TRNAVA. Od okamihu, keď niekto zavolá na linku 150, prípadne tiesňovú linku 112, a nahlási udalosť, do jednej minúty sa hasiči prezlečú, pripravia si výstroj, výzbroj, nasadnú do auta a vyrazia.
Rýchly zásah spomaľuje premávka, no najväčšie zdržania evidujú pre statickú dopravu.
Problematické križovatky
Najvzdialenejšia obec v okrese, kde zasahujú hasiči z Trnavy, je Dobrá Voda. Leží asi tridsať kilometrov od základne, do pol hodiny sú zvyčajne na mieste určenia.
Zásahy v Trnave sú síce podstatne bližšie, čas príjazdu však môže byť častokrát rovnaký. „V čase dopravnej špičky je každá križovatka pre hasičov problematická. Prichádza k určitému zdržaniu, ktoré v mnohom závisí na reakcie ostatných vodičov,“ priblížil na úvod Martin Fulajtar, hovorca trnavských hasičov.
Výjazdy z garáží na Rybníkovú ulicu sú takmer bezproblémové. „Situácii pomohlo otvorenie novej časti obchvatu, čím sa citeľne znížilo zaťaženie Rybníkovej ulice,“ dodal. Zabezpečenie trnavských sídlisk podlieha zákonu, obytné domy a výškové budovy svojím vnútorným vybavením musia spĺňať požiadavky a predpisy hasičov.
Neprejazdné sídliská
Problémom sú však vonkajšie nástupné plochy pre techniku. „Nástupné plochy, aj keď sú vybudované, nie sú označené a parkujú na nich osobné vozidlá,“ hovorí Fulajtar.
Za najväčší problém zásahov v Trnave považujú práve statickú dopravu. „Vodiči častokrát nechajú svoje vozidlá zaparkované na ceste, chodníku či na trávnatých plochách. Hoci máme výškovú techniku, s ktorou dosiahneme na každú budovu v Trnave, potrebuje dostatok miesta na jej rozloženie,“ vysvetľuje.
Príjazd k miestu zásahu je často problematický a niekedy až nemožný. „Cez pracovné dni v doobedňajších hodinách je problematické celé centrum mesta, naopak navečer a cez víkendy sú problémom sídliská,“ spresňuje.
Najhoršie je to na sídlisku Na Hlinách
Keď sa zasahujúci záchranári stretnú s neprejazdnou ulicou snažia sa miesto obísť, zvoliť inú trasu alebo kontaktovať majiteľa, aby si svoje vozidlo preparkoval. „V najhoršom variante sa vykonáva zásah z miesta, kam sa najďalej podarí hasičskej jednotke prísť,“ dodáva.
Istou možnosťou je aj nevhodne parkujúce vozidlo ručne podvihnúť a presunúť, prípadne potiahnuť s navijakom. „No v takomto prípade riskujeme možné poškodenie vozidla a následné problémy s majiteľom. V tomto smere by nám pomohla lepšie postavená legislatíva v prospech HaZZ,“ uzatvára Fulajtar.
Najproblematickejším sídliskom je podľa záznamov trnavských hasičov sídlisko Na Hlinách.