plánov

Plánovaný termín ukončenia vyraďovania jadrovej elektrárne A1 je rok 2033. Jadrová elektráreň V1 by mala byť definitívne odstavená o čosi skôr, v roku 2025.

Atómová elektráreň A1 má byť vyradená do roku 2033, blok V1 do roku 2025.(Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

JASLOVSKÉ BOHUNICE. Vyraďovanie jadrových elektrární A1 a V1 v Jaslovských Bohuniciach pokračuje podľa plánov. V súčasnosti štátna Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS) realizuje na havarovanej jadrovej elektrární A1 druhú etapu vyraďovania a na odstavovanej elektrární V1 prvú etapu vyraďovania. Ako uviedol hovorca JAVYS Dobroslav Dobák, plánovaný termín ukončenia vyraďovania elektrárne A1 je rok 2033. Elektráreň V1 by mala byť definitívne odstavená o čosi skôr, v roku 2025.

Vyraďovanie jadrovej elektrárne A1 bude spoločnosť JAVYS realizovať v piatich etapách. Počas druhej etapy vyraďovania, ktorá aktuálne prebieha, vykoná štátny vyraďovací podnik aj rekonštrukciu skladu pevných rádioaktívnych odpadov.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Pokračuje úprava a ukladanie pevných rádioaktívnych odpadov, kvapalné rádioaktívne odpady sú postupne spracovávané a po následnej úprave ukladané,“ dodal Dobák. Spoločnosť postupne demontuje a likviduje časti technologického zariadenia.

Milióny eur

Firma JAVYS čerpala na vyraďovanie elektrárne A1 zo zdrojov Národného jadrového fondu od svojho vzniku (apríl 2006 - pozn. red.) do konca minulého roku približne 200 mil. eur. Dobák zatiaľ nevedel konkretizovať, koľko celkovo sa už na vyraďovanie havarovanej jadrovej elektrárni A1 použilo finančných prostriedkov. "Odhad nákladov na vyradenie jadrovej elektrárne A1 je súčasťou návrhu aktualizácie Stratégie záverečnej časti jadrovej energetiky a čiastka bude známa po jej chválení," podotkol Dobák.

Proces vyraďovania jadrovej elektrárne V1 sa nachádza v prvej etape, ktorá sa má ukončiť do konca roka 2014. “V rámci prvej etapy prebieha vyraďovanie neaktívnych zariadení a budov,“ dodal Dobák. V najbližšom období spoločnosť JAVYS realizuje projekty demontáže zariadení a demolácie objektov sekundárneho okruhu jadrovej elektrárne V1. “Začne sa demolácia chladiacich veží a pridružených objektov, demolácia vonkajších nekontaminovaných objektov, demontáž zariadení strojovne, demontáž budovy dieselgenerátorov a podobne,“ doplnil Dobák.

Odhad nákladov na vyradenie elektrárne V1 sa taktiež podľa Dobáka upresňuje v návrhu aktualizácie Stratégie záverečnej časti jadrovej energetiky. “Z Medzinárodného fondu na podporu vyraďovania JE V1 (BIDSF) bolo zatiaľ vyčerpaných 76,5 mil. eur, grantovými dohodami je k dispozícii celkovo 440 mil. eur. Z Národného jadrového fondu sa plánuje čerpať suma vo výške 280 mil. eur,“ spresnil Dobák. Finančné prostriedky z fondu BIDSF čerpá Jadrová a vyraďovacia spoločnosť na základe grantových dohôd uzavretých s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBOR). Celkové náklady na vyraďovanie V1 boli vyčíslené na 1,1 mld. eur.

Požiadavky únie

Slovensko odstavilo prvý blok V1 na konci roka 2006 a druhý blok na konci roka 2008 na základe prístupových zmlúv do Európskej únie. Výstavba jadrovej elektrárne V1 začala 24. apríla 1972 a zabezpečovala ju Investičná výstavba energetiky Slovenska. Jej hlavnými dodávateľmi boli Energoprojekt Praha, LOTEP Leningrad, Škoda Praha, Hydrostav Bratislava, ŠkodaExport Praha.

Investičné náklady predstavovali 5,5 mld. vtedajších československých korún v cenách rokov výstavby. Prvý reaktorový blok jadrovej elektrárne V1 bol prifázovaný k sieti 17. decembra 1978 a druhý blok 26. marca 1980. Počas prevádzky elektráreň vyrobila celkovo viac ako 159 mil. megawatthodín, čo predstavuje približne 5,7-ročnú spotrebu elektrickej energie Slovenska.

Jadrová elektráreň A1 bola prvou jadrovou elektrárňou v bývalej ČSSR. Práce na projektoch začali v roku 1956. Elektráreň A1 bola koncipovaná ako experimentálna a mala overiť možnosti energetického využívania reaktorov na prírodný urán. Jej výstavba sa začala v roku 1958. Stavebnú časť elektrárne zabezpečoval generálny dodávateľ Hydrostav Bratislava a technologickú časť Škoda Plzeň. Do prevádzky bola elektráreň A1 uvedená v roku 1972. Počas prevádzky elektrárne však nastali dve vážne nehody, obe pri výmene paliva. Prvá sa stala v januári 1976. Išlo o technickú poruchu.

Druhá vážna nehoda vznikla naopak chybou obslužného personálu, vo februári 1977. Prevádzka elektrárne A1 po druhej nehode kvôli vysokým nákladom a faktu, že sa začali v Bohuniciach stavať dva bloky elektrárne V1, sa už neobnovila. Jadrová elektráreň A1 bola v prevádzke celkove 19 261 hodín, vyrobila 1 464 gigawatthodín elektriny a dodala do siete 916 gigawatthodín. Dosiahla maximálny výkon 127 megawattov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  5. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  6. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  8. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Ochrana pred tropickou horúčavou
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 051
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 977
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 933
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 525
  5. Vizuálny smog je problém 2 889
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 867
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 730
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 683
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 258
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 174

Hlavné správy z MY Trnava

V Hlohovci budujú technologicky špičkové závody

V priemyselnom parku v Hlohovci rozširujú závod spoločnosti Plastic Omnium, ktorý do regiónu prináša stovky nových pracovných miest.

V Trnave sa testuje systém zdieľaných elektrobicyklov

Mesto Trnava hľadá osemsto záujemcov, ktorí sa zapoja do testovania systému zdieľaných elektrobicyklov.

Učiteľa Slovenska vyberá aj hlavná školská inšpektorka

Nabrali odvahu a dali o sebe a o svojej práci vedieť! 100 pedagógov sa zapojilo do 1. ročníka súťaže Učiteľ Slovenska, ktorú organizuje Komenského inštitút a Živica.

Mladí zo šiestich krajín Európy prídu do Trnavy kvôli sociálnemu podnikaniu

Projekt sa v Trnave uskutoční od 3. do 10. septembra.

Trnavský kraj reštartuje duálne vzdelávanie

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) má v súvislosti s duálnym vzdelávaním pripravený procesný manuál i projektové smernice pre školy a zamestnávateľov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vážna nehoda: Airbagy, krv a fľaša borovičky v aute

Po čelnom náraze do stromu odobrali vodičovi krv na zistenie prítomnosti alkoholu. Zasahoval vrtuľník.

Polícia pátra po mužovi z Prievidze, trpí vážnym ochorením

Muž si odišiel v nedeľu (19.8.) o 7.00 h kúpiť cigarety, domov sa však doposiaľ nevrátil. Fotku nájdete v článku.

Vybrali SME

Už ste čítali?