TRNAVA. Približne päťdesiat sťažností, pripomienok a podnetov zaznamenala trnavská radnica v súvislosti s optimalizáciou mestskej autobusovej dopravy. Trnavčania cestujú po novom týždeň, sťažujú sa predovšetkým na chýbajúce ranné spoje. Radnica niektoré nedostatky priznáva a chystá nápravu.
,,Model optimalizácie podcenil ranné spoje z okrajových častí mesta, ďalšie budú do cestovných poriadkov zapracované od septembra. Po vyhodnotení ďalších pripomienok môžu nastať zmeny aj v októbri alebo novembri,“ povedal Pavol Tomašovič z Mestského úradu v Trnave. Okrem ranných spojov sa ľudia sťažujú na nadväznosť jednotlivých spojov. ,,Projekt optimalizácie bol vytvorený odborníkmi z reálnych podkladov, ale zhodu s požiadavkami cestujúcich nám musí ukázať prax. Každú pripomienku, ktorá môže skvalitniť mestskú dopravu, vítame,“ dodal Tomašovič. Aj v záujme vedenia mesta podľa neho je, aby autobusové spoje čo najviac vyhovovali cestujúcim. Radnica dotuje dopravcovi SAD Trnava mestskú dopravu čiastkou približne milión eur ročne.
Základným cieľom optimalizácie bola presná, pravidelná doprava s frekvenciou zodpovedajúcou požiadavkám cestujúcich a s možnosťami prestupu. Mesto si na vypracovanie optimalizácie najalo externú firmu z Bratislavy, ktorá má skúsenosti aj z iných slovenských miest. Tá viac ako dva roky preberala informácie z palubných počítačov autobusov, preto dokázala definovať, či v autobusoch cestujú študenti alebo dôchodcovia, koľko je cestujúcich, kam cestujú, vyťaženosť zastávok, liniek a mnoho iných informácií. Linky po novom rozdelili do troch kategórií – nosné, doplnkové a školské. Nosné linky v čase dopravnej špičky premávajú každých 20 minút, mimo špičky každých 60 minút. Doplnkové linky premávajú každých 40 – 60 minút. Súčasťou nového systému mestskej dopravy je aj výrazné zvýhodňovanie cestovania s čipovou kartou, možnosť nastupovania nielen prednými dverami, ale aj zvýšenie cien cestovného.