Odklon tranzitov z trnavských ulíc pravidelné dopravné zápchy nezlikvidoval,možno iba o niečo skrátil. Vodiči sú skeptickí, zrejme čakali viac.
TRNAVA. Od spustenia severného obchvatu uplynuli takmer tri týždne. Investícia za viac ako 33 miliónov eur sa zatiaľ na doprave v Trnave príliš neprejavila. Podľa viacerých Trnavčanov zmeny cítiť, ale nie sú také, aké očakávali.
Nič sa v Trnave zatiaľ nezmenilo
Viacerí vodiči taxíkov nám potvrdili, že otvorenie obchvatu v uliciach mesta nepocítili vôbec.
„Počas prvých týždňov jeho fungovania som nezaregistroval žiadne zmeny. Ani na Trstínskej, ani na Rybníkovej. Zápchy sú rovnaké, možno v súčasnosti o čosi kratšie, ale to súvisí s letnými prázdninami,“ hovorí taxikár Braňo.
Spolu so svojimi kolegami však považujú obchvat za skvelú vec, no ľudia, respektíve šoféri si naň ešte musia zvyknúť.
„Choďte sa cez deň či večer previezť po obchvate. Je prázdny a mesto plné,“ dodáva jeho kolega Maroš. Veľa zmien nezaregistrovali ani ľudia z Veternej ulice, ktorí žijú v tesnej blízkosti tranzitnej Bučianskej.
„Počet kamiónov pod oknami nám síce klesol, ale množstvo áut, hluku a prachu zatiaľ zostali,“ hovorí Alžbeta z Veternej. Marián, ktorý pracuje ako predajca áut, tvrdí, že istý posun po otvorení obchvatu zaregistroval.
„Zmenu určite cítiť, ale nie je to nič extrémne. Zápchy sa skrátili iba o niekoľko minút. Inak je všetko po starom. Na Rybníkovej či Trstínskej sa v špičke zdržíte aj pol hodiny,“ dodal Marián.
Automechanik Peter má svoju dielňu práve na Trstínskej, zo svojich každodenných skúseností cestou do práce skonštatoval, že počet tranzitov na ulici rapídne klesol, no zápchy na Trstínskej sú a budú pravidlom.
Zdržíte sa ráno pred ôsmou, poobede okolo druhej a piatej.
„Súvisí to s tým, že po cestách jazdí veľa osobných áut. A v každom sedí jeden človek. Kamiónov ubudlo, čo skrátilo zápchy len o niekoľko desiatok metrov. Navyše niektoré kamióny chodia cez Trnavu aj naďalej, pretože si na obchvat ešte nezvykli.“
Ani hasiči zatiaľ nič nezaregistrovali
Obchvat vraj zatiaľ nepocítili ani trnavskí hasiči, ktorí majú základňu na frekventovanej Rybníkovej. Premávka je približne rovnaká ako pred jeho spustením.
„Výjazdy nie sú problematické ani počas špičky. Do minúty stihneme vždy vyraziť,“ povedal Juraj Puškel z Hasičského a záchranného zboru v Trnave. Dôvodom však nie je obchvat a menej áut na Rybníkovej, ale „zelené tlačidlo“ na základni.
„Hneď po nahlásení udalosti a potvrdení výjazdu má náš pracovník k dispozícii tlačidlo, ktoré keď stlačí, na semaforoch v smere von z mesta sa objaví zelená vlna. Do minúty sa ulica vyprázdni a záchranári nemajú problém s výjazdom počas akejkoľvek špičky,“ vysvetlil Puškel.
Podľa inštruktora nemenovanej autoškoly, za menej áut na trnavských cestách v súčasnom období môžu dovolenky a prázdniny. Pozitívne skúsenosti s obchvatom zaznamenal najmä na Trstínskej. Je tam podstatne menej kamiónov.
„Obchvat je určite prínosom. A až čas ukáže, akým veľkým.“
Policajti zatiaľ nezaevidovali žiadne problémy či nehody na obchvate. O jeho dosahu je podľa hovorcu polície Michala Hanusa ešte priskoro hovoriť.
„Vodiči si stále zvykajú na obchvat a jeho používanie. Najskoršia a najmä reálna bilancia bude možná najskôr tak pol roka po jeho otvorení,“ uzatvoril Hanus.